Sjøfolket, spoiler KoD

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Det er egentlig litt rart at vi ikke har fått høre noe særlig om amayarene tidligere i serien. Og om Waterway. Tatt i betraktning hvor mye vi har fått lære om aielene og tinkerne.

(Og er det virkelig ikke flere som tenkte - å nei... alvene forlater oss... )
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Vel, dei er jo eigentleg heilt urelevante for plottet. Både aielane og kjeleflikkarane er mykje meir sentrale, pga. Rand og Perrin.

Når det gjeld amayarane, er det jo og svært få på fastlandet som veit noko om dei, då dei t.d.forlet aldri øyene. Trur eigentleg det ikkje er nokon som er klar over at det var amayarane som laga Sjøfolk-porselenet heller...

Og eg fekk ingen assosiasjonar til LOTR nei, men det er kanskje berre meg...
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Nei nei... det var nok bare meg da. Uansett...

Aes Sedaiene, vet heller ikke de om Amayarene? Hva vet vi egentlig om amayarene fra tidligere bøker?
Logain
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Logain »

Mener det var et kapittel eller noe som refererte til at the Choedan Kal (den svære sa'angeralen) ute på lyste, og det var vel rundt da Rand og Nynaeve brukte den, men kan ikke huske at de er nevt noen andre steder
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Eg kunne ikkje hugse andre referansar eg heller, og det var i CoT, men Wotmania har ein FAQ om the Time of Illusions:
http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=125
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

incanus wrote:Akkurat korleis amayarane kom til øyane veit eg ikkje, kan hende dei fekk hjelp av Sjøfolket.
Amayarene kom til øyene etter at de under Ødeleggelsen hadde flykta til sjøs. De hadde gått ombord i båter av forskjellig størrelser, og forsøkt å unngå det verste, siden selv ikke Aes Sedaier kan gå på vannet...

Regner med at de allerede var der da sjøfolket kom...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Ok... Nå har jeg lest faqen... Greit å brusje opp på slik kunnskap...

Men... At ayamarene var "the gasp moment" klarte ikke jeg helt å skjønne med en gang... (Hadde vel for store forhåpninger tror jeg... Antok at Rand og Semi var gaspet.)
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

terje wrote:Amayarene kom til øyene etter at de under Ødeleggelsen hadde flykta til sjøs. De hadde gått ombord i båter av forskjellig størrelser, og forsøkt å unngå det verste, siden selv ikke Aes Sedaier kan gå på vannet...

Eg trudde det var Sjøfolket som gjorde det... Meiner ein av dei Sjøfolka me har møtt i løpet av serien sa at dei etter Øydelegginga gjekk om bord i båtar som dei ikkje visste, og har sidan gjort båtane til sin leveveg.

Men eg hugser sikkert feil...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

incanus wrote:
terje wrote:Amayarene kom til øyene etter at de under Ødeleggelsen hadde flykta til sjøs. De hadde gått ombord i båter av forskjellig størrelser, og forsøkt å unngå det verste, siden selv ikke Aes Sedaier kan gå på vannet...

Eg trudde det var Sjøfolket som gjorde det... Meiner ein av dei Sjøfolka me har møtt i løpet av serien sa at dei etter Øydelegginga gjekk om bord i båtar som dei ikkje visste, og har sidan gjort båtane til sin leveveg.

Men eg hugser sikkert feil...
Pokker, jeg tror du har rett. :lol:

Beklager det der. Men amayarene var der uansett da sjøfolket ankom? :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply