Harry Potter - film 4
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Harry Potter - film 4
selv har jeg kjempeforventninger, ettersom jeg ikke likte tre'en. har sett traileren, og synes at det ikke ser så ille ut(bare en ting: hvor er hauknesa til Krum?)
det er nattpremiere imorgennatt, og etter å ha sett den har vel muligens folk lyst til å diskutere...
det er nattpremiere imorgennatt, og etter å ha sett den har vel muligens folk lyst til å diskutere...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Fordømt, der har filmene nådd meg igjen, gitt.
Må vel nesten ta meg saman og leste femmeren snart, no då.
Må vel nesten ta meg saman og leste femmeren snart, no då.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

En femmer i Dagbladet. Har ikke sett noe i Klassekampen ennå... (det er de eneste to avisene jeg leser...)Ayreon wrote:Aftenposten gav den en firer. Noen som har sett noen andre anmeldelser?
Tror jeg skal se den på søndag, eller tidlig i neste uke...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Faile wrote:fredag kveld, eller natt til fredag????
Fredag kveld. Desverre. Men jeg har ikke mulighet til å drive dank nattestid i uka. Da hadde dagen gått sunder og sammen, og det kan man ikke nå som det er så kort tid igjen til eksamen.
Treeren var preget av olsenbander junior følelse for min del. Synes ikke den gjorde det helt største inntrykket.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Aldri sett "Olsenbanden Junior". 
Men med det inntrykket jeg har fått av det fenomenet, synes jeg det er en bedre sammenligning hvis det gjelder film 1 og 2. 3 synes jeg er en del bedre - plottet ble bedre (riktignok har PoA kanskje det beste plottet i alle HP-bøkene, men likevel), fokuset ble lagt på mer plottorienterte ting (for eksempel ble rumpeldunkkampene kutta ned til et absolutt minimum, der det i film 1 og 2 var inkludert to nesten hele rumpeldunkfilmer), stemninga i filmen ble mer "gotisk" (litt mørkere, dystrere kulisser og mer morbid humor kan gjøre underverker), aaah, dette gidder jeg ikke.
Siterer heller kommentarene mine fra filmloggen min, som ble ført under rulleteksta sist jeg så PoA (30.10.05):
"Eksellente overganger, mye forbedra skuespill, utsøkt atmosfære, mer "gotiske" og "slitte" kulisser, mer fokus på plottet, og verdenshistorias vakreste og mest omstendige rulletekst. De sentimentale scenene har substans, og er rørende heller enn flaue, som tilfellet var i de to foregående filmene. Musikken er også geinal, med bl.a. individuelle temaer."
Så det var min mening...
Men med det inntrykket jeg har fått av det fenomenet, synes jeg det er en bedre sammenligning hvis det gjelder film 1 og 2. 3 synes jeg er en del bedre - plottet ble bedre (riktignok har PoA kanskje det beste plottet i alle HP-bøkene, men likevel), fokuset ble lagt på mer plottorienterte ting (for eksempel ble rumpeldunkkampene kutta ned til et absolutt minimum, der det i film 1 og 2 var inkludert to nesten hele rumpeldunkfilmer), stemninga i filmen ble mer "gotisk" (litt mørkere, dystrere kulisser og mer morbid humor kan gjøre underverker), aaah, dette gidder jeg ikke.
Siterer heller kommentarene mine fra filmloggen min, som ble ført under rulleteksta sist jeg så PoA (30.10.05):
"Eksellente overganger, mye forbedra skuespill, utsøkt atmosfære, mer "gotiske" og "slitte" kulisser, mer fokus på plottet, og verdenshistorias vakreste og mest omstendige rulletekst. De sentimentale scenene har substans, og er rørende heller enn flaue, som tilfellet var i de to foregående filmene. Musikken er også geinal, med bl.a. individuelle temaer."
Så det var min mening...
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Jeg for en er ganske opptatt av detaljer. Krum skal jo være drit stygg å ikke tøff
Men jeg hørte at den fikk en treer på sv tv1
Uansett tror jeg den blir døds bra
Men jeg hørte at den fikk en treer på sv tv1
Uansett tror jeg den blir døds bra
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Apropos anmeldelser: Klassekampen har vurdert den i dagens utgave, og gir den 5 av 6 stjerner, med ingressen "Harry Potter og Ildbegeret får en ny dimensjon ved at skaperne har våget å nærme seg det tragiske, mørke og faretruende." Det virker strengt tatt ikke som at anmelderen har lest boka, siden han formulerer det slik at hele historia, og hvordan den er bygd opp, er bestemt av manusforfatter/regissør, men det kan jo hende at han bare begrenses av sjangeren han skriver i, eller noe sånt... 
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Enig, men problemet mitt er at jeg ikke er i stand til å vurdere den utelukkende som film, fordi jeg jo har lest bøkene. Og når jeg har lest bøkene, legger jeg ikke så mye merke til f.eks. underforståtte/utelatte ting fra bøkene (som for eksempel hvordan Lupus visste hvordan Ukruttkartet virka, helt uten noen forklaring, slik det skjedde i film 3), som kanskje ville irritert meg hvis jeg ikke hadde lest boka.Ceres wrote:For min del er det ikke så viktig at filmene er tro til boka som at de fungerer godt som film.
Men når jeg ser film blir jeg stort sett uansett så oppslukt at jeg ikke bryr meg med hvordan filmen fungerer som film engang, så lenge det ikke er noen store problemer som snapper meg ut av filmtranca mi...
Forutsatt at filmen er bra nok til å sette meg i nevnte trance, vel og merke.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Damien Frost
- Sitter

-
Wolfbrother
- Den Fortapte