Hva synes dere om Harry Potter?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Hva synes du om Harry Potter?

Den er magisk!
8
44%
Den er bra nok...
9
50%
Den var en skuffelse...
1
6%
Ja selfølgelig liker jeg Potter... Bare prisen er bra...
0
No votes

Total votes: 18

Mattrim Cauthon
Hengiven
Hengiven

Hva synes dere om Harry Potter?

Post by Mattrim Cauthon »

Hva synes dere om Harry Potter serien?
Jeg synes den er veldig bra...

PS: dette er en tråd som handler om hele serien, ikke bare en bok...

EDIT: Kan admins fikse den siste valgmuligheter...Prisen, istedet for årisen... :oops:
Image
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Du kunne med fordel sett over innlegga dine før du publiserer, så hadde ikkje me trengt å rydde opp etter deg. Utover det så minner eg om at store bokstavar skal i starten av setningar og egennamn, ikkje andre stader. Som magisk.

No, når det er sagt, så kan eg kommentere sjølve tråden au.

For det er mykje ein kan seie om Harry Potter. Det starta særs bra, men ettersom figurane blir større, så er eg ikkje sikker på om stemningsskiftet i serien går sakte nok for eindel av oss. Eg synes framleis den fyrste boka er den beste, sjølv om dei andre har kvalitetar, dei og. Men eg er ikkje sikker på om dei kan seies å høyre til same serien frå fjerde boka og utover, i forhold til dei tri fyrste. Stemninga er sopass openberrt annleis, om me enn følgjer same karakterane.

Så eg vil seie at det starta veldig bra, tok seg litt ned til eg innser at stemninga kan skifte, og så vart det igrunn ganske bra.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Litterær kvalitet er kanskje ikke et gjennomgående tema i Harry Potter. Den første boken er jo veldig bra, og det er mye annet som fungerer flott også. Men for all del, jeg elsker Harry Potter. Nesten nøyaktig halve livet mitt har jeg ventet på Harry Potter. Jeg har vokst opp med Harry Potter, og var i flere år gammel nok til å håpe at det kunne jo hende at Galtvort kanskje fantes.

Men om jeg hadde begynt å lese Harry Potter nå, hadde jeg nok bare likt det fordi det var om hekser og kentaurer og slikt. Og jeg tviler på om jeg hadde latt meg begeistre av filmene.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

Jeg er veldig glad i Harry Potter. De er magiske ;) huhu.
Men nummer fem synes jeg ikke er så bra. Den er litt treig og ikke like spennende som de andre. Den siste derimot synes jeg var spennende fra begynnelse til slutt. Bortsett fra det siste kapittelet. Det synes jeg var skikkelig unødvedig!
lolzi
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Jeg mener bøkene er kjempebra! De er, som sagt, magiske^^ Og bøkene er mye bedre enn filmene!
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Harry Potter-serien er Harry Potter-serien. For min del har den det meste, og det er vel bare Order of the Phoenix som kan kalles for mindre god, synes jeg, mest pga. Harrys oppførsel som jeg ikke takler, makan til drama queen! Den aller beste synes jeg at er Goblet of Fire; Mye rart ble nøstet opp i Prisoner of Azkaban, og man begynner å se konturene av en mer kompleks historie som flettes videre i GoF. Boka inneholder også tretrollmannsturneringen som jeg synes at kanskje er Rowlings beste "oppfinnelse" som preger hver bok (som feks the Deadly Hollows i siste og Føniksordenen i den boka). Turneringen gir mange høydepunkter i boka, og konkuranser er alltid gøy.
Sisteboka var en god og verdig avslutning, selv om man selvfølgelig ønsker mer Harry Potter når du leser siste ord.
Hva det er som gjør HP så spesiell er litt vanskelig å beskrive, og det ender vanligvis med å si at den er både "morsom, spennende og engasjerende", noe som ikke er unikt med HP, men det beskriver allikevel bøkene godt nok.

Noen som forsåvidt har lest den boka om eventyr fra den magiske verdenen (Skalden Skurres etc. på norsk)?
Manbearpig
elric
Hengiven
Hengiven

Post by elric »

leser serien for 5-15 gang noe mellom der
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven

Post by Rodel Ituralde »

Jeg var veldig nær med og rive i stykker bok 7 etter jeg leste etterordet,
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Enig, etterordet kunne hun ha latt være å skrive, og latt det være mer opp til leseren hva som skjer videre.
- Mat
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

Enig i den der. Som jeg har skrevet over synes jeg det var skikkelig unødvendig. Tror forresten jeg skrev siste kapittel, men jeg mener jo så klart etterordet.
lolzi
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven

Post by Rodel Ituralde »

Kan også huske at jeg ble ganske lei etter og ha lest 300 sider fra det samme huset i bok 5.. trøtte saker:P
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Merrilin
Hengiven
Hengiven

Post by Merrilin »

Jeg syntes bøkene om Harry Potter er helt fantastiske. De kan selvsagt ikke måle seg med LOTR eller WoT, men jeg har enda til gode å komme over den serien som kan det. Selv om HP ikke stikker så dypt, og er så gjennomført som de to overnevnte, er det likevel noe som gjør denne serien helt unik. Uten å dra det ut i lange drag, klarer hun å skape en innviklet og komplisert historie.
En annen ting jeg vil tro appelerer til leserne er at dette faktisk skjer midt i den vanlige verdenen, og vi har alle en svakhet for det mystiske og hemmelige.
Men utover dette bruker hun ett enkelt språk som gjør bøkene lettleste, og det er veldig få dødpunkt i bøkene.

Personlig liker jeg best Halvblodsprinsen, den er rett og slett helt fantastisk syntes jeg. Den jeg muligens liker minst, må være Mysteriekammeret, selv om jeg digger den også.

Og en ting til, filmene suger. Bare se på Føniksordenen, når de er i mystrieavdelingen i Magidepartementet. I kampen mellom dødseterne og Føniksagentene får vi jo faktisk ikke med oss hva som skjer. Masse lysglimt og hvite streker som fyker rundt om kring og KABOOM! Så blir Sirius truffet og filmen er så og si over.
Filmene mangler også mange småting som gjør at historien ikke blir så komplett.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Må bare hive meg på de som sier at etterordet var unødvendig.
Hvor mange gifer seg egentlig med de de er forelska i som syttenåringer?
Nei vet dere hva det var helt unødvendig og forferdelig!!

Er det sånn at det skal komme en til?
Som vann til tørst strupe
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Merrilin wrote:Og en ting til, filmene suger. Bare se på Føniksordenen, når de er i mystrieavdelingen i Magidepartementet. I kampen mellom dødseterne og Føniksagentene får vi jo faktisk ikke med oss hva som skjer. Masse lysglimt og hvite streker som fyker rundt om kring og KABOOM! Så blir Sirius truffet og filmen er så og si over.
Filmene mangler også mange småting som gjør at historien ikke blir så komplett.
Her må jeg bare si meg enig. Det mangler en del detaljer i filmene. Dette er desverre bare å forvente når man skal gjøre om bok til film. Det som irriterer meg mest er at de av og til endrer handlingen og går etter enkle løsninger. Ett eksempel skal jeg komme meg, og dette har jeg uten tvil nevnt før: I Harry Potter og Ildbegeret, så holdt Harry, under den andre prøven, på å drukne. Hva skjer da? Overflatio!, og vips så er problemet løst. Dette er så totalt unødvendig! Hvorfor i det hele tatt gidde å lage en scene med at han nesten drukner når det er så enkelt å løse problemet!?
Men... Jeg vil ikke si at filmene suger, i den forstand at de er helt udugelige. De er både spennende og underholdende.
- Mat
Rinis
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Rinis »

Nå skal ikke jeg si så mye om serien ennå siden jeg akkurat har begynt på bok 4, eller, har bladd gjennom hele boken da egentlig. Leste noen sider her og der, typisk meg.. :P Men hittil synes jeg bøkene har vært gode. Og jeg liker filmene i forhold til andre jeg har sett, sånn som Eragon.. Vil ikke tenke på den en gang. Men nå har jeg altså ikke komt så langt, får heller stemme når jeg er ferdig.
Dovie´andi se tovya sagain, Det er på tide å trille terningen. - Matt
Post Reply