Hva slags nynorskopplæring er det du har fått? Den må jo mildt sagt ha vært utilstrekkelig.Princess wrote:Ofte må jeg ha broren min eller faren min til å oversete det du skriver, og noen ganger er det vill gjetting.incanus wrote:Trur eg ærleg talt ikkje på. Hadde du sagt at det var nokre av orda du ikkje forstod kunne eg trudd deg, men det er ikkje so stor forskjell på bokmål og nynorsk, som Akira var inne på.Princess wrote:*sukk* Jeg forstår ikke nynorsk jeg. Jeg forstår noen av ordene men ellers er det helt fjernt for meg...
Ringenes herre på nynorsk
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Jeg har bodd en del i Bergen og Stavanger, og ble mobbet på barneskolen fordi jeg hele tiden hadde "feil" dialekt. (Etter jeg hadde lært meg Stavangerdialeten flyttet vi til Bergen og omvendt). Derfor begynte jeg å snakke bokmål.
Nå begynner jeg å gå over til Stavangerdialekt igjen men sliter fremdeles med nynorsken på skolen. (Jeg er ikke alene om det i klassen).
Nå begynner jeg å gå over til Stavangerdialekt igjen men sliter fremdeles med nynorsken på skolen. (Jeg er ikke alene om det i klassen).
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.
"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Har du ingen æresprinsipper? Sukk, det er vel kanskje ikke rart du er opptatt av å se bra ut sålenge du ikke er deg selv skikkelig engangPrincess wrote:Jeg klarte det. Det hørtes kansje litt merkelig ut da jeg gikk rundt å snakket slik da men da klagde ingen på dialekten min hvertfall
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
?!?!? Hva skal det bety?!?!?Sauegjeteren wrote:Har du ingen æresprinsipper? Sukk, det er vel kanskje ikke rart du er opptatt av å se bra ut sålenge du ikke er deg selv skikkelig engangPrincess wrote:Jeg klarte det. Det hørtes kansje litt merkelig ut da jeg gikk rundt å snakket slik da men da klagde ingen på dialekten min hvertfall
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

At du er feig som faen for ikke å stå opp for din egen dialekt. Du prøver å være noen du ikke er. Slik er det ikker her. Vi har et flerfoldig dialekt sammfunn. Vi respekterer at det er slik de er lært opp til å snakke.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Men HA! Bare se hva jeg får til nå, som ikke alle andre klarer! Jeg skifter dialekt når jeg reiser opp til Bergen! Og jeg kan ha Telemarksdialekt! Jeg kjenner INGEN andre som kan bytte mellom tre dialekter helt fint uten å klusse med ordene!Wolfbrother wrote:At du er feig som faen for ikke å stå opp for din egen dialekt. Du prøver å være noen du ikke er. Slik er det ikker her. Vi har et flerfoldig dialekt sammfunn. Vi respekterer at det er slik de er lært opp til å snakke.
Nei selfølgelig, man klarer jo ikke spytte bokstaver ut av munnen heller daAshaman wrote:Mhm. Ein kan ikkje snakke eit skriftmål, det er teknisk sett umogleg.Stine wrote:tsk. snakke bokmål? bokmål er et skriftmål.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Men å forstå nynorsk kan du altså ikkePrincess wrote:Men HA! Bare se hva jeg får til nå, som ikke alle andre klarer! Jeg skifter dialekt når jeg reiser opp til Bergen! Og jeg kan ha Telemarksdialekt! Jeg kjenner INGEN andre som kan bytte mellom tre dialekter helt fint uten å klusse med ordene!Wolfbrother wrote:At du er feig som faen for ikke å stå opp for din egen dialekt. Du prøver å være noen du ikke er. Slik er det ikker her. Vi har et flerfoldig dialekt sammfunn. Vi respekterer at det er slik de er lært opp til å snakke.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
*sukk* nei...Sauegjeteren wrote:Men å forstå nynorsk kan du altså ikkePrincess wrote:Men HA! Bare se hva jeg får til nå, som ikke alle andre klarer! Jeg skifter dialekt når jeg reiser opp til Bergen! Og jeg kan ha Telemarksdialekt! Jeg kjenner INGEN andre som kan bytte mellom tre dialekter helt fint uten å klusse med ordene!Wolfbrother wrote:At du er feig som faen for ikke å stå opp for din egen dialekt. Du prøver å være noen du ikke er. Slik er det ikker her. Vi har et flerfoldig dialekt sammfunn. Vi respekterer at det er slik de er lært opp til å snakke.