Aelfinn/Eelfinn

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Aelfinn/Eelfinn

Post by Stefan »

For å åpne denne nye, flotte kategorien;

Begynt å få en viss anelse om dette fra andre forumposter, men:

Hva er forskjellen på Aelfinn og Eelfinn. Hvem er Snakes og hvem er Foxes?

Har gått litt i surr for meg opp gjennom bøkene. :oops:
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Les dette:

http://www.arkane-systems.net/faqs/WOTF ... _finn.html

Kort resymè:

Aelfinn er slangene, Eelfinn er revene. Slangene var i døra i Tear/Rift, revene i Rhuidean. Mye interessant lesning på linken ovenfor dersom man er interessert.
Lews Therin Telamon
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lews Therin Telamon »

Forbindelsen med Slayer/Isam/Luc?

Slayer dreper udiskriminerende og flår ofte dyrene han dreper.
Revene i Rhuidean har stropper av menneskehud med sølvnagler i tillegg til et veldig rovdyraktig vesen.
De har altså visse likhetstrekk her.

Aelfinn/Eelfinn lever vel også i hver sin verden som er parallellt med de andre verdnene, er temmelig sikker på at de kan nås gjennom portalsteinene som Lanfear viser Rand. I tillegg kan de kanskje nås gjennom Tel'aran'rhiod, siden dette er en verden som eksisterer i alle de andre verdnene også?
I "vår" verden kan de bare nås gjennom The Tower of Ghenjei, ikke langt fra Manetherendrelle elven, mellom The Two Rivers og Shadar Logoth?
Eller eksisterer det en liknende inngang ikke langt unna det som en gang var Malkier? Isam og Luc smeltet sammen et sted i Dhoom fjellene ikke langt fra Malkier etter det jeg kan huske og de har siden blitt Slayer, derfor kan det virke som noe skjedde i kontakt med Aelfinn/Eelfinn.
- In the Light - LTT
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Den teorien har jeg ikke lest før... Finnland i forbindelse med sammensveisinga av Isam og Luc. Må jeg tenke litt på...

Det jeg imidlertid kan si er dette.

1.) Tower of Genjei er ingangen til "finnland," der aelfinnene og eelfinnene bor. Jeg har ikke sett en liknende inngang omtalt i forbindelse med Malkier.

2.) Det er helt klart en forbindelse mellom Slayer og Finnland - Perrin jager ham jo til Tower of Genjei. Men hva forbindelsen er...?

3.) Forbindelsen din mellom Slayer og finnene er litt svak: Han slakter og flår dyr, og revene har klær som likner litt? Tja...

4.) Fra den "mørke" profetien skrevet på veggen i Fal Dara (?) får vi for første gang høre om Isam og Luc. Det burde jo tyde på at skyggen har en tråd med i spillet? (Jeg aner ikke!) Det er jo også helt klart at Slayer arbeider for en eller annen ond person...
Lews Therin Telamon
Mørkefrende
Mørkefrende

Har ikke slayer med seg trollokene til emondsfield andre gangen da? Eller er det Ordeith/Padan Fain da også?

Jepp svak likhet, men tenkte på at Slayer flår dyr og Revene flår mennesker.
- In the Light - LTT
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Lews Therin Telamon wrote:Har ikke slayer med seg trollokene til emondsfield andre gangen da? Eller er det Ordeith/Padan Fain da også?

Jepp svak likhet, men tenkte på at Slayer flår dyr og Revene flår mennesker.
1.) Jeg vet ikke helt om det har blitt endelig fastslått at det var Slayer som hadde med seg trollokene, men jeg er av den oppfatning, uten å ha sett nærmere inn på det. Fain var vel med hvitekappene pga. hans hang til hevn over Rand.

2.) Likheten er svak. Vet vi at revene flår mennesker? Trodde alt de gjorde var å suge ut minner og følelser? Du bør absolutt kikke innom faqen (link i en av mine tidligere poster).
Lews Therin Telamon
Mørkefrende
Mørkefrende

Jeg går ut fra at de flår mennesker siden guiden Mat får med seg inn den andre gangen har en slags vest av blekt skinn med sølvnagler i. "Reven" slikker seg rundt munnen, retter på vesten og gliser til Mat. Det går plutselig opp for Mat hva slags skinn det er i vesten og hvorfor "reven" trekker oppmerksomhet til den. Da truer han "reven" og så går de videre innover.

Ut fra beskrivelsen og Mats sjokk, kan jeg ikke fatte annet enn at dette er menneskehud og at guiden trekker oppmerksomhet til det for å fremkalle følelser i Mat som han kan "ernære" seg på. Det virker fornuftig og jeg antar at de selv må ha flådd mennesker for å få tak i menneskehud, de har tross alt skarpe tenner og ser rovdyr-aktige ut.

Det med Isam/Luc er bare tankespinn fra min side, men det er jo en slags dualitet her mellom disse to på samme måte som det er det mellom "slangene" og "revene". Perrin kommenterer også hvor umenneskelig Isam/Luc lukter og Isam (antar at det er ham som er i TAR og ligner på Lan?) er unektelig en svært "predatory" personlighet. Finner ikke noe norsk ord som passer like bra her. Luc virker å være den mer polerte siden ved Isam/Luc som infiltrerer menneskene. Slangene er mer siviliserte mens revene som sagt virker å være mer aggressive/destruktive og rovdyraktige.

Har noen andre teorier om Isam og Luc så vil jeg gjerne høre dem i en egen tråd! Dette er en/to(?) annen/andre person(er) som også er meget interessante i WoT.
- In the Light - LTT
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Ceres wrote:2.) Likheten er svak. Vet vi at revene flår mennesker? Trodde alt de gjorde var å suge ut minner og følelser? Du bør absolutt kikke innom faqen (link i en av mine tidligere poster).
Veit ikkje om dette er relevant men: I tillegg til at dei går med menneskehud, ser me ein gong eit menneske verte flådd i Tel'Aran'Rhiod:
I ein eller annan ulvedraum, drøymer Perrin at han går gjennom nokre gangar. Der møter han på ein mann, trur han var adeleg og vart forarga over å møte ein bonde i sin draum, som spurte Perrin kva han gjorde der. Han fekk ikkje sagt mykje, for eit eller anna som hang frå taket tok tak i han. Like etterpå var Perrin full av blod, og når han såg opp, kunne han sjå eit komplett menneskeskinn hengande.

Er ikkje i stand til å hugse kva bok/kapittel dette skjedde i, men er i det minste relativt sikker på at det var Perrin. Er nesten sikker på at det var blant dei 6 fyrste, men veit ikkje akkurat kva. Det kan ha vore i DR, då dei fulgte etter Rand, eller medan dei var i Rift, men eg er ikkje sikker. Nokon som kan hugse når dette var?
Lews Therin Telamon
Mørkefrende
Mørkefrende

Jeg husker hendelsen godt og tror kanskje det kan ha vært i Tear, ja.
Adelen der har jo nettopp en typisk slik holdning, så det er ikke umulig. Interessant at du nevnte den hendelsen der, alt dette kan jo bare være tilfeldigheter, men eneste andre gangen jeg kan huske at noen blir flådd er når Lanfear flår Hadnan Kadere i Cairhien.

Denne hendelsen i TAR kan ha vært et mareritt, men som sagt er 3/4 episoder med flåing funnet sted i TAR. Slayer bruker jo tydeligvis TAR hyppig og TAR er en verden som finnes inni og rundt alle de andre mulige verdnene og forbinder dem og jeg tror neppe Finnland er noe unntak.
Fint at du nevnte det, det er jo absolutt relevant i denne konteksten her!
- In the Light - LTT
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

I utgangspunktet har det ingenting å seie om adelsmannen var frå Rift, ettersom dette var i T'A'R. Han kunne like gjerne vore frå Chachin.

Ser ikkje for meg at nokon skulle hatt eit mareritt om noko slikt, og tatt det med inn i T'A'R. Kan nok seie trygt at han ikkje vakna dagen etterpå...

Edit: Fann staden det skjedde: Kapittel 9 av tDR, Ulvedrømmer (Wolf Dreams). Perrin, Lan, Moiraine og Loial er i Jarra, på veg etter Rand. Perrin og Moiraine har nett vore med Simion for å sjå bror til Simion, som har vorte til ein ulv. Når Perrin sovner etterpå, er han i ein gang, og får ei tankeoverføring frå Bykser (Hopper): "Løp, bror. Løp!" Han byrjer å springe gjennom gangane, til han møter ein person:
The Great Hunt wrote:Ved en av de kryssende korridorene bråstanset han. En mann sto der og glippet usikkert med øynene mot ham, kledd i jakke og bukser i et selsomt snitt.[...]

"Dette er mer enn jeg holder ut," sa mannen til seg selv, ikke til Perrin. Han hadde en rar uttale, rask og skarp. "Ikke nok med at jeg drømmer om bønder, men utenlandske bønder attpåtil, etter klærne å dømme. Forsvinn fra drømmene mine mann!"

"Hvem er du," spurte Perrin. Mannens øyenbryn hevet seg som om han ble fornærmet.

Skyggestripene rundt dem buktet seg. En rev seg løs fra taket i den ene enden og drev nedover til den berørte den merkelige mannens hode. Den lot til å filtre seg inn i håret hans. Mannen sperret opp øynene, og så var det som alt skjedde på en gang. Skyggen rykket tilbake til taket ti fot over dem, og trakk etter seg noe blekt. Våte dråper sprutet over Perrins ansikt. Luften ble splintret av et skrik som skar gjennom marg og bein.

Lamslått stirret Perrin på den blodige skikkelsen som var iført mannens klær og lå hylende og sprellende på gulvet. Uvilkårlig søkte blikket hans opp mot den bleke tingen som dinglet som en tom fra taket. En del av den var allerede fortært av den svarte stripen, men han hadde ingen vanskeligheter med å gjenkjenne et menneskes hud, tilsynelatende hel og uskadd.
Last edited by Torbjørn on Sun Oct 09, 2005 13:57, edited 1 time in total.
Lews Therin Telamon
Mørkefrende
Mørkefrende

Det jeg har å bidra med her, er ikke akkurat noe voldsomt sannsynlige saker, men det er jo gøy å bare la tankene løpe fritt på teamaer som dette også.

Det er vel mest sannsynlig at adelsmannen var fra Tear, i og med at han drømte seg inn der. Vanlige mennesker drømmer seg jo vanligvis bare inn på steder de kjenner svært godt eller i allefall har sett godt nok til å kunne forestille seg på. Det mest vanlige er vel antageligvis at man drømmer seg tilfeldig til steder man oppholder seg mye på dagen, dersom det ikke er en mer fantastisk drøm (men jeg skulle likevel tro at man må kjenne til stedet/ha vært der før for å kunne drømme seg dit i T'A'R). Ikke noen stor sak å henge seg opp i, men også litt interessant å tenke rundt.

Noen andre tanker om dette?
- In the Light - LTT
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Adelsmannen er ikkje i Rift i Tel'Aran'Rhiod. Og det var heller ikkje Perrin då han "drøymde" dette. Han var i Jarra, der han møtte Simion og bror hans, som hadde vorte til ein ulv. Dette er medan dei jager etter Rand på veg til Rift.

Perrin kom inn i ein korridor:
kapittel 9, tDR wrote:Han befant seg i en lang korridor hvor det var høyt under steintaket.
Han byrja å springe gjennom korridorane, til han møtte mannen.

Eg trur heller, at mannen hadde blitt dratt inn i Tel'Aran'Rhiod mot sin vilje, anten av dei/det som drap han (me veit ikkje om dette var *Finnane, sjølv om det er sannsynleg i mine auge...), eller - om han var ein fyrste frå Rift - kanskje av Høgfyrste Samon, betre kjend som Be'Lal.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

gleder meg til å lese jeg, lese og forstå=) KoD kommer ut imorgen

*glede seg* *glede seg* *glede seg* :D :D :D
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Lews Therin Telamon
Mørkefrende
Mørkefrende

Flåing!

Hei Ceres, jeg sitter akkurat og leser KoD nå og i kapittel 10 der (som jeg ble ferdig med for 1 min siden) så røpes det ganske mye om Eelfinn/Aelfinn og en eventuell redningsaksjon. Det kaster jo litt lys over vår diskusjon her.

Og etter Mats tanker om revene, så virker det MEGET sannsynlig at revene faktisk flår mennesker som jeg sa. Både Tuon og Mat nevner jo dette, og Mat var ganske sikker på at de flådde mennesker og lagde seg "vester" av dem.

Gleder meg intenst til å lese mer i KoD. Sitter med en eksamen akkurat nå, men jeg klarer som vanlig nesten ikke å legge fra meg boka igjen. Jeg måtte gjøre meg ferdig med Lord of Chaos før jeg kunne begynne på KoD syntes jeg, siden jeg var halvveis i den når jeg kjøpte KoD. Leste bare prologen med en gang, men boka er jo så sinnsykt bra! Klarer ikke å tenke på noe annet enn den nå jeg, huff det er helt skummelt!

Skummelt bra!
- In the Light - LTT
Lews Therin Telamon
Mørkefrende
Mørkefrende

Åja, og etter som jeg har forstått, så virker Slayer som en slags leiemorder for DO. Hvem som gir ordrene er jeg usikker på, men mulig at han kanskje jobber for forskjellige Forsaken/Nae'Blis/Shaidar Haran/DO litt ettersom noen trenger det.

Det må iallefall være noen med mye makt ettersom han kan ta med seg Trolloker og Myrddraal.
- In the Light - LTT
Post Reply