Dan Brown
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
Dan Brown
Dette er kanskje litt på siden av temaet på dette forumet, men jeg bare lurer på en ting. hva mener egentlig folk her inne om bøkene til Dan Brown? han er jo en av de forfatterene som er mest i vinden nå, og jeg sånn btw. tenkte jeg bare jeg kunne legge med en sånn avstemningsgreie om hvem er best?
Digital Fortress (1999)
Angels & Demons (2000)
Deception Point (2001)
The Da Vinci Code (2003)
Digital Fortress (1999)
Angels & Demons (2000)
Deception Point (2001)
The Da Vinci Code (2003)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Leste the Davinci code da den kom ut, og syntes den var grei. Spenningsbok etter standard oppskrift. Men ikke noe litterært underverk. Grei reiselitteratur. Prøvde meg deretter på Angels og Demonds. Og boka var jo akkurat lik! (Bare handlet om litt andre ting). Nei. Jeg fant fort ut at Dan Brown gadd jeg ikke lese noe mer av!
jeg blei også litt sjokkert da jeg leste A&D ja, da jeg også fant ut at de var helt like.. de to siste skal være helt like de også, bare endra hovedpersonene...
Da jeg leste davinci koden syntes jeg det var mye fabelaktig. Mange detaljer om historie jeg aldri før hadde hørt om. Mye jeg syntes var smårart. Mye jeg syntes var glupt og ga mening. Men så leste jeg etterpå at absolutt alt (omtrent) var oppspinn. Mista heilt respekten. I starten av boka står det jo noe sånt som at ingenting av dette er oppspinn.
Dritt.
Dritt.
men ehhhh... hvor mye av det er det som er oppspinn da? skjønner jo at det med gralen og jesus og maria er litt søkt, men alle små fakta underveis, det med maleriene, er det også bare tull?? *litt skuffa*
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

En av de få tinga jeg liker ved Brown, er at han narra nesten hele verden. Dere vet, det at det står "FACTS" et sted, betyr ikke at det er sant...Ceres wrote:Da jeg leste davinci koden syntes jeg det var mye fabelaktig. Mange detaljer om historie jeg aldri før hadde hørt om. Mye jeg syntes var smårart. Mye jeg syntes var glupt og ga mening. Men så leste jeg etterpå at absolutt alt (omtrent) var oppspinn. Mista heilt respekten. I starten av boka står det jo noe sånt som at ingenting av dette er oppspinn.
Dritt.
Selv har jeg bare lest Da Vinci-koden. Helt grei tidstrøyte, men språket var ræva, historia opplagt og forutsigbar (pleonasme?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Det er da ikke oppspinn, kanskje litt, men ikke mye 
Lese Da Vinci koden i sommer, og må si det er en av de bøkene jeg har lest som hvor det hele tiden er et høyt tempo som bringer handlingen framover. Hadde lest The Holy Blood and the Holy Grail på forhånd, som er en mer faktabok om Prieure de Sion. Syns det var greit å gå litt mer inn i dybden på det, selv om det da var litt tørr lesning noen ganger. Har ikke lest de andre bøkene til Dan Brown, men jeg gjør vel det nok en gang.
Lese Da Vinci koden i sommer, og må si det er en av de bøkene jeg har lest som hvor det hele tiden er et høyt tempo som bringer handlingen framover. Hadde lest The Holy Blood and the Holy Grail på forhånd, som er en mer faktabok om Prieure de Sion. Syns det var greit å gå litt mer inn i dybden på det, selv om det da var litt tørr lesning noen ganger. Har ikke lest de andre bøkene til Dan Brown, men jeg gjør vel det nok en gang.
hehe... kan vel egentlig anbefale å lese A&D, er en grei nok bok å lese, ganske spennende den også, selvom det var mye likt da... mener den er hakket bedre enn tDVC 
Dette er veldig gode spenningsbøker, og jeg liker Angels & Deamons best. Forutsigbare er hvertfall ikke Dan Brown sine bøker! Fikk sjokk flere ganger i løpet av A&D og tDVC. Sant eller ikke sant, spennende er de hvertfall.
Har lest digital fortress eller deception point også, husker ikke hvem, men den var grei, intet mindre intet mer.
Har lest digital fortress eller deception point også, husker ikke hvem, men den var grei, intet mindre intet mer.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Første halvdel av DVK var kanskje ikke så forutsigbar, men med en gang de møtte han akademiker-"vennen" til den mennlige hovedpersonen, visste jeg at han var den mystiske hovedskurken - det var for sent i boka til at det kunne introduseres noen annen uten at det ville virke som et deus ex machina. Dessuten var det noen lite subtile tegn, blant annet oppførselen til hovmesteren, som gjorde meg mistenksom. Jeg var overbevist om at det var ham fra før de forlot herregården hans...
Det var noen flere greier og, men det er ei stund siden jeg leste boka, så det begynner å gå i glemmeboka...
Det var noen flere greier og, men det er ei stund siden jeg leste boka, så det begynner å gå i glemmeboka...
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Hehe, tror ikke det vil være stor fare for det - jeg har et sted mellom 12 og 15 meter med uleste bøker stående rundt omkring, og de er både bedre, mer spennende, mer interessante og høyere prioritert enn mer av Dan Brown. (Det er så gøy å si at bøker jeg ikke har lest er bedre enn andre bøker jeg ikke har lest!
)
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Damien Frost
- Sitter

Har lest DVK og A&D. Jeg synes de var spennende jeg. Men de er jo ikke akkurat noe store litterære verker. Men noen ganger er det greit med bare en lett, spennende ok også da.
Vil vel si at jeg synes A&D var best, men det kan godt hende fordi jeg leste den først da, det er jo som det sies her to relativt like bøker.
Men jeg vil heller ikke kalle dem forutsigbare. Jeg ble nok litt sjokkert noen ganger, men andre ganger var det jo noen ting som var litt obvious.
Men, som sagt, helt grei underholdning til avveksling fra andre ting.
Vil vel si at jeg synes A&D var best, men det kan godt hende fordi jeg leste den først da, det er jo som det sies her to relativt like bøker.
Men jeg vil heller ikke kalle dem forutsigbare. Jeg ble nok litt sjokkert noen ganger, men andre ganger var det jo noen ting som var litt obvious.
Men, som sagt, helt grei underholdning til avveksling fra andre ting.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara