Planeter, verdensrom og andre ting vi ikke har greie på

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Wolfbrother wrote:Tanta mi fikk en stjeren eller planet oppkalt etter kjæresten hennes, og hun eier en del av månen.
Åssen fikk hun det? Kjøpte hun?

Vet at folk som har gjort store dåder i samfunnet har fått stjerner oppkalt etter seg, som for eksempel Carl Barks som fikk en stjerne kalt "Barks".

Men kan man altså kjøpe eller få stjernenavn, eller en bit av månen? Eller har tanten din gjort seg fortjent til det?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Hun har nokk ikke det. Vet ikke mye om det, kan spørre henne.

Googlet "buy a star" kom en del opp ja :roll:
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Er vel mulig. Er så mange av disse stjernene atte!

Hått er prisen på ein slik ein a tru? :lol:
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Tror ikke du kommer så langt med et slikt skjøte når vi en gang kommer i kontakt med beboerene rundt Alpha Centauri
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Kjetil wrote:Tror ikke du kommer så langt med et slikt skjøte når vi en gang kommer i kontakt med beboerene rundt Alpha Centauri
Hvor ligger/Hva er egentlig Alfa Centuri?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Sauegjeteren wrote:Hvor ligger/Hva er egentlig Alfa Centuri?
Huff, kan du ingen ting du då? Alle veit jau kva det er da! :roll:

Ehhh....jepp, me treng forklaring Kjetil. :lol:
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Er ikke det den nermeste stjernen (sett bort fra Sola) til Tellus.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Wolfbrother wrote:Er ikke det den nermeste stjernen (sett bort fra Sola) til Tellus.
Det høres ikke så dumt ut. Eller de første hundre stjernene eller noe slikt... Alfa (starten på det greske alfabetetet) Centuri (Hundre)
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Alpha Centauri er ikke bare den nærmeste stjernen, men også en potensiell kandidat for liv. Astronomer setter 5 betingelser for liv slik som vi kjenner det, og Alpha Centauri oppfyller alle 5, noe som er ganske sjeldent. Betingelsene er blant annet, Alder i stjernenes livsyklus, stabilitet, om det er nok tunge grunnstoffer som oksygen og karbon og hvor mye energi den utstråler.

Alpha Centauri er en del av et "triple star system", altså 3 stjerner som deler et felles tyndepunkt. Alpha Centauri A, Alpha Centauri B, og Alpha Centauri C.
Alpha Centauri C er den nærmeste stjerna til vår sol, kalt Proxima, men det er en rød dverg og mulighetene for liv som vi kjenner det er ikke tilstede.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Er det beboelige planeter der da? Og hvordan måtte de isåfall ligge i forhold til A,B,C? Nå tenker jeg på varme...

Hvor mye ville det kostet å sende en eksursjon livsterke mennesker dit, og når ville det vært aktuelt?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Proxima Centauri ligg ca. 4,2 lysår borte, noko som vil seie at ein må reise med lysets fart (299 792 458 m/s, altso ca. 1mrd km/t) i 4,2 år for å kome dit.

Redigert: Det er dermed ikkje aktuelt å reise dit med den teknologien me har i dag. Om det finst bebuelege planetar der veit eg ikkje, men sjå på Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_centauri
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Om det er beboelige planenet vet man ikke, ganske enkelt fordi man ikke har tenknologien til i det helle tatt å se om det er planeneter der. Derfor man kvalifiserer solene etter sannsynligheten for planeter i "tellusform".

Vi kan selvsagt ikke reise dit, slik teknologi ligger langt frem i tid, mars er nok neste skritt, men når vi en gang skal reise ut i verdensrommet, så sier man at det er teoretisk mulig å reise fortere enn lyset, via såkalte ormhull. Du har sikkert sett det på tv/film, men jeg kan ikke forklare hvordan dette funker. Skulle gjerne :)

Helvete, jeg fikk plutselig lyst å studere fysikk.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Tullsnakk. Alpha Centauri er det beste dataspillet som noensinne er laget, ikke noe slitent solsystem. :P

Og angående Pluto: Hvilken relevans har det egentlig at denne digre steinen ble omklassifisert fra "planet" til "dvergplanet"? Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor noen bryr seg... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Terje wrote:
Og angående Pluto: Hvilken relevans har det egentlig at denne digre steinen ble omklassifisert fra "planet" til "dvergplanet"? Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor noen bryr seg... :roll:
prøv å si det til Røed Ødegaard...

selv bryr jeg meg heller mindre enn omtrent ingenting, selvom jeg alltid har sett på pluto som en svært sympatisk planet. nei så feil kan man ta gitt. sukk. :P kremt joda.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote: Og angående Pluto: Hvilken relevans har det egentlig at denne digre steinen ble omklassifisert fra "planet" til "dvergplanet"? Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor noen bryr seg... :roll:
Tilsvarende relevans som dersom nokon hadde omklassifisert ei linerle frå eit pattedyr til ein fugl dersom dette hadde vore ein misforståelse i århundrer.

Med andre ord; kjempestor for folk som er interessert i å sjå eit system og lære om ulike elementer av heilskapen, totalt irrelevant for alle som kun liker å sjå på linerla fly.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Post Reply