Da de bare sender sauen oppi fjellet der for seg selv, får de bare regne med å miste noen. Klarere de ikke det, får de bare gjøre som før da, å gjete dem!Loki wrote:Borringa er eg relativt nøytral innstilt til - ser begge sider av argumentene. Heller kanskje ørelittegrann mot, men veit ikkje nok til å vere sikker.
Ulv er eg for på reint prinsipp, det er då ikkje vår oppgåve å bestemme kva dyr som har livets rett og kva dyr som ikkje har det så lenge dei ikkje truar eksistensgrunnlaget vårt.
Og om dei tek ein sau eller femten så er det så klart synd, men herregud, sauene slaktest uansett og bøndene kan få erstatning frå staten. Det er vår feil som har domesticated sauene og gjort dei nesten totalforsvarslause mot rovdyr uansett, om me skal skyte nokon får me skyte dei blant oss (inklusive meg) som eit kjøtt. -_-
Statsbudsjettet 2005, ny regjering
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Damien Frost
- Sitter

Last edited by Damien Frost on Sun Nov 13, 2005 22:03, edited 1 time in total.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Boring i lofoten er jeg svakt for - men som loki har jeg heller ikke satt meg godt nok inn i saka til at jeg ønsker å ta et standhaftig synspunkt. Men så lenge naturen ikke blir ødelagt av det så er jeg for - men har ikke oversikt over hvilke konsekvenser boring vil ha.
Ulv: Enig i at de bør få leve. De var der først. Bjørn som slår ulv - eller hunder/mennesker etc - bør imidlertid skytes. Liker ikke tanken på bjørnen utenforbi vinduet mitt. (noe som praktisk talt har hendt.)
Ulv: Enig i at de bør få leve. De var der først. Bjørn som slår ulv - eller hunder/mennesker etc - bør imidlertid skytes. Liker ikke tanken på bjørnen utenforbi vinduet mitt. (noe som praktisk talt har hendt.)
boring langt i nord er jeg ikke så veldig negativ til, men lofoten burde spares. utrolig vakkert landskap, og oljesøl der hadde vært mer en katastrofalt!
ulven bør få fortsette å leve slik den alltid har gjort, og de lever nå en gang av sau og andre dumme forsvarsløse dyr, og da kan vi liksom ikke nekte dem det. om bøndene er så redde for sauene sine, så får de holde dem inne! (og dette kommer fra odelsjente Ida??
uff, jeg er foræder mot min egen klasse...
)
ulven bør få fortsette å leve slik den alltid har gjort, og de lever nå en gang av sau og andre dumme forsvarsløse dyr, og da kan vi liksom ikke nekte dem det. om bøndene er så redde for sauene sine, så får de holde dem inne! (og dette kommer fra odelsjente Ida??
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Da er vi alle enige om at Lofoten å ulven skal spares
Dette er noe frp ikke er enige om, ifølge politikken deres...
Så noen som har flere ideer til å disskutere
Hva mener dere om gratis skolebøker, og skolemat...
:
Så noen som har flere ideer til å disskutere
Hva mener dere om gratis skolebøker, og skolemat...
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
for there you have been,
enn trenger ikke å være enig i absolutt all politikken til det partiet man stemmer på. da hadde man hatt et kjempeproblem!Wolfbrother wrote:Da er vi alle enige om at Lofoten å ulven skal spares![]()
Så noen som har flere ideer til å disskutere![]()
Hva mener dere om gratis skolebøker, og skolemat...:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Selfølgelig, men dette ser jeg på som to veldig viktige ting....Faile wrote:enn trenger ikke å være enig i absolutt all politikken til det partiet man stemmer på. da hadde man hatt et kjempeproblem!Wolfbrother wrote:Da er vi alle enige om at Lofoten å ulven skal spares![]()
Så noen som har flere ideer til å disskutere![]()
Hva mener dere om gratis skolebøker, og skolemat...:
for there you have been,
for there you have been,
Ulve-greia er strengt tatt ikkje ein kjempeviktig ting objektivt sett, men eg hadde sinnsjukt lyst til å vere EKSTREMT irrasjonell ved dette valget, finne ut kva parti som var absolutt klarest mot ulveskyting, og stemme på dei uavhengig av om dei så hadde dødsstraff for å ikkje gå med slips på skulen på programmet.
Eg gjorde dog ikkje det. Ved ein skjebnens ironi stemte eg på senterpartiet. Go figure.
Eg gjorde dog ikkje det. Ved ein skjebnens ironi stemte eg på senterpartiet. Go figure.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Objektivt er det ikke veldig viktig, men det er det for meg som personLoki wrote:Ulve-greia er strengt tatt ikkje ein kjempeviktig ting objektivt sett, men eg hadde sinnsjukt lyst til å vere EKSTREMT irrasjonell ved dette valget, finne ut kva parti som var absolutt klarest mot ulveskyting, og stemme på dei uavhengig av om dei så hadde dødsstraff for å ikkje gå med slips på skulen på programmet.![]()
Sp
Mener ikke at de er dårlige, men Sp
Hva var de gode argumentene...
for there you have been,
for there you have been,
Foretrekker DNA og V framfor Sp sjølv (men SV må nok nøye seg med ein fjerdeplass), men V gjekk til val saman med Bondevik og Petersen, og DNA er pro-EU, noko som simpelthen veg for tungt på meg til at eg klarar stemme på dei.
Så Sp er faktisk det partiet eg er berre tredje-mest einig i, sett på heilheita, men det faktum at dei er så klart mot EU som dei er utveg ein del mindre ueinigheitar eg har på andre ting. Og Ap blir stort uansett, ville heller bidra med kva eg kunne til å øke innflytelsen til eit av dei to andre partiene i regjeringssamarbeidet. Og då slår Sp SV. Såvidt det er.
Så Sp er faktisk det partiet eg er berre tredje-mest einig i, sett på heilheita, men det faktum at dei er så klart mot EU som dei er utveg ein del mindre ueinigheitar eg har på andre ting. Og Ap blir stort uansett, ville heller bidra med kva eg kunne til å øke innflytelsen til eit av dei to andre partiene i regjeringssamarbeidet. Og då slår Sp SV. Såvidt det er.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Begynner med prinsippsakene...

Forøvrig: Er det ikke bedre at fyren sitter i ei leilighet i Norge, hvor det ikke er så mye han kan finne på, som at han går løs i Kurdistan og dreper, spenger ting, og torturerer?
Barentshavet er gyteplassen for torsken og mange andre fiskearter som store deler av kyst-Norge er avhengige av for å overleve. Oljeutslipp her vil naturligvis være en katastrofe av apokalyptiske dimensjoner også for Kyst-Norge, men det blir peanuts sammenligna med konsekvensene for de organismene som faktisk lever i havet mellom Skottland og Nordpolen. Og når grunnlaget for fiskestammen forsvinner, da forsvinner også en av de potensielt viktigste matkildene våre i framtida.
Mener du at vi bare skal bry oss om den naturen som ser fin ut, og drite i den som faktisk er viktig?
Ugh, det var så sykt mye mer i denne tråden jeg kunne tenkt meg å kommentert, men det er ikke tid.
(P.S. Beklager den eventuelt elendige gramatikken i denne posten, men når jeg blir enasjert blir jeg slurvete...
)
Jeg har faktisk det. Det har ikke blitt presentert noen beviser for at han er en fare for rikets sikkerhet - det eneste "beviset" er at diverse statsråder sier at han er det, men at de ikke kan si hvorfor. Er dette nok til å få et menneske kasta ut av landet i en rettsstat? Jaggu ser det ikke sånn ut. Hipp hipp hurra for blind autoritesttro...Ceres wrote:Damien Frost wrote:(Selv om Erna også jobber en del med å få Mulla Krekar ut!)
Er det i det hele tatt noen som har noe i mot at han kastes ut da?
Forøvrig: Er det ikke bedre at fyren sitter i ei leilighet i Norge, hvor det ikke er så mye han kan finne på, som at han går løs i Kurdistan og dreper, spenger ting, og torturerer?
Og der ville ikke ditto i Barensthavet vært?Faile wrote:boring langt i nord er jeg ikke så veldig negativ til, men lofoten burde spares. utrolig vakkert landskap, og oljesøl der hadde vært mer en katastrofalt!
Barentshavet er gyteplassen for torsken og mange andre fiskearter som store deler av kyst-Norge er avhengige av for å overleve. Oljeutslipp her vil naturligvis være en katastrofe av apokalyptiske dimensjoner også for Kyst-Norge, men det blir peanuts sammenligna med konsekvensene for de organismene som faktisk lever i havet mellom Skottland og Nordpolen. Og når grunnlaget for fiskestammen forsvinner, da forsvinner også en av de potensielt viktigste matkildene våre i framtida.
Mener du at vi bare skal bry oss om den naturen som ser fin ut, og drite i den som faktisk er viktig?
Vel, Berlinmuren kom jo ikke før på begynnelsen av 60-tallet, hvis jeg husker riktig, mens delinga skjedde allerede på slutten av 40-tallet.Moridin wrote:Bare en liten komentar til det med skolebøker: Jeg holder på med den kalde krigen i SF, og delingen av berlin og tyskland. Alikevel står det ikke NOE om berlinmuren
Ugh, det var så sykt mye mer i denne tråden jeg kunne tenkt meg å kommentert, men det er ikke tid.
(P.S. Beklager den eventuelt elendige gramatikken i denne posten, men når jeg blir enasjert blir jeg slurvete...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Betyr det at det du faktisk prioriterte er desto meir forseggjort og innsiktsfullt?terje wrote:Ugh, det var så sykt mye mer i denne tråden jeg kunne tenkt meg å kommentert, men det er ikke tid.
Ikkje det, nei.(P.S. Beklager den eventuelt elendige gramatikken i denne posten, men når jeg blir enasjert blir jeg slurvete...)
Det er slik ståa er, ja? Har ikkje satt meg inn i saka, så har ikkje turt uttale meg, men det der er absolutt mitt inntrykk òg.Begynner med prinsippsakene...Jeg har faktisk det. Det har ikke blitt presentert noen beviser for at han er en fare for rikets sikkerhet - det eneste "beviset" er at diverse statsråder sier at han er det, men at de ikke kan si hvorfor. Er dette nok til å få et menneske kasta ut av landet i en rettsstat? Jaggu ser det ikke sånn ut. Hipp hipp hurra for blind autoritesttro...Ceres wrote:Damien Frost wrote:(Selv om Erna også jobber en del med å få Mulla Krekar ut!)
Er det i det hele tatt noen som har noe i mot at han kastes ut da?![]()
Spørst. Best for Noreg eller for Kurdistan? Det er ikkje som om me har flust i billege leilgheiter å låne ut, akkurat. Jeeesh!Forøvrig: Er det ikke bedre at fyren sitter i ei leilighet i Norge, hvor det ikke er så mye han kan finne på, som at han går løs i Kurdistan og dreper, spenger ting, og torturerer?
Lyder som ei fin, amerikansk innstilling!Og der ville ikke ditto i Barensthavet vært?Faile wrote:boring langt i nord er jeg ikke så veldig negativ til, men lofoten burde spares. utrolig vakkert landskap, og oljesøl der hadde vært mer en katastrofalt!
Then again, these are people using the term "crusade" for positive connotation...
Hehe... Kryssargumentasjon? (forstår at du prøver å få fram et poeng, men kan ikke dy meg for å kommentere...) Du mener altså at om han går løs i Kurdistan så dreper, sprenger og torturerer han? Og i samme sammenheng mener du han bør få oppholdstilatelse i Norge?terje wrote:Begynner med prinsippsakene...Jeg har faktisk det. Det har ikke blitt presentert noen beviser for at han er en fare for rikets sikkerhet - det eneste "beviset" er at diverse statsråder sier at han er det, men at de ikke kan si hvorfor. Er dette nok til å få et menneske kasta ut av landet i en rettsstat? Jaggu ser det ikke sånn ut. Hipp hipp hurra for blind autoritesttro...Ceres wrote:Damien Frost wrote:(Selv om Erna også jobber en del med å få Mulla Krekar ut!)
Er det i det hele tatt noen som har noe i mot at han kastes ut da?
Forøvrig: Er det ikke bedre at fyren sitter i ei leilighet i Norge, hvor det ikke er så mye han kan finne på, som at han går løs i Kurdistan og dreper, spenger ting, og torturerer?)
(Og har de ikke en video som viser at han holder en slags tale for masse soldater - som man tolker som rekrutt-terorister - og at det hele er svært millitært og hemmelig?)
Hehe... Vel - tviler på at det var failes tanke, men du har et godt poeng - det er viktig å bevare vårt økologiske mangfold.terje wrote:Og der ville ikke ditto i Barensthavet vært?Faile wrote:boring langt i nord er jeg ikke så veldig negativ til, men lofoten burde spares. utrolig vakkert landskap, og oljesøl der hadde vært mer en katastrofalt!
Vel - det er bare å kommentere i vel! Det er vi vant til! (Og se loki, jeg bruker denne metoden - til tross for mine sterke følelser mot denne måten å skrive på!)terje wrote: Ugh, det var så sykt mye mer i denne tråden jeg kunne tenkt meg å kommentert, men det er ikke tid.
(P.S. Beklager den eventuelt elendige gramatikken i denne posten, men når jeg blir enasjert blir jeg slurvete...)
Og det med skolebøkene...
Om jeg forsto høyres representant riktig var de for en liten utvidelse av stipendordningen for videregåendeskole-elever, men slik den er i dag er den heller ikke helt uakseptabel. Alle de som virkelig virkelig trenger hjelp for å ha råd til å gå på videregående får litt stipend.
Jeg er utrolig glad for at jeg fikk kjøpe mine egne bøker og slapp å låne bøker fra skolen. Jeg er utmerket klar over hvilken tilstand ei bok som har blitt brukt i to år - ja bare to - ser ut. Spesielt om tidligere eiere for eksempel var gutter, og for eksempel gikk idrettsfag... (ikke for å være frekk, men min erfaring med idrettsfagsgutter er dårlig på dette punktet). Jeg hater å lese bøker som ser ut som om de skal falle fra hverandre, og som er kladdet på og skrevet sex og pikk og alt det andre obligatoriske tullet på. Det hadde nemlig vært alternativet dersom bøkene skal lånes ut.
SV er vel som jeg har forstått for å innføre et stipend til alle slik at alle kan gå og kjøpe sine egne bøker. Dette er nok et av disse forslagene som vi kan velge å svelge rått fordi vi liker tanken på å slippe å bruke våre egne penger, eller som vi kan tenke litt mer på. Skolen i Norge er jo i og for seg gratis. Mens jeg gikk på videregående brukte jeg vel i overkant av 1000 - 1500 kroner på bøker i året. (Kjøpte en del brukt. Av jenter jeg kjente...
Ap går inn for å skole-lån ordningen, som på ungdomsskolen. De synes SVs politikk er for dyr - og det kan de jo ha helt rett i. Les over hva jeg synes om skolelån-ordning...
Et annet poeng er at i dag skiftes bøkene på videregående ut rimelig ofte. Dette kan vare utrolig irriterende, og dyrt. Det kommer nyere bøker, bedre bøker (dårligere bøker
(I og med skolelånordning så ville jo også diskusjonen rundt hvilke bøker, og hvilke forlag som skulle brukes blitt desto viktigere, men det er en debatt man kan ta når den kommer.)
Dette ble et langt innlegg, og jeg kommer til å bli imponert over folk som leser og kommenterer...
Vel... har jeg fornærmet nok folk for nå?
Ang. skolebøker, så kommer de til å bli billigere etter nyttår, når det endelig blir konkuranse for bokhandlerne 
Mattebøkene vi bruker på 3MX koster liksom 750 kr tilsammen. Fysikkbøkene og kjemibøkene er vel på samme nivå de og, så hvis man tar realfag blir det dyrt. Må legge til at mattebøkene er en ny utgave man ikke kan kjøpe brukt enda.
Mattebøkene vi bruker på 3MX koster liksom 750 kr tilsammen. Fysikkbøkene og kjemibøkene er vel på samme nivå de og, så hvis man tar realfag blir det dyrt. Må legge til at mattebøkene er en ny utgave man ikke kan kjøpe brukt enda.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte