"The Vietnamese Cross of Gallantery"

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

"The Vietnamese Cross of Gallantery"

Post by Terje »

Jeg leste nettopp dette på hovedsiden, under seksjonen om Robert Jordan:
Han utmerket seg og fikk bl. a. «The Distinguished Flying Cross» for heltedåd utført i luftkamp og «The Vietnamese Cross of Gallantry». Det ble gitt fra Sør-Vietnam til personer som satte livet sitt på spill i kampen mot Nord-Vietnam.
Og det har egentlig aldri før slått meg at Jordan, og alle de andre unge mennene (og de noe færre kvinnene) som kjempa for USA i Vietnamkrigen, risikerte livet sitt for å forsvare et korrupt fascistisk regime.

Ikke rart mange av dem gjorde opprør når de kom hjem igjen...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Du er ikke litt dømmende nå da? :p
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Når? Ved å kalle Sør-Vietnam et "korrupt fascistisk regime"? Langt ifra. Lederne for regimet var aldri valgt, og de benytta seg av høyst udemokratiske og menneskefiendtlige metoder. "Fascistisk" er strengt tatt ikke helt riktig ord (tror jeg), siden det vel ikke var noe uttalt motiv for tyranniet at "makt er rett" - selv om det høyst sannsyneligvis var sånn i praksis.

Men var Sør-Vietnam et korrupt diktatur? Uten tvil.

Og dette kalles ikke dømmende. Det er ikke noe særlig å være så politisk korrekt innen historiefaget at du ikke kan kalle en spade for en spade - eller, i dette tilfellet, et diktatur for et diktatur. (Eks.: I USA har det ved flere utdanningsinstitusjoner forekommet at studenter har nektet å skrive oppgaver som fordømmer Holocaust - fordi dette er dømmende. Jeg kan forstå at relativisme har sin sjarm, men personlig foretrekker jeg å operere med i det minste noen universelle målestokker. "Den som ikke står for noe, faller for alt," vet du - for å sitere russekortet til en kompis av meg. :P )
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Det der lærte vi ikke om når vi hadde om Vietnam-krigen på ungdomsskolen! Nå føler jeg meg lurt :p
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jaja, det viktigste var vel at de bekjempa Det Onde Imperiet... :roll:

Men forstår på sett og vis at det ikke ble nevnt - det er jo en detalj, og det er mye å lære. Forsåvidt er det egentlig ingen liten detalj, siden det viser hva USA var villig til for å stoppe kommunismen spredning - men jeg går ut fra at undervisningen om Sør-Korea, Chile (det opprinnelige 9-11: 11. september 1973), Indonesia (500.000 "kommunistsympatisører" slakta ned under et CIA-initiert militærkupp), Nicaragua, Argentina, samt resten av Sør-Amerika (Operasjon Condor), retter opp noe av dette... :P
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply