Tanker om mørkefrender
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Tanker om mørkefrender
vel.. vi har hatt en del oppheta diskusjoner om lyset vs mørket her på siden, men dette her håper jeg da vi kan holde utenfor det.
bare tenkte på noe, hvor mange av den vanlige befolkningen er egentlig på den mørke siden? det virker jo som om de dukker opp overalt! og hvor stor betydning vil de ha for TG? noen som har noen tanker om dette?
bare tenkte på noe, hvor mange av den vanlige befolkningen er egentlig på den mørke siden? det virker jo som om de dukker opp overalt! og hvor stor betydning vil de ha for TG? noen som har noen tanker om dette?
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Vel, under Trollok-krigene og under Hundreårskrigen, var det stadig opprør i byene, hvor Mørkefrender tok til våpen og angrep myndighetene (det var bl.a. derfor Hvitekappene ble grunnlagt under Hundreårskrigen).
Det er meget mulig at det er dette de fleste DFer vil bli brukt til - å øke Kaostets Herre sitt herredømme.
Ellers er det nok de høyerestående DFene som vil være sentrale.
Her tenker jeg spesielt på adelige, på militære ledere, på Aes Sedaier, på Asha'maner - kort sagt de som kan gjøre større skade enn en gjeng med DF-handelsmenn, -bønder, -håndverkere, og -kriminelle.
Det er mest sannsynelig at de nye Dreadlords vil være Asha'maner, Aes Sedaier (grønn Ajah?), adelige fra land hvor disse forsatt har en militær funskjon, og militære ledere, uten noen spesiell adelig eller Kraft-relatert posisjon.
Merk: Adelige som er DFer, kan i verste fall ta med seg sine Men-at-Arms når de åpent går ut til fordel for Skyggen - husk at de fleste menigmenn i Randland fortsatt tror på de tusenårgamle mytene om at Dragen forsøkte å slippe den mørkeste fri, og alt det der...
Det er meget mulig at det er dette de fleste DFer vil bli brukt til - å øke Kaostets Herre sitt herredømme.
Ellers er det nok de høyerestående DFene som vil være sentrale.
Her tenker jeg spesielt på adelige, på militære ledere, på Aes Sedaier, på Asha'maner - kort sagt de som kan gjøre større skade enn en gjeng med DF-handelsmenn, -bønder, -håndverkere, og -kriminelle.
Det er mest sannsynelig at de nye Dreadlords vil være Asha'maner, Aes Sedaier (grønn Ajah?), adelige fra land hvor disse forsatt har en militær funskjon, og militære ledere, uten noen spesiell adelig eller Kraft-relatert posisjon.
Merk: Adelige som er DFer, kan i verste fall ta med seg sine Men-at-Arms når de åpent går ut til fordel for Skyggen - husk at de fleste menigmenn i Randland fortsatt tror på de tusenårgamle mytene om at Dragen forsøkte å slippe den mørkeste fri, og alt det der...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
btw. etter diskusjon om Kaosets herre...
de vil bidra til å opprettholde kaosets herre.
og hvem har sagt at ikke DF-krimminelle kan stå sentralt??
KoD spoiler:
men det har nok noe med plasseringen også...
de vil bidra til å opprettholde kaosets herre.
og hvem har sagt at ikke DF-krimminelle kan stå sentralt??
KoD spoiler:
Spoiler
Hark gjorde stor nok skade mot Elayne
nei... jeg snakker om:
Spoiler
Samwil Hark, lommetyven som blir brukt til å spionere på Mellar, han var jo trolig DF siden han leda dem rett i ei felle.
Husker ikke hvor, men tror det er moiraine eller noen som sier noe som dette: "alle byer har celler med mørkefrender. En landsby på størrelse på Emondsmark vil ha under 5, men jo større by, jo flere celler".
Det der er veldig fri fantasi, jeg leste tEotW på norsk for mange,mange år siden...
Det der er veldig fri fantasi, jeg leste tEotW på norsk for mange,mange år siden...
De lot meg ikke beholde min fine spoilerbefengte signatur...Bah!
Jeg skal få den tilbake!
En gang...helt sikkert...
ja...
Jeg skal få den tilbake!
En gang...helt sikkert...
ja...
vel, det kan høres logisk ut... hmm, celler fungerer på samme måte som hjertene(er jeg på villspor nå??) fungerer i tårnet? der alle kjenner tre andre, og ingen fler, kanskje bortsett ifra øverste leder som kjenner flere... 
Varierer nok, men Jordan har sagt noe om hvordan rekruteringen har foregått:
Mener at det tidligere er nevnt at mange mørkefrender ikke trodde på DO (frem til nå da...), men at de ble med for å gjøre opprør på et vis. Mørkefrender er jo som sagt svært nyttige det er ikke alle oppdrag en myrddraal eller trolloc kan utføre.By and large, each cell of Darkfriends recruits people it thinks are likely candidates, though they need to do so very carefully, studying them, sounding them out slowly. Darkfriends are always on the lookout for new members, since they feel very much like an oppressed minority and want to increase their numbers. Once a move to recruit is made, though, either it succeeds or the failed candidate dies.
For someone seeking actively to become a Darkfriend, generally one begins by trying to attract the attention of those who already are Darkfriends. One fairly safe way is to let comments drop that indicate that you don't think the Light is all it's cracked up to be, that praying to the Creator seems useless etc. If this comes to the wrong ears, you might be in varying degrees of trouble depending on what country you are in and who it is that overhears, but you are unlikely to get worse than a flogging from the authorities and possibly only a stern warning to watch your talk from somebody in a tavern, perhaps accompanied by a clout on the ear. Although someone might decide to slip a knife into you in some rougher areas of some towns. It's only relatively safe. By the by, claiming not to believe in the Creator is a good way to avoid recruitment by the Darkfriends. After all, if there is no Creator, how can the Dark One be imprisoned, and if he isn't, then why hasn't he taken over and rewarded the faithful? One of the fastest ways to attract attention is to show yourself willing to kill to advance yourself or simply for gain. That doesn't mean that every strongarm who's willing to slit a throat to steal a purse is a Darkfriend. Some of those might well be horrified by the suggestion. This method has its drawbacks, of course, since if you attract the attention of the authorities first, you are very likely to end up with a noose around your neck or a trip to the headsman's block.
In the White Tower, Black sisters watch novices and Accepted closely for any indication that they might be leaning toward the Shadow or susceptible to the promises of the Shadow. They also watch other sisters, since people do change. Not every Black sister was recruited on the day she gained the shawl nor soon after. Merean had a fine position for watching novices and Accepted, but many sisters teach. Some do little else, but others take turns at it for various periods, so Merean was not necessarily the primary recruiter during her time as Mistress of Novices, not even among those in her charge.
Spoiler
Hark er jo et glimrende eksempel om han virkelig er en. Er litt usikker der...
Even the smallest person can change the course of the future
-
Damien Frost
- Sitter

har begynt å få på følelsen at de gjør som nynazistene her hjemme. en gang i tiden synes jeg at jeg ikke kunne trekke noen paralleler, men nå er jo nazistene mer trukket tilbake, og de har doppa "uniformene" sine. de sniker seg rundt og sprer råttenskap i det skjulte, litt sånn som DF. og mange av dem tror ikke på saken sin engang. de er med for beskyttelsen det gir... har hatt den følelsen av noen av mørkefrendene vi har hørt om, f.eks. Paitr, DFen som truer Mat og Rand på vei til caemelyn. han virka som om han var mer oppmerksom på at han var blandt mange og sterke, enn hvilken sak han egentlig støtta....
Ja, man kan vel trekke paraleller til de fleste sånne undergrupper som av en eller annen grunn ikke er populære både på godt og vondt. Sånn som nynazistene du nevnte, eller motstandsbevegelser (blir kansje noe annet igjen, men...)
Sikkert litt kjipt å være DF uten å tro no særlig på det og plutselig står en myrddraal foran senga di
Sikkert litt kjipt å være DF uten å tro no særlig på det og plutselig står en myrddraal foran senga di