7/10, ja, i alle fall på den utvidede versjonen, den originale hadde eg gitt 5 eller 4. Var litt ekstra snill fordi dette var opptur etter "Crossroads".
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Stefan wrote:Hvordan var den første versjonen av New Spring?
Dersom du sletter alt som skjer før det punktet i boka der Lan slåss mot fem mann samtidig (eller noko slikt, hugsar ikkje heilt), så har du (omtrent) den gamle. Null om Moiraine og Siuan i White Tower. Men det meste av sluttdelen av boka er lik.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Har bare lest den versjonen som sto på trykk i Silverbergs "Legends", og den var jo grei nok. Er ingen stor fan av å gi intellektuelle kreasjoner terningkast eller karakterer, siden et tall ikke kan si noe om hva som var bra, hva som ikke var bra, og alt mulig sånt.
Jeg mener, det er så utrolig VG å bruke terningkast på bøker...
Men det er for lenge iden jeg leste den til at jeg skal våge meg utpå med noen slags form for vurdering. Synes å huske at slutten var litt forvirrende, men at historia ga goe forklaringer på forholdet mellom Lan og Moiraine, men det er stort sett alt...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
terje wrote:Har bare lest den versjonen som sto på trykk i Silverbergs "Legends", og den var jo grei nok. Er ingen stor fan av å gi intellektuelle kreasjoner terningkast eller karakterer, siden et tall ikke kan si noe om hva som var bra, hva som ikke var bra, og alt mulig sånt.
Ja, men det er ein fin måte å gi inntrykk av sin subjektive meining i ein poll på - individuelle terningkast/karaktergivingar er nesten totalt poenglause, ettersom det kun er ei einaste subjektiv meining og ein bør kjenne personen bak sin smak ganske godt før ein kan ta eit valg basert på den meininga, men når særs mange gir ein slik poengverdi kan det gi eit bilete av kor mange som likte boka, og kor mykje dei likte den, og det kan vere nyttig informasjon.
Men det er for lenge iden jeg leste den til at jeg skal våge meg utpå med noen slags form for vurdering. Synes å huske at slutten var litt forvirrende, men at historia ga goe forklaringer på forholdet mellom Lan og Moiraine, men det er stort sett alt...
Jepp. Er mykje, mykje meir forhistorie på Moriaine og Siuan sitt vennskapsforhald og bittelitt meir forhistorie på Lan sin krigarbakgrunn i den forlenga versjonen.
terje wrote:Er ingen stor fan av å gi intellektuelle kreasjoner terningkast eller karakterer, siden et tall ikke kan si noe om hva som var bra, hva som ikke var bra, og alt mulig sånt.
Helt enig, men med tre personer som styrer siden bøyer jeg meg for flertallet, ellers blir det bare rot. Har forresten ikke fått lest New Spring enda, men jeg får nok kjøpe den snart. Er jo greit å ha lest alle bøkene når man driver en side om WoT
Synes i prinsippet at RJ burde ha fullført serien før han begynte med andre ting, men når det er sagt var New Spring artig ut oppklarende. Ikke super, men bra.
Ceres wrote:Synes i prinsippet at RJ burde ha fullført serien før han begynte med andre ting, men når det er sagt var New Spring artig ut oppklarende. Ikke super, men bra.
Nå er det mange som mener at grunnen for at New spring ble lansert nå etter CoT, er at en viktig del av KoD vil være gjenintroduksjonen av Moiraine. Vi måtte bli kjent med henne igjen!
RJ har også uttalt at bøkene bør leses i den rekkefølgen de blir utgitt.
Når det gjelder New Spring synes jeg den var helt grei. Morsomt å få flere Moiraine PoV selv om hun var en grinete bortkjemt snørrunge på den tiden!
Treveler wrote:
Når det gjelder New Spring synes jeg den var helt grei. Morsomt å få flere Moiraine PoV selv om hun var en grinete bortkjemt snørrunge på den tiden!
Trur Lan er den einaste karakteren i denne serien som ikkje har vore ein bortskjemt dott på eitt eller anna tidspunkt. Eller, når eg tenkjer meg om, kanskje Siuan og aielene (minust dei vise) òg.
Jeg likte den veldig godt. Blant annet fordi den ga svar på noen ting jeg lurte på. Ganske lettlest å veldig kort i forhold til de andre bøkene. Kunne godt ha vært litt lenger. Men ellers flott.
Den i Legends er vel bare novellen som romanen har sitt opphav i?
Han skrev jo først en novelle og utviklet siden boken New Spring av den.
Likte den godt, som med alt i WoT og syntes det var spennende lesning om "røttene" til serien. Dette kunne nok kanskje med fordel ha vært utgitt etter seriens slutt, men plages ikke av det akkurat
Lews Therin Telamon wrote:Den i Legends er vel bare novellen som romanen har sitt opphav i?
Han skrev jo først en novelle og utviklet siden boken New Spring av den.
Likte den godt, som med alt i WoT og syntes det var spennende lesning om "røttene" til serien. Dette kunne nok kanskje med fordel ha vært utgitt etter seriens slutt, men plages ikke av det akkurat
Novelle og novelle... den er vel nesten to tredjedeler så lang som romanversjonen, og dei delene som er der er nesten identiske med romanversjonen.
virtualsalt.com wrote:"A prose fiction longer than a short story but shorter than a novel. There is no standard definition of length, but since rules of thumb are sometimes handy, we might say that the short story ends at about 20,000 words, while the novel begins at about 50,000. Thus, the novella is a fictional work of about 20,000 to 50,000 words."
Så det er ikke en roman, men heller ikke en novelle.