Ikke-fantasy litteratur

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

har ikke lest kim småge, nei..

er ikke særlig imponert av jan guillou. liker ikke stilen hans. det er så trøtt og oppramsende.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Skal dere lese en bok som dere aldri vil glemme så må dere lese "en sjel og en skjorte" an Norvald Tveit. En fantastisk bok.
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

hmm

Post by ludde »

nope. Kan ikke si jeg har hørt om den en gang. men skal legge den på natthylla mi. hehe.

For en stund siden begynte jeg å lese (I forbindelse med skolen i videregående) Jordens barn av Jean M. Aulen. Husker at det er en serie som i noen øyeblikk var litt tung, men du visste at flere ganger i boka så kom det episoder hvor du fikk med deg alt som skjedde. Jeg fikk aldri den Robert Jordan's "klarte ikke å legge fra meg boka" følelsen, men det var alike vel interessant og lærerikt.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Treveler wrote:Skal dere lese en bok som dere aldri vil glemme så må dere lese "en sjel og en skjorte" an Norvald Tveit. En fantastisk bok.

Har heller ikke hørt om denne boka. Hva handler den om? Hva gjør den spesiell?
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Handler om en kar fra sogn som reiste til Amerika da han var rundt 16 og satt ikke foten i Norge igjen før han var oppe i 60-årene. I løpet av tiden der så opplever han en hel rekke eventyr, for å kalle det det, som gjør at du sitter med et stort smil gjennom hele boken. Vanskelig å beskrive hvorfor den er så bra. Den bare er det! Vil tro den kan finnes på de fleste biblioteker. Løp å lån! :wink:
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

hehe

Post by ludde »

Hørtes ikke så dumt ut gitt. Og fra sogn da. Til Afrika. haha. Sitter å lurer på hvordan det da var å komme tilbake til Norge. Hmmm... kankjse jeg leser boka. :P
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

I sommer gjorde jeg mitt beste for å utvide mine horisonter, og leste følgelig Wladimir Kaminers "Russerdisko" og "Reisen til Trulala", Umberto Ecos "Rosens Navn", Harper Lees "To Kill A Mockingbird", Bjørnstjerne Bjørnsons "En Glad Gutt", samt ei samling indiske noveller fra femtiåra.

Hvis jeg først skal lese noe som ikke er fantasy, gidder jeg med andre ord ikke å lese krim eller spenningsromaner - sånt får jeg nok av fra fantasyen.

Planlegger å lese K(H?)ellers "Catch-22" i løpet av høsten, i tillegg til litt Ibsen, Bjørneboe, Mykle, ovs. som jeg har hatt liggende på ei hylle i snart et år, eller mer.

Men det blir aldri mer ann planer, som regel. :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Kjenner til fenomenet. Planer...

Enig i at såkalte klassikere kan være utrolig artig å lese, men av en eller annen grunn er det ikke så alt for ofte jeg plukker opp slike bøker. Nå mindt i semesteret er det likevel lite lesing... Uansett sjanger.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg mista bredbåndet hjemme på hybelen forrige uke, fordi hybelverten skal ordne trådløst nettverk, så i det siste har jeg kost meg et par timer hver kveld med China Mievilles "Perdido Street Station". Dette er riktignok fantasy/sci-fi, men likevel. Det er godt å kunne ta seg tida til å sitte med ei god bok, i stedet for å velge minste mostands vei, også kjent som "å stiie og glo på pc-skjermen hele kvelden"... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Thomdril
Asha’man
Asha’man
Posts: 257
Joined: Tue Oct 04, 2005 18:20
Location: Vålerenga
Contact:

Post by Thomdril »

Jeg har lest alle Tempelridderen bøkene av Guillou, og syns de var utrolig bra, i alle fall de 3 første! Har lest et par bra Tom Clancy bøker også, som Det absolutte mareritt og Uten anger. Av Ludlum har jeg lest Halidons Hemmelighet, The apocalypse watch og Farlig finale..

En annen bok og forfatter jeg sjelden hører om, er en som heter "å være ung er forjævlig" av tyske Christiane F.
Det er en selvbiografi av Christiane som i en alder av 14 (tror jeg) som flytter til Berlin fra en stille småby, og ender etter hvert opp det harde rus/prostitusjonsmiljøet på 70- tallet. Utrolig bra bok, som burde røre eller skremme en god del.. Den rørte i hvert fall meg.. :cry:
Noen flere som har lest eller hørt om den?
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg har ikke hørt om henne. Desverre. Dersom jeg snubler over boka en gang, så plukker jeg den nok opp.

Jeg var på loppemarked i helga og snublet over flere god-biter igjen... :) Bare så synd at jeg ikke kan begynne på noe stort nå som det er mindre enn ei uke igjen til ... :D
Thomdril
Asha’man
Asha’man
Posts: 257
Joined: Tue Oct 04, 2005 18:20
Location: Vålerenga
Contact:

Post by Thomdril »

Spørs det.. Har aldri sett den i noen butikker.. Men man veit aldri..
Skal for øvrig begynne på Jo Nesbæs "Rødstrupe" snart, noen som har lest den? Har greit med tid også siden jeg leser de norske Tidshjulet bøkene, og neste bok kommer midt i november.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

den er genial!!! skreiv sånn stor oppgave om den ifjor! men, skal ikke si no, *ikke øddelegge* :wink: :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

terje wrote:I sommer gjorde jeg mitt beste for å utvide mine horisonter, og leste følgelig Wladimir Kaminers "Russerdisko" og "Reisen til Trulala", Umberto Ecos "Rosens Navn", Harper Lees "To Kill A Mockingbird", Bjørnstjerne Bjørnsons "En Glad Gutt", samt ei samling indiske noveller fra femtiåra.
Eg er... imponert. Einaste av det der eg har lese er "To Kill A Mockingbird", og det var utelukkande fordi den var pensum. (Atticus ruler, forresten)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hei mann, godt å se deg i disse trakter igjen! :D

Jeg kan legge til at "En Glad Gut" var litt pensumatig for meg også, siden søstra mi sa at hun skulle sørge for å få meg sparka fra sommerjobben min som omviser på BBs barndomshjem, dersom jeg ikke fikk ræva i gir og leste noe av den store dikteren. :lol:

Utrolig nok angrer jeg ikke heller, Øyvind var virkelig en karakter jeg kunne identifisere meg med; fatter ikke at den Ibsensnobben kan ansees om en bedre forfatter enn B. :P


Av de andre bøkene vil jeg kanskje spesielt få anbefale "Reisen til Trulala" - det er kanskje en av de morsomte bøkene jeg har lest. Mange små historier om russiske reisende i Europa. Det verste er at de fleste av dem i det minste har en viss sannhetsgehalt!
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply