Bokhandelrunde!

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Jeg har kjøpt mef Berserk til Valhall :)
Blei hekta på det da det gikk på TV, og da jeg tilfeldigvis så boka her i forrige uke, kunne jeg ikke la være å ta den med meg hjem^^
Signert var den og.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Siste ukes fangst:

Ursula Le Guin - The Dispossessed. Le Guin er vel mest kjent for Earthsea-bøkene sine, men hun er også en velrenommert sci-fi-forfatter (og anarkistisk teoretiker, hvis jeg har forstått ting riktig). Dene boka vant visstnok både en Hugo og en Nebula i sin tid.

Guy Gavriel Kay - A Song For Arbonne. Har hørt litt skryt av denne fyren rundt omkring, så da jeg fant denne boka (som ser ut til å være en enkeltstående sak; yay for sånne) for 49 kroner på Trondheims tredje beste fantasybokhandel... hvordan kan man motstå noe sånt?

William Gibson - Neuromancer. Jeg kom til å tenke på denne da jeg gikk og lette etter "Do Androids Dream Of Electric Sheep". En klassiker, begreper som "cyberspace" og "virtual reality" kommer visstnok herfra.

Kurt Vonnegut - Timequake. Denne ble også funnet mens jeg lette etter noe annet. Har sett etter "Slaughterhouse 5" i noen uker nå, men har så langt bare funnet denne. Virker morsom; en biografi med sterke innslag av fiksjon.

Neil Gaiman - Anansi Boys. Måtte nesten ha den når jeg fant den fine blå layout-utgaven.

Mike Ashley (red.) - The Mammoth Book of Comic Fantasy. Samling av humoristiske fantasynoveller. Den eneste forfatteren i antologien jeg har hørt om før, er Neil Gaiman, men dersom jeg skal dømme ut fra titlene på novellene, ser det ut til at resten av boka også kan være lesverdig.

Terry Pratchett - Magiens farge. Fant denne i paperback, og kjøpte den til søstra mi for å hjelpe på hennes dannelse. Ei temmelig morsom bok.

JRR: Tolkien - Hobbiten. Nok en gave som skal gis bort for å støtte opp under andres dannelse. Denne skal gis bort til prestens 12 år gamle datter når jeg kommer tilbake på jobb i sommer. Må sørge for at fantasyinteressen hennes ikke stopper opp ved "Harry Potter".
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Terje wrote:Guy Gavriel Kay - A Song For Arbonne. Har hørt litt skryt av denne fyren rundt omkring, så da jeg fant denne boka (som ser ut til å være en enkeltstående sak; yay for sånne) for 49 kroner på Trondheims tredje beste fantasybokhandel...
Hvilken bokhandel er dette, og hva heter de to andre? Greit å vite. Har tenkt meg en tur til Trondheim i løpet av året.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

De to beste er naturligvis Avalon og Outland (ikke nødvendigvis i den rekkefølga), mens Øksendal Libris i Dronningens Gate er tredje best. IMHO, selvfølgelig. Norli på Nordre og kanskje også Ark i Kongens tror jeg ligger et lite hakk bak, hva utvalg angår. Jeg har også hørt gode ting om Tapir på Gløshaugen, men dit opp våger jeg meg aldri. Realfagsland er skummelt; det ser ut som Gotham. Brrr.
- Verg., Aen., 3.315.
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Terje wrote:De to beste er naturligvis Avalon og Outland (ikke nødvendigvis i den rekkefølga),
Aha, så Avalon har fortsatt en avdeling i Trondheim? Godt å høre. Det var trist da de la ned i Oslo.
Terje wrote:mens Øksendal Libris i Dronningens Gate er tredje best. IMHO, selvfølgelig. Norli på Nordre og kanskje også Ark i Kongens tror jeg ligger et lite hakk bak, hva utvalg angår. Jeg har også hørt gode ting om Tapir på Gløshaugen, men dit opp våger jeg meg aldri. Realfagsland er skummelt; det ser ut som Gotham. Brrr.
Takk for tips. Skal prøve å holde meg unna butikker som ligner Arkham Asylum. ;-)
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Terje wrote:Siste ukes fangst:

Ursula Le Guin - The Dispossessed. Le Guin er vel mest kjent for Earthsea-bøkene sine, men hun er også en velrenommert sci-fi-forfatter (og anarkistisk teoretiker, hvis jeg har forstått ting riktig). Dene boka vant visstnok både en Hugo og en Nebula i sin tid.

Guy Gavriel Kay - A Song For Arbonne. Har hørt litt skryt av denne fyren rundt omkring, så da jeg fant denne boka (som ser ut til å være en enkeltstående sak; yay for sånne) for 49 kroner på Trondheims tredje beste fantasybokhandel... hvordan kan man motstå noe sånt?

William Gibson - Neuromancer. Jeg kom til å tenke på denne da jeg gikk og lette etter "Do Androids Dream Of Electric Sheep". En klassiker, begreper som "cyberspace" og "virtual reality" kommer visstnok herfra.

Kurt Vonnegut - Timequake. Denne ble også funnet mens jeg lette etter noe annet. Har sett etter "Slaughterhouse 5" i noen uker nå, men har så langt bare funnet denne. Virker morsom; en biografi med sterke innslag av fiksjon.

Neil Gaiman - Anansi Boys. Måtte nesten ha den når jeg fant den fine blå layout-utgaven.

Mike Ashley (red.) - The Mammoth Book of Comic Fantasy. Samling av humoristiske fantasynoveller. Den eneste forfatteren i antologien jeg har hørt om før, er Neil Gaiman, men dersom jeg skal dømme ut fra titlene på novellene, ser det ut til at resten av boka også kan være lesverdig.

Terry Pratchett - Magiens farge. Fant denne i paperback, og kjøpte den til søstra mi for å hjelpe på hennes dannelse. Ei temmelig morsom bok.

JRR: Tolkien - Hobbiten. Nok en gave som skal gis bort for å støtte opp under andres dannelse. Denne skal gis bort til prestens 12 år gamle datter når jeg kommer tilbake på jobb i sommer. Må sørge for at fantasyinteressen hennes ikke stopper opp ved "Harry Potter".
... Og hvor mange av disse bøkene tror du at du kommer til å lese?
De to beste er naturligvis Avalon og Outland (ikke nødvendigvis i den rekkefølga), mens Øksendal Libris i Dronningens Gate er tredje best. IMHO, selvfølgelig. Norli på Nordre og kanskje også Ark i Kongens tror jeg ligger et lite hakk bak, hva utvalg angår. Jeg har også hørt gode ting om Tapir på Gløshaugen, men dit opp våger jeg meg aldri. Realfagsland er skummelt; det ser ut som Gotham. Brrr.
To viktige spørsmål: Hvor ligger disse butikkene og har de tradeback-utgaver av Prince of Nothing?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Terje wrote:(...) mens Øksendal Libris i Dronningens Gate er tredje best.
Så ikke så altfor gæli ut nei :wink:

Fikk med meg Drømmenes Kniv, A Feast for Crows(liten utgave) og Gardens of the Moon da jeg var der i helgen.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

I løpet av det neste halvårett? Kanskje tre-fire av dem. (Jeg er allerede halvferdig med "Timequake", for eksempel.) Men jeg er fortsatt ung (selv om jeg føler meg som en olding av og til), og skal nok klare å karre meg gjennom dem alle, i løpet av livet.
To viktige spørsmål: Hvor ligger disse butikkene og har de tradeback-utgaver av Prince of Nothing?
Skal vi se:
Outland er såvidt jeg husker det eneste stedet der jeg har sett noe Bakker, og de ligger i Munkegata. Munkegata 58, for å være presis. Avalon ligger vel i Kongens gate et sted.
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Da var jeg tilbake fra mitt ukelange opphold i Trondheim og Oslo, og som dere sikkert skjønner så stakk jeg innom et par bokhandlere... Det var selvsagt en tung bør å bære for meg; handle bøker er jo det kjedeligste jeg vet om :P

Som jeg forutså så greide jeg å raske med meg alt for mange bøker, men hvis jeg tenker tilbake så angrer jeg egentlig ikke på noen av mine kjøp. Det er ikke så ofte jeg kommer meg til Outland eller andre bokbutikker med lignende godt utvalg så da sjangsen byr seg må er det bare å belage seg på at kredittkortet blir svidd. Alle bøkene jeg har kjøpt er relativt kjente, men hvis du har lyst til å høre mer om boka/forfatteren så spør gjerne. Hva som er kjent for meg er kanskje ikke det samme som for dere (og hvis det er det så er du enten min onde/gode (?) tvilling og har behov for å lese noe annet enn sci-fi og fantasy :P )

Jeg tar for meg bøkene i den rekkefølgen de ble kjøpt og ikke etter noen form for rangering.

"The Warrior Prophet", "The Thousandfold Thought" av R. Scott Bakker

Som kjent er disse bok 2 og 3 i "The Prince of Nothing"-trilogien og forholdsvis massive. TWP er paperback-versjonen, men jeg kunne bare finne TTT i Tradeback-versjonen, noe som er synd men ikke så veldig farlig. Hvem bryr seg om bokhylla si uansett (i mitt tilfelle; en stabler av bøker og ikke bokhyller)?

