2.verdenskrig

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
aviendha
Hengiven
Hengiven

2.verdenskrig

Post by aviendha »

Altså, vi skal ha et prosjekt på skolen nå om 2.verdenskrig i Rogaland, og jeg synes det var litt vanskelig å finne noe bra om det temaet :evil:
Noen som vet om noen bra sider der jeg kan finne litt fakta om det?
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

øhm, internet er fylt av det. Klarer du ikke finne noe så er det ikke synd i deg. Har jo litt å si hva du skal skrive om.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

I og med at jeg vet mer om 2. vk i Singapore enn i Rogaland... :P

Kan jo sjekke wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:N ... erdenskrig
oversiktsside, mulig du finenr noe her

http://no.wikipedia.org/wiki/Rogaland_K ... ske_Museum
noe her også; kanskje hjemmesida deres har noe?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Dersom du vil ha en god karakter og får lage en egen problemstilling er det beste å oppsøke noen eldre mennesker på plassen din og få dem til å fortelle hvordan de selv opplevde krigen.

Eventuelt suplere prosjekte med litt fakta.

Alltid en sikker vinner, uansett hvor banalt det høres ut.
Urban tilværelse
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Det er sant. Prøv å belys saken fra mange sider. Finn noen forskjellige kilder og belys motsetningene og overnensstemmelsene! Skap en diskusjon i oppgaven din og drøft materialet du sitter på! Er enklere sagt enn gjort, men lykke til :D
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Lieungh
Sitter
Sitter

Post by Lieungh »

Hvis du har besteforeldre eller kjenner andre gamle folk som levde på den tida kan du jo intervjue dem... Ellers så burde det vel finnes en del på internett.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Æsj, for et tema, er jo slikt du må jobbe med for å finne gode kilder. Internet synes ikke jeg er godt egnet til dette. Prøv som Ceres sier, og snakke med eldre mennesker. Bruk biblioteket.

Dessuten synes jeg dere skal prøve å snevre temaet enda litt mer ned, og gå virkelig i dydben på små tema, som for eksempel selve okkupasjonen, eller livet under okkupasjonen. Eller kanskje motstandskampen.
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Inntressant tema, men kansje ikke så mye som skjedde i rogaland under krigen...
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Bortsett fra at alle ble tatt på senga i Stavanger på invasjonsdagen som i resten av landet.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
aviendha
Hengiven
Hengiven

Post by aviendha »

Kjetil wrote:Æsj, for et tema, er jo slikt du må jobbe med for å finne gode kilder. Internet synes ikke jeg er godt egnet til dette. Prøv som Ceres sier, og snakke med eldre mennesker. Bruk biblioteket.

prøvde å finne noe i skolebiblioteket men der var det ingen ting. Dårlig bibliotek det der :evil:
Dessuten synes jeg dere skal prøve å snevre temaet enda litt mer ned, og gå virkelig i dydben på små tema, som for eksempel selve okkupasjonen, eller livet under okkupasjonen. Eller kanskje motstandskampen.
Har noen bestemte temaer innen for det men de husker jeg ikke nå... :roll: hadde det på en lapp*lete gjennom alle lommene på buksa*
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

jeg skreiv om en plass i rogaland(eller hordaland, husker ikke helt :P ) da jeg hadde prosjekt om 2. verdenskrig på ungdomskolen. hadde om en plass som het Hope gård. var no skjulested for motstandsbevegelsen eller noe slikt.

om du leiter litt, finner du sikkert noen slike små saker som kan få oppgava di liten nok til at du kan gå skikkelig dypt.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Også har du det naziskipet som sank i Karmsundet..dette var kanskje før selve krigen, men om du ringer til museumet i Skudeneshavn..var der i fjor, de har masse peil!
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Post Reply