Valg 2005

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Locked

Valg 2005

Arbeiderpartiet
5
28%
Fremskrittspartiet
2
11%
Sosialistisk venstreparti
0
No votes
Høyre
3
17%
Venstre
5
28%
Kristelig folkeparti
0
No votes
Senterpartiet
2
11%
Rød valgallianse
0
No votes
Annet
0
No votes
blankt
1
6%

Total votes: 18

Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Valg 2005

Post by Stine »

så går det mot stortingsvalg. hva skal man stemme?

personlig har jeg absolutt null interesse og engasjement (for ikke å si peiling) på politikk. skulle jeg stemt hadde det blitt et tilfeldig valgt parti, og hvis alle vi som ikke egentlig bryr oss bare skal velge noe på måfå, ødelegger det liksom demokratiet til en viss grad.. synes hvertfall jeg. så derfor stemmer jeg BLANKT.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Stem et rødt parti du.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Eller et blått. Men ikke frp da. :D

Stem, men stem ikke blankt. Det tar deg ikke lang tid å skaffe deg en liten oversikt. Det vil være deg til nytte i mange mange sammenhenger utenfor valget. Blant annet i:

- skolesammenheng (norskstiler, debatter etc...)
- sosial sammenheng (om ikke får å brife med kunnskap, så for å vite hva du bør spør om!)
- lesesammenheng. Mye litteratur blir mer fornuftig når man har et visst begrep om hva parti står for.
- yrkessammenheng. Uansett hva du skal bli i framtida så vil det være fint for deg å kunne litt om politikk. Blir du bonde er det naturlig å stemme sp. Prest = KrF. Sveiser, snekker, gruvearbeider etc = arbeiderpartiet......
- finans sammenheng. Du kommer garantert til å ta opp lån i framtida. Da er du interessert i å holde renta lav. Enkelte parti vil nok ikke kunne holde løftet sitt om fortsatt lav rente.
- osv osv...

Forresten har du egennytte av kunnskap. :)
Kunnskap er makt.
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Teller en blank stemme? Er jo ikke noe galt ved å stemme blankt hvis stemmen teller. Da sier du jo at du ikke er fornøyd med noen av partiene. Når jeg snakker om å stemme blankt, mener jeg ikke å ikke stemme, men å faktisk levere en blank stemme.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ceres wrote:- finans sammenheng. Du kommer garantert til å ta opp lån i framtida. Da er du interessert i å holde renta lav. Enkelte parti vil nok ikke kunne holde løftet sitt om fortsatt lav rente.
Nåja, er det da så viktig med denne renta,da? :roll:

Selv stemte jeg Arbeiderpartiet, siden det ikke har noen hensikt å stemme RV i selve KrF-land - Møre og Romsdal. SV tåler jeg ikke trynet på; ekle små partisplittere som de er. Nei, er er bare Dna og Sp som er i stand til å styre dette landet i en retning hvor alle blir tatt vare på, verdier skapt og verdier fordelt slik at de kan komme alle til gode.

Det er jo bare å se hvor mye godt det frie markedets frie frihet og dets gleder kommer arbediere i Skien, på Høyanger og andre steder, til gode. Den gyldne middelvei er ofte det beste, og i dette tilfellet betyr det en blandingsøkonomi som heller svakt mot planøkonomi.

Forresten, jeg så at UHs Isaksen uttalte at han ønska seg tilbake til den tida da sosialistene bare kunne skaffe seg makt ved hjelp av rifler og bajonetter. Hvis jeg skal være ærlig, må jeg si meg enig. De skulle fortsatt å holde arbeiderklassen nede, i stedet for å skjule klassekampen under et tynt dekke av Bismarck-inspirerte bestikkelser. Hadde vi fortsatt levd i den æraen Isaksen lengter seg tilbake til, hadde han nok snart dingla fra en lyktestolpe. :D

Men nå tror jeg jeg skal slutte, før jeg gjør mer skade enn gavn... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Er du usikker som jeg er kan jo du ta partitesten;

http://na-prod.tv2.no/testorama/valgforside.jsp

Jeg er visst Arbeiderparti-mann :)

Testen er laget utifra valgkampanjesakene, så det er vel det partiet med mest valgflesk som kommer best ut! :wink:
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Stine »

har jo en viss peil på hva partiene står for, det er ikke det. vi har jo paneldebatter og informasjonsmøter og alskens ting på skolen til å hjelpe oss å bestemme oss. er nok mer det at jeg er splittet. jeg liker ett parti på ett omåde, og et annet på andre områder, liksom. og egenltig er det ganske same shit for meg. det er jo ærlig talt ikke snakk om de største forskjellene vi får, uansett hvem som kommer til makta. jeg klarer nok å leve med det meste. dessuten tviler jeg på at norge er landet jeg skal tilbringe størstedelen av resten av livet mitt i uansett. dere er nok kvitt meg og min blanke stemme før neste stortingsvalg. :P
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Vet ikke hva je skal stemme, men finner det vel ut etter litt research. Det eneste jeg er sikkert på, er at Bondevik skal vekkkkk!!! Så da er jo det røs-grønne alternativet nesten bare det eneste.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Treveler wrote:Er du usikker som jeg er kan jo du ta partitesten;

http://na-prod.tv2.no/testorama/valgforside.jsp

Jeg er visst Arbeiderparti-mann :)

Testen er laget utifra valgkampanjesakene, så det er vel det partiet med mest valgflesk som kommer best ut! :wink:
Jeg syns ikke den testen var så veldig bra, noen av spørsmålene visste jeg ikke helt hva gikk ut på (midlertidig ansettelse f. eks.), og det burde gått an å svare vet ikke på de fleste. Men det er alltid greit å ta noen tester hvis man er usikker, men husk på at det kan være en skjult agenda bak ;)

Dere bør også ta testen hos Aftenposten, så dere kan se om det er noen tendenser. Hos tv2 kommer krf på 50%, men hos aftenposten er de på 10%. Venstre går igjen hos meg, og jeg kommer til å stemme på dem. Det er ikke bare fordi de går igjen, men jeg føler meg enig i mye av det venstre sier når det er debatter osv. Man kan heller ikke stole blindt på disse testene, de tar jo ikke hensyn til om noe er veldig viktig for deg, mens andre ting er uvesentlig. Hvis jeg ikke hadde stemt på Venstre, hadde jeg stemt høyre.

Husk på at hvis du ikke stemmer, kan du heller ikke klage ;)
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Tok begge testene. De stemte overens med min avgitte stemme, men må si jeg stiller meg skeptisk til aftenpostens test. Der var det for få spørsmål til at man egentlig kan si noe med sikkerhet. Tror nok at Venstre og Høyre er rimelig like i dette valget. Virker slik, venstre er høyt opp på testene mine også.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Vi hadde skoledebatt idag, det var litt kult det, men det ble fokusert litt vel mye på gratis skolebøker osv. SV fikk mye pes for at de ville avskaffe karakterer, de hadde ikke en gang et godt alternativ som kunne erstatte dem. Venstre hadde dessverre en litt beskjeden representant, som ikke var så mye med i debatten. Det var heller ikke Ap., bortsett fra i starten. Det var vel litt skoledebatt preg over det hele, og det hjalp ikke akkurat at det var en representant fra AM (Abort Motstanderne) tilstede under spørrerunden. Må si Høyre kom best ut av debatten, og de hadde den desidert beste representanten.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Ceres wrote:Eller et blått. Men ikke frp da. :D
Ikke stem noen av de delene.
hydronses
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by hydronses »

Som intellektuell og fritenkende borger gjør jeg min plikt og stemmer på Venstre
How much time you have is not important, it is what you do with the time you have
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

hydronses wrote:Som intellektuell og fritenkende borger gjør jeg min plikt og stemmer på Venstre
Med den argumentasjonen ble jeg faktisk helt overbevist.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Stine »

hehe, tok aftenpostens test:
Image
eh.. KrF er ganske uaktuelt.. og sv liker jeg ikke. de har så mange teite saker. gratis skolemat og sånt. så å si alle barn har råd til å smøre seg matpakke hjemme hvis de har lyst, liksom.
venstre er så anonyme at jeg egentlig ikke har peiling på hva de driver med, bortsett fra at de ligger sånn mellom høyre og arbeiderpartiet eller noe.
RV.. eh, for å si det sånn, har jeg veldig lite tro på kommunismen.

så jeg tror ikke den testen hjalp meg så veldig. :P[/img]
Locked