Valg 2005

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Valg 2005

Arbeiderpartiet
5
28%
Fremskrittspartiet
2
11%
Sosialistisk venstreparti
0
No votes
Høyre
3
17%
Venstre
5
28%
Kristelig folkeparti
0
No votes
Senterpartiet
2
11%
Rød valgallianse
0
No votes
Annet
0
No votes
blankt
1
6%

Total votes: 18

Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Nå har jeg sett igjennom partiprogrammene ang. synet på bompengefinansiering.

SV: Nevnes ikke, men hadde engelsk partiprogram.
AP: Nevnes ikke.
SP: Gadd ikke laste ned, da det var i word format (jeg skal lese, ikke føye til ting selv...).
KrF: 12 mb for et partiprogram?!
Høyre: For restriktiv bruk, bestemmes lokalt.
FrP: Mot at bompenger skal gå til noe annet enn veiutbygging. Er forøvrig for at private skal få bygge veier, og sette opp bomstasjoner. Når veien er finansiert, skal staten ta over.

Og i partiprogrammet til venstre vil jeg si at de vil holde seg på den linjen som er idag.

Det virker kanskje som dette er et lokalpolitisk spørsmål, og ikke hører hjemme i dette valget.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Hehe... for en jobb du har gjort!

Men det er sant - det er nok i større grad en lokalpolitisk sak enn en valgsak foran stortingsvalget. Men likevel en god grunn til ikke å stemme venstre. Hehe... det er jo så mye annet å stemme (les høyre), hvorfor akkurat dette lille sentrumspartiet ?

Blir imidlertid ganske så irritert når man for å komme seg fra stjørdal til trondhiem må gjennom tre bomringer. Omlag hundre kroner tur retur for å kjøre på besøk til noen, med et flyttelass, på diverse arrangement i egen bil.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Ceres wrote:Hehe... det er jo så mye annet å stemme (les høyre), hvorfor akkurat dette lille sentrumspartiet ?
Kunne ikke sagt det bedre selv.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Stefan wrote:
Ceres wrote:Hehe... det er jo så mye annet å stemme (les høyre), hvorfor akkurat dette lille sentrumspartiet ?
Kunne ikke sagt det bedre selv.
Jeg pleier alltid å tenke for meg selv at Venstrefolk er mennesker som er redde for å bli klynga opp i et tre ved en eventuell revolusjon, og derfor ikke tør stemme på partierlengre til venstre, selv om det er det de egentlig har lyst til.

Men så har jeg et skrudd sinn, så... :lol:

Uansett, tok nettopp testen på NRKs Test Nasjonen, og fikk disse resultatene:

RV 75%
Ap 71.2%
SV 69%

Ganske likt med forrige test.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Hadde besøk av en fyr fra FrP på skolen i dag, skal si d ble en heavy diskusjon altså!!! Han ble satt skikkelig på plass, tror han mista alle stemmene på skolen her til de grader, og når han ikke klarte seg i diskusjoner begynte han å gå til direkte personangrep på noen av elevene og skjellte dem ut!!!! d var flere av lærerene som hadde stemt FrP, men etter denne dagen kom de aldri til å stemme d igjen, d var mange som skjemst på grunn av at de likte FrP før!!!!!

Visste dere at FrP er for alle typer partnerskap (homseekteskap + andre ''spesielle'' samboerskap), og de er for kloning av dyr OG mennesker!!! De vil også gjøre d mulig å transplantere fra dyr til mennesker!! og de vil senke alkoholgrensen til 16 år?!?!?!?!?!? D mest skremmende er at de ikke mener at et 19 uker gammelt foster er i LIVE de mener d er en KLUMP som man kan drepe!!!!!!!!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Det morsomme med fenomenet Frp er at de later som om de er for "folk flest", mens de egentlig er for den lille eliten som vil tjene på mer frihandel og økt liberalisering av samfunnet.

Snakker om liberalisering, Ceres.
Du kommer jo snart til å komme inn i rekkene til den yrkesgruppa med den mest rabiate fagforeninga - ei fagforening som sørger for at bare et par hundre studenter slippes inn på studiene man må gå gjennom for å utøve det yrket, sånn at de kan holde lønna oppe. Hvordan kombineres dette med at størstedelen av denne yrkesgruppa stemmer på det partiet som vel framfor noen står fram som fagforeningsbusterne i Norge?

Er det kombinasjonen høy lønn og Høyres løfter om lave skatter som er avgjørende? :P

(Legg merke til at dette er en spøk. :) )

Uansett, Frp vil jo framstå som et liberalistisk parti de også. Samtidig har de uttalt at de ved hjelp av politiske virkemidler vil holde bensinprisen nede på ca. 8kr/l. Som humorspalta i Klassekampen påpekte idag, så er jo dette siste et kroneksempel fra den andre økonomiske modellen - nemlig planøkonomien.

var det noen som sa populisme? :P
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Fremskrittspartiet er en spøk. Men: de er for folk flest! Og dette begrunner jeg slik. Folk flest bryr seg ikke nok om styre og stell til å sette seg inn i viktige saker. De stemmer på de som roper høyeste at skal hjelpe dem. For øyeblikket er det ingen som roper så høyt som Fremskrittspartiet. Og grunnen til dette er jo nettopp at det er ingen som tar dem så seriøst at de vil la de komme til og få ansvar. Nettopp derfor trenger de heller ikke å opptre ansvarsfullt... Huff... dette ga ingen mening. Det jeg prøver å si er at frp er en spøk. Populisme er et godt ord, terje.

For å ta opp temaet om medisinstudiet, terje (til tross for at du muligens mente dette spøkefullt så er det noe sannhet i hva du sier). Det blir tatt inn over fem hundre medisinstudenter i Norge hvert år. Det er en tøff utdanning. Ikke fordi man må være så inne i hampen smart, men fordi det krever at man er arbeidsom og strukturert. (Og forhåpentlig vis skulle man jo tro at et av kravene var at man var menneskelig, men... vel... her er det jo som over alt litt av hvert.) Det er mange som faller av underveis.

Av de som kommer inn er omlag halvparten tatt inn på primærvitnemålet. Vi er ei gruppe som kan velge å gjøre akkurat det vi ville etter videregående. Og hvorfor skulle vi ikke gå medisin hvis det er det vi ønsker? :) Andre halvparten studentene er tatt inn på sekundærvitnemålet. Og her kan jo i prinsippet hvem som helst komme inn. En undersøkelse som ble gitt ut i forbindelse med aftenposten mente å kunne bevise at denne gruppa generelt gjorde det dårligere enn "min" gruppe... Så... Og for dem som ikke gidder å samle poeng i noen år, og ikke har gode nok karakterer: Det er fullt av studier i utlandet som gir nøyaktig samme jobb o(g prestisje, for dem som synes det er viktig) når man er ferdig utdannet. Dette har fagforeningen ikke noe i mot.

En annen ting er at å utdanne en lege er rimelig dyrt. 6 år med forelesninger, smågrupper, klinikk, veiledere, osv osv...

Noen av mine medstudenter har foreldre som er ufordragelig rike. Selv har jeg ikke det. Når jeg stemmer høyre er det ikke pga skatteletteløftene, men fordi jeg synes regjeringa som sitter gjør en ok jobb. Er imidlertid ikke kristen. Kunne godt tenke meg statsministerskifte...

Huff dette ble en laang post...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Lang, kanskje, men oppklarende. :)

Økonomiprofessoren som fortalte dette under ei forelesning i fjor påsto at det bare var 200 studenter som ble tatt opp hvert år, men det tallet virka jo temmelig lavt. Er det forresten høy strykprosent for med.studenter? Jeg kjenner ikke så mange folk, men likevel vet jeg om to stykker som har droppa ut av med.... :|
- Verg., Aen., 3.315.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

Eivind wrote:Er det i det hele tatt noe parti som vil avskaffe bomstasjoner som finansieringsordning?
fremskrittspartiet. og reformpartiet; de er sprunget ut av et lite lokalparti her i tønsberg hvis eneste sak var å kjempe mot bomringen. hvordan i all verden de kom på tanken å stille yil stortingsvalg, kan man jo lure på.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Frp er ikke imot bomringer, se den øverste posten min på side 3.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

han FrP fyren som var på skolen sa at ''FrP vil slette alle bomstasjoner med jorda,'' dette er et ordrett sitat av d han sa, men han tok sikkert feil, han må ha vert den dårligeste politikern jegg har sett i mitt liv!! Han sitter foresten i kommune/fylkeskomune-styret i Grimstad, forklarer kanskje hvorfor han var så rar(har aldri møtt en normal mann/kvinne som kommer fra Grimstad eller Kvinesdal)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

terje wrote: Økonomiprofessoren som fortalte dette under ei forelesning i fjor påsto at det bare var 200 studenter som ble tatt opp hvert år, men det tallet virka jo temmelig lavt. Er det forresten høy strykprosent for med.studenter? Jeg kjenner ikke så mange folk, men likevel vet jeg om to stykker som har droppa ut av med.... :|

Det taes opp omlag hundre hvert år v/ uib, ntnu og uitø, og litt over to hundre i oslo (hundre høst, hundre vår ca). Jeg går fortsatt på pre-klinisk - dvs at det er mye teori og lite praksis enda. Vi har alle forelesningene, kursene og gruppeundervisninga vår sammen med odontologi-studenter og ernæringsstudenter de to første årene. Stryk prosenten er litt forskjellig fra universitet til universitet. UiO: Medisinstudentene pleier å ligge litt under 10 prosent. (Har bare stryk/stå her i oslo). Odontologi og ernæring styrker litt mer. I Bergen er strykprosenten minst, men her har de karakterer, og man står gjerne, men får en dårlig karakter. Karakteren kan imidlertid ikke oppgis ved jobbsøknad etter studium. Praksisen er altså ikke helt sammenliknbar... I Trondheim er det omlag som i oslo, noen år litt bedre, andre år mye verre... Generelt bittelitt dårligere (12 %). Tromsø ligger definitivt lengst nede på statistikken (ca 20%). Til deres forsvar har de en stor eksamen hver vår i mai, vi har en stor eksamen i januar, og en i juni. (Har altså også lenger år enn tromsø.) Det er sant at det er en del som dropper ut. Men de fleste trives jo godt da. :D

Enn på historie da? Mange på kullet? Mye stryk?
Taraisilwèn
Hengiven
Hengiven

Post by Taraisilwèn »

Har fått forskjellige svar på forskjellige tester, på en var Ap det jeg burde velge, på en annen var Ap nest sist...
Men så har ikke jeg så veldig mye greie på politikk heller da.

Så forresten en diskusjon om at 16-åringer skulle få stemmerett. Må si meg veldig uenig i det! Selv er jeg 17 og veldig glad for jeg slipper og at mine med-17åringer slipper/ikke får stemme. Noen vet kanskje nok til å gjøre det, men de fleste bryr seg ikke nok om politikk og har rett og slett ikke nok...em livserfaring.
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Hvis de skal flytte grensa til 16 år, da får dem sette myndighetsgrensa til det og. Selv synes jeg at 18 år er en riktig alder. Problemet er alle disse 17-åringene som skal stemme, bare fordi de er født i samme år som meg :p
Enten er man myndig, og kan ta ansvar for sine egne handlinger, ellers så er man ikke det. Skjønner ikke at samfunnet ikke er konsekvent på denne linja, hva er meninga med å bli myndig da :|
Taraisilwèn
Hengiven
Hengiven

Post by Taraisilwèn »

Ja, mange argumenterte mot med akkurat det du sa nå.
Jeg tror de fleste også er imot, så tviler på det komer en forandring med det første:)
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
Locked