"The Throne of Jade", "Black Powder War" av Naomi Novik (paperback)

Dette er hittil de eneste utgitte oppfølgerne til "Temeraire" av Naomi Novik, som jeg har lest men enda ikke skrevet en norsk anmeldelse av. Kanskje jeg gjør det samme som jeg gjorde med "Farseer" og skriver en anmeldelse av serien i stedet for bøkene?

"Do Androids Dream of Electric Sheep?", av Phillip K. Dick

Alle som liker SF må lese en Dick roman i løpet av livet og siden jeg allerede har lest "The Android's Dream" av John Scalzi så følte jeg meg tvunget til å velge denne boka. Godt for meg at jeg ikke har sett "Blade Runner".

"Lamb: The Gospel According to Biff, Jesus' Childhood Friend", av Christopher Moore

Jeg er nokså stolt av å ha funnet denne boka i Norge, da jeg egentlig var sikker på at jeg måtte bestille den på Internett. Jeg fant den på Avalon i Trondheim og de hadde kun en ekstra kopi. Hadde jeg skulle veddet så er den kopien nokså ensom i norske bokhandlere for tiden. Jeg har allerede startet på denne boka og jeg må si at den er fabelaktig morsom.

"Stranger in a Strange Land", "Starship Troopers" av Robert Heinlein

Disse to fant jeg i Oslo på Outland butikken i Paleet. Heinlein er i samme liga som Dick når det gjelder legendestatus innen SF sjangeren og siden jeg elsker Scalzi sine "Old Man's War" og "The Ghost Brigades" romaner, som visstnok er dypt influert av Heinlein, så burde dette være bra bøker for meg.

For dere som har sett filmen av den siste boka og ikke funnet den spesielt god, kan jeg meddele at boka skal være mye, mye bedre. Dette gjelder vel egentlig de fleste filmatiseringer...

"Dune", av Frank Herbert

Dette var visst turen for de store SF forfatterne. Jeg skjemmes over aldri å ha lest "Sand" serien av Herbert, men om ikke alt for lenge så skal ikke skammen ha grobunn lenger.

"Someone Comes to Town, Someone Leaves Town", av Cory Doctorow"

Sist gang jeg var i Oslo fortalte en herremann som jobbet på Outland dette til meg: "Hvis du liker Scalzi kommer du til å elske Doctorow". Hmm, tenkte jeg og forlot butikken med dette utsagnet liggende i bakhodet og en utgave av min første Scalzi bok i mine hender. Noen måneder senere, bare et par uker før jul, fikk jeg endelig summet meg til å lese "Old Man's War" og jeg simpelthen elsket skrivestilen. Det var derfor jeg ba min søster om å kjøpe resten av bøkene av John Scalzi og ta dem med opp til meg når hun kom hjem til jul. Noen timer senere ringte jeg på henne og spurte om hun ikke kunne plukke ut en Doctorow bok også - kanskje hadde selgeren rett?

Boka min søster plukket ut het "Inn and Out of the Magic Kingdom" og var visst nok ikke forfatterens beste verk. Uansett så bestemte jeg meg for å prøve den og begynte å lese etter at fyrverkeriene var sendt opp og 2007 hadde kommet på besøk. Jeg likte ikke stilen til Doctorow og boka var heller ikke særlig god (det er derfor jeg aldri har anmeldt den), men noe spesielt hendte mens jeg leste den: jeg fikk ikke sove, jeg måtte lese videre. Dette var merkelig, syntes jeg, men bestemte meg for å lese ut boka samme kvelden - jeg hadde ikke noe bedre å foreta meg uansett og så var den heller ikke så lang.

Etterpå spurte jeg meg selv om jeg burde kjøpe flere Doctorow-bøker og svaret jeg fikk var tvilende. Jeg hadde jo egentlig ikke likt boka særlig godt, men det var noe med den allikevel. Da jeg kom til Oslo og så Doctorow's beste verk skinne mot meg bestemte jeg meg for å plukke den opp og se på den. På baksiden står det et sitat fra Gene Wolfe, en forfatter som vet hva han driver med:

"Someone Comes to Town, Someone Leaves Town" is a glorious book, but there are hundreds of those. It is more. It is a glorious book unlike any other you've ever read
- Gene Wolfe

Hvem kan si nei til det? :)

"Hawkwood's Voyage", Book 1 of "The Monarchies of God"- series", av Paul Kearney

Dette var 1 av 4 bøker jeg aldri trodde jeg kom til å finne i Oslo, men som dukket opp okke som. The Monarchies of God serien er utsolgt på enhver bokhandel i verden og alt man kan finne er bok 4 og 5. Jeg fant bok 1, men kommer nok aldri til å finne resten før de gis ut på nytt.

"The Devil Delivered", av Steven Erikson

Yayzoor! Whooooooa! Weeeee! Jeg fant ei Erikson bok jeg aldri har lest! First Edition og alt!

"House of Leaves", av Mark Z. Danielewski

En moderne klassiker av en grøsserroman. Jeg har ikke sett på den så veldig nøye, men mine kilder forteller at den er meget god. La oss håpe de har rett :wink:

"Night of Knives", av Ian Cameron Esselmont

Denne boka var dyr, men den er verdt hvert eneste krone. Hvem hadde trodd at jeg skulle finne boka i en vanlig bokhandel i Oslo, når den koster 80 dollar på nettet? Weeeeeeeeee! :D :D Jeg gleder meg noe sinnsykt til å lese mer Malazan.

"The Sagan Diary" av John Scalzi

Denne boka fikk jeg i posten fra Amazon i dag og boka er en fortidligankommet bursdagsgave fra min minste store søster. Du kan bare få tak i denne novelleta på Internett og jeg hvis jeg skulle vedde så er det ikke mange nordmenn som eier en kopi. Jeg har allerede lest den ferdig (det tok meg en time :) ) og den var i sedvanlig Scalzi-kaliber.

Det var alle bøkene jeg har kjøpt. Lurer på hvor lenge det går før jeg må kjøpe flere :roll: :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

o.O

Med det lesetempoet ditt, tror jeg ikke det blir så alt for lange før du må ha nye forsyninger, nei. Og så mye digg du har kjøpt; det er så mye at en stakkars geek får mindreverdighetskomplekser og stygge utslag av svartsjuke her. (Et tips hvis du vil fortsette å lese så mye: Ikke skaff deg bredbånd. Jeg tror Loki vil være enig med meg i dette.)

En morsom tilfeldighet er at jeg også kjøpte meg Dick-romanen i dag, om enn i norsk utgave. Fant en fin liten norsk paperbackutgave i Trondheims minste Norli-butikk, og jeg har jo lett etter denne boka ganske lenge. I tillegg kjøpte jeg "Illiaden" av Homer i en fin hardcoverutgave, og "Donaldismen" av Jon Giske (sånn når vi er inne på temaet klassikere og bøker man har lett lenge etter, liksom).

Forresten, godeste Lothair Mantelar:
To av dem er gitt bort, og to av dem er allerede lest, faktisk. Selv om det er nesten så jeg har problemer med å tro det selv. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Det er mange ting man burde gjøre for å forsikre at lesetempoet holdes ved like. For mitt vedkommende hadde det sikkert vært å anbefale å kutte ned på diverse TV-spill, TV-generelt og kanskje skolearbeid... Det var en fristende tanke :lol:

Jeg vet ikke med dere andre, men jeg har en tendens til å kjøpe bøker jeg vet at jeg ikke kommer til å lese i nærmeste fremtid, men som jeg ønsker å eie allikevel. F. eks gjelder dette Heinlein-romanene og Dick-romanen. De andre kommer jeg nok til å fordøyes i løpet av et par måneder.

Et lite tips til den godeste Terjemann: "Lamb" av C. Moore finnes på Avalon i Trondheim. Løp og kjøp; jeg er halvferdig og må innrømme at boka er enestående morsom.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Det å kjøpe bøker man vil eie, det gjør jeg også. Fryktelig mye, faktisk.

"Lamb", sier du? Var innom der i dag, men hadde med meg en kompis som ikke var så hypp på å vente, og jeg skulle uansett bare kikke eter noen guider til DnD.

Kjøpte forresten "The Lies of Locke Lamora" til søstra mi i dag, og Tim Powers' "The Drawing of the Dark" til meg selv. Sistnevnte er en halvklassiker som foregårpå 1500-tallet, og inkluderer dverger, spioner, stormaktsstrider mellom Venezia og Wien, tyrkiske invasjonshærer, og øloppskrifter, visstnok.
- Verg., Aen., 3.315.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Surfet rundt på nettet og fant en fin liten side der de har mange eBooks som man kan lese og laste ned gratis.

trykk her
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Whoa. Eyesore.
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Jeg regner med at du samtidig fikk sniklest smakekapittelet fra "Red Seas under Red Skies", Terje? Jeg fikk abstinenser av å lese det - det var så bra.

Du må rapportere om hvordan det går med Tim Powers boka. Jeg lurte på å kjøpe meg ei bok av ham, men det ble liksom aldri noe av.

Når det gjelder eBooks så kan ikke jeg utstå å lese bøker på data. Jeg må ha dem i hendene for at de skal nytes på en ordentlig måte.
Post Reply