Al Thor

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Al Thor

Post by Sauegjeteren »

Er det noen som vet noe som helst om Khari Al Thor? Hvor kommer hun fra, hva het hun før, var hun adelig, var hun en tøs?

Og jeg lurer også på om Tam er kongelig. Al Thor kan jo være kortform av Al Thorin. Altså bestefaren til den siste kongen i Manetheren eller noe sånt. Bare enkle ting jeg lurer på. Og jeg regner med at jeg får svar på mye i andre "del" av Ung Vår.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Vet egentlig ganske lite om begge, men Kari kom fra Caemlyn.

Anngående etternavnet er det kanskje noe som henger igjen fra Manetheren, men sies jo i boka at Al' betyr sønn av.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Det er flere i Emondsmark som har al' starten på etternavnet.

Vi får håpe det står litt om Khari i de neste prequelene!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Heter hun Khari på norsk?
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Tro det ja, er det Kari på engelsk?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

jepp. litt merkelig.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Ja, det var det.
Kari er mer norsk en Khari!
Men er sikkert den første oversetteren som fant på det!
Har du noe å si her Morten?
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Forstavinga "al" tyder vel son av, ja, og er noko som heng att frå tidlegare tider. Det er veldig lenge sidan Manetheren fall, faktisk omlag 2000 år, so det er umogeleg å vite om Tam er i slekt med Thorin. Litt usannsynleg meiner eg, me veit ikkje om Aemon og Ellisande hadde born ein gong, eller om dei overlevde slaget ved Aemons mark.

Når dei neste prequelane kjem er ikkje godt å vite, men den eine vil handle om kvifor Tam gav opp ein lovande militærkarriere for å flytte heim, so det kan vere me får vite meir om Kari der.

Når det gjeld oversetjinga, vil eg tru at det eit forsøk på å gjere namnet litt meir "uvanleg". Kari er ikkje eit spesielt engelsk namn, men eit svært norsk namn, og vil dermed ikkje ha same effekta. Det er det same med Birgitte. Namnet hennar er oversatt med Bergithe, igjen kanskje for å halde på namn som er litt meir "fantasifullt", sett frå eit norsk synspunkt.

Edit: Litt på sidelinja, men det er og eit ord "ay", som mest sannsynleg tyder "dotter av", so det kan tenkjast at Perrin (Aybara) stammer frå ei kvinne som var "dotter av Bara". Referanse: http://encyclopaedia-wot.org:8008/chara ... drene.html
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Siden det beste WoT-karakterarkivet er borte (og har vært det ei god stund), kan jeg copy/paste det som står i offline-versjonen min. Den er bare oppdatert til WH, men så mye nytt har vel neppe kommet fram etter det:

Kari al'Thor
Allegiance: The Light.

Red hair and dark eyes on a beautiful smiling face with gentle hands. Kari met and married Tam al'Thor while he was in the Illian army.

Originally from Caemlyn she settled in the Two Rivers with Tam, raising Rand until she died approximately four years later.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Har du offline-versjonen?
Det arkivet var det aller, aller beste!
Brukte det utrolig mye da det var oppe, og siden jeg brukte det da så kommer jeg inn på noe fortsatt!
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg har det i en 712kBs zip- eller rar-fil, så hvis noen vil ha det kan jeg sikkert maile dem det...
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Jatakk!
Skulle gjerne hatt alt!
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Eventuelt kan det jo gjøres via MSN.

For redelighetens skyld bør jeg legge til at den zip-fila egentlig ikke var for distribusjon, men pytt. Når de legger ned den beste WoT-faktasida på nettet kan de ikke lenger kreve at vi skal følge reglene deres.
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Men on-topic igjen.

Jeg tror helst al Thor kommer fra en av de gamle kongene. Dette er selvfølgelig usannsynlig, men Robert Jordan må jo ha hatt en mening med det å gi ham navnet. Og dette kan jo være grunnen til at Tam var eventyrlysten også som ung.[/list]
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Sauegjeteren wrote:Men on-topic igjen.

Jeg tror helst al Thor kommer fra en av de gamle kongene. Dette er selvfølgelig usannsynlig, men Robert Jordan må jo ha hatt en mening med det å gi ham navnet.
Og meningen kan ikke ha vært noen annen enn at han skal være beslekta med noen gamle, meget døde konger? Og hvilken forskjell skulle det utgjøre? Er kongelige og adelige bedre personer enn vanlige folk? Eller er et av poengene til Robert Jordan at personer som ikke vokser opp i såkalt "privilegerte" omgivelser ofte har kvaliteter adelen/rikfolka mangler?
Og dette kan jo være grunnen til at Tam var eventyrlysten også som ung.
Igjen: Kan bare folk med kongelig blod i årene (uansett hvor utvanna) ha vandrelyst og være nysgjerrige?

Det er naturligvis ikke umulig at al'Thor er avleda av al'Thorin, men det trenger ikke bety at han stammer fra de gamle Manetheren-kongene. Det var sikkert mange som het Thorin, og Thor kan også ha vært et vanlig valg. Dessuten, fra det Moriaine forteller i kapitlet "Hjulet forteller" i Verdens Øye, virker det som om de få av Manetherens innbyggere som overlevde var bønder og småfolk...
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply