Artikkel om Shara lagt ut

Les de siste oppdateringene fra oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Artikkel om Shara lagt ut

Post by Eivind »

Da er artiklene som incanus skrev om Tel’aran’rhiod og Angrealer lagt ut. Tusen takk incanus!

+ En om Andor.

+ En om Shara http://www.tidshjulet.net/steder/shara.php
Last edited by Eivind on Tue May 30, 2006 13:31, edited 4 times in total.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Ein liten ting som eg kan nemne, er at det er nokre spoilerar. Dei tidlegaste er frå rundt Skyggen Stiger/Himmelens Flammer trur eg, men er og eit par frå rundt Sverdkronen/Dolkenes Vei. Kjem ikkje på nokon frå Knife of Dreams, so trur ikkje det er noko frå den.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Tel'Aran'Rhiod
incanus wrote:Tidshjulet vever mange ulike verder. I tillegg til den me kjenner er det ei uendeleg rekkje parallellverder som viser dei ulike retningane historien kunne tatt om folk hadde tatt andre val tidlegare.
Så kan altså Drømmeverden brukes som en Portstein? Altså som at Egwene eller Rand kunne vevd en port feil og kommet ut i en annen verden fra Drømmeverden?
incanus wrote:Det som skjer med ein sjølv eller andre menneskje i Draumeverda derimot, vert ikkje reparert av seg sjølv. Skadar ein får i tel’aran’rhiod vil vere der når ein vakner, og om ein døyr vakner ein ikkje i det heile.
Men hvis en for eksempel stikker seg på fingeren, det vises når man våkner, men hvordan er det så hvis et "mareritt" hugger av deg hodet?
incanus wrote:Fysiske lover kan ein omgå i tel’aran’rhiod. Til dømes kan ein tilbakeleggje store avstandar på kort tid, ved å ta steg som er fleire kilometer lange. Ved tankens kraft kan ein og gjere seg sjølv i stand til å fly, slik Egwene gjorde når ho besøkte Tanchico.
Når var det? Det kan jeg ikke huske noe om.
incanus wrote:Dei Fortapte bruker ofte tel’aran’rhiod som møtestad.
Kan alle de Fortapte bruke tel'aran'rhiod? Uten ter'angrealer altså.
incanus wrote:Dei har til ei kvar tid den utsjånaden dei hadde i det siste livet dei levde.
Har Hornheltene det? Bergithe har vel vært andre personer innimellom sølvbua og lignende? Trodde de antok den mest kjente karakteren i Drømmeverdenen jeg. Haukevinge for eksempel må vel nesten ha blitt gjenfødt igjen etter sin storhetstid også? Som kjent har jo Matt blitt "gjenfødt" flere ganger både før og etter Manetheren, før og etter Haukevinge.

Angrealer
incanus wrote:Dei har og den eigenskapen at dei verkar som ein buffer, slik at ein ikkje risikerer å trekkje til seg so mykje av Krafta at ein vert utbrent.
Hvor fant du det? Såvidt jeg skjønner kan vel en angreal tillate bruk av ca. dobbelt så mye som din vanlige styrke, men det er vel fortsatt fare for å brenne seg ut?
incanus wrote:Den andre – Callandor, Sverdet som ikkje er eit sverd – har nokre manglar, med det at det manglar den sperra andre angrealar har, som hindrer ein å lede for mykje av Krafta.
Er det det som er feilen? Trodde det var noe med at smitten fra Den Mørkeste fikk bedre tak der? Og Callandor kan såvidt jeg husker brukes av kvinner også. Var det ikke noen av de kvinnelige Fortapte som også ville ha sverdet?
incanus wrote:Etter at Paaren Disen vart øydelagd under Krigen med Krafta, flykta da’shain aielane med tusenvis av vogner som inneheldt angrealar, sa’angrealar, ter’angrealar og andre verdifulle gjenstandar
Paaren Disen? Høres ut som noe intresant jeg ikke har fått med meg. Kunne det gått an å få til en artikkel om det også, eller kanskje Krigen med Kraften? Skjønner det om du ikke har nok info også altså.

Det var det jeg klarte å peke fingerene på. Håper jeg i det minste kan være til litt hjelp. Og eller incanus, flotte artikler.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Sauegjeteren wrote:Så kan altså Drømmeverden brukes som en Portstein? Altså som at Egwene eller Rand kunne vevd en port feil og kommet ut i en annen verden fra Drømmeverden?
Trur ikkje det, men eit slikt scenarie vert ikkje omtala nokon stad.
Sauegjeteren wrote:Men hvis en for eksempel stikker seg på fingeren, det vises når man våkner, men hvordan er det så hvis et "mareritt" hugger av deg hodet?
Godt spørsmål. Kan vere hovudet ville vore separert frå Kroppen. Er kanskje ikkje alltid ein får med seg alle skadene ut, er litt usikker på det. Død ville ein iallfall vore...
Sauegjeteren wrote:Når var det? Det kan jeg ikke huske noe om.
I Skyggen Stiger trur eg. Dei er i Rift, og har fått høyre om Tanchico frå Amico. Var då ho møtte Amys fyrste gong.
Sauegjeteren wrote:Kan alle de Fortapte bruke tel'aran'rhiod? Uten ter'angrealer altså.
Tviler på det, men dei kan jo gå inn fysisk, slik Ishamel gjorde i Steinen i Rift og Rahvin i Caemlyn.
Sauegjeteren wrote:Har Hornheltene det? Bergithe har vel vært andre personer innimellom sølvbua og lignende? Trodde de antok den mest kjente karakteren i Drømmeverdenen jeg. Haukevinge for eksempel må vel nesten ha blitt gjenfødt igjen etter sin storhetstid også? Som kjent har jo Matt blitt "gjenfødt" flere ganger både før og etter Manetheren, før og etter Haukevinge.
Meiner eg har lest det ein stad, var kanskje eit intervju med RJ eller noko slikt. Haukevinge må ikkje ha vorte gjenfødd, og Mat sine minner kjem ikkje frå tidlegare liv, men frå andre menn som har gått gjennom dørkarm-ter'angrealen.
Sauegjeteren wrote:Hvor fant du det? Såvidt jeg skjønner kan vel en angreal tillate bruk av ca. dobbelt så mye som din vanlige styrke, men det er vel fortsatt fare for å brenne seg ut?
Meiner det vart sagt anten av i samband med Callandor av Cadsuane eller av ein Aes Sedai då dei brukte Vindskåla. Er kanskje litt på tynn is her, men Callandor mangla iallfall noko liknande ein slik buffer...
Sauegjeteren wrote:Er det det som er feilen? Trodde det var noe med at smitten fra Den Mørkeste fikk bedre tak der? Og Callandor kan såvidt jeg husker brukes av kvinner også. Var det ikke noen av de kvinnelige Fortapte som også ville ha sverdet?
Som sagt, har ikkje sjekka alt. Dette er ein av tinga eg ikkje har sjekka, men var iallfall Cadsuane som sa noko om dette i Vinterens Hjerte eller deromkring.
Sauegjeteren wrote:Paaren Disen? Høres ut som noe intresant jeg ikke har fått med meg. Kunne det gått an å få til en artikkel om det også, eller kanskje Krigen med Kraften? Skjønner det om du ikke har nok info også altså.
Paaren Disen var ein av dei største, om ikkje den største byen i Legendenes Alder. Her låg Tjenarhallen, hovudsetet til Aes Sedaiane. Har sagt litt om AoL og Krigen med Krafta i artikkelen om Legendenes Alder.
Sauegjeteren wrote:Det var det jeg klarte å peke fingerene på. Håper jeg i det minste kan være til litt hjelp. Og eller incanus, flotte artikler.
Takk for at du kontrollerer meg. Skal sjå litt nærare på det med angrealar.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

incanus wrote:Meiner eg har lest det ein stad, var kanskje eit intervju med RJ eller noko slikt. Haukevinge må ikkje ha vorte gjenfødd, og Mat sine minner kjem ikkje frå tidlegare liv, men frå andre menn som har gått gjennom dørkarm-ter'angrealen.
Men såvidt jeg skjønner har vel alle heltene sine mest kjente former.
Når det gjelder Matt trodde jeg bare de hadde "brukt" blodet hans og hentet opp gubbene, men du har sikkert rett.
incanus wrote:men Callandor mangla iallfall noko liknande ein slik buffer...
Ja, jeg husker også at det er en feil på sverdet. Holder på med Dolkenes Vei nå, så det er vel ikke stort mer enn 1500 sider til jeg skjønner mer igjen. Jeg skal si ifra jeg.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Incanus er på trygg grunn på det meste her tror jeg.
incanus skrev:
Tidshjulet vever mange ulike verder. I tillegg til den me kjenner er det ei uendeleg rekkje parallellverder som viser dei ulike retningane historien kunne tatt om folk hadde tatt andre val tidlegare.
Så kan altså Drømmeverden brukes som en Portstein? Altså som at Egwene eller Rand kunne vevd en port feil og kommet ut i en annen verden fra Drømmeverden?
Nei det kan den ikke, men drømmeverdenen er en av verdene du kan nå via en portstein.
Men hvis en for eksempel stikker seg på fingeren, det vises når man våkner, men hvordan er det så hvis et "mareritt" hugger av deg hodet?
Det som skjer i t'a'r skjer i virkeligheten, dauer du så dauer du, jeg tror imidlertid ikke at hodet faller av, du bare dør i søvne. Tror Egwene snakker noe om dette, men RJ er ganske uklar på det punktet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Encyclopaedia WoT er fin den:
Du hadde tydelegvis rett om angrealane... Det Cadsuane seier om Callandor (frå Dolkenes Vei):
Cadsuane wrote:It is flawed, lacking the buffer that make other sa'angreal safe to use. And it apparently magnifies the taint, inducing wildness in mind. The only safe way to use (Callandor) [...] is linked with two women, and one of them guiding the flows.
Kan sjå ut som det berre er sa'angrealar som har ein slik buffer, om den i det heile er slik trur den er. Ser i alle tilfelle ut som eg må skrive om den artikkelen litt. Beklager det Eivind...

Ein ting eg gløymde i stad: Er ingenting som tyder på at Callandor kan brukast av kvinner, men det forhindrer ikkje at kvinnelege Fortapte kunne tenkje seg å få tak i det. Om ikkje anna so berre for å hindre at Rand skal kunne bruke det.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Eller bare for å hindre at rivalisernde forsakens får tak i den, men de vil nødig risikere liv og lemmer for å få Callondor.

Anngående den bufferen, må jeg innrømme at jeg er litt i tvil jeg og, en kan ikke dra for mye ut av noen andre i en sirkel, og linking, og angrealen fungerer på samme måte, men kan ikke huske det er noen plass det er nevnt.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Kjetil wrote:Anngående den bufferen, må jeg innrømme at jeg er litt i tvil jeg og, en kan ikke dra for mye ut av noen andre i en sirkel, og linking, og angrealen fungerer på samme måte, men kan ikke huske det er noen plass det er nevnt.
En sirkel og angreal brukes mer eller mindre på samme måte. Sånn ca. hvertfall. Men i episoden med Vinsdkålen, sies det jo at saidar fyller Elayne med glede og fryd så stor at det nesten er vondt, men dette avhenger gjerne av hvor mye personen kan holde i utgangspunktet.

Og unnskyld meg, men nøyaktig hva betyr det der Cadsuane skrev?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Vart litt i tvil no, om alla angrealar, eller berre sa'angrealar fungerer slik... Får "forske" litt meir, før eg sender inn den reviderte utgåva til Eivind.

Sauegjeter: Det betyr at Callandor har feil. Den mangler den bufferen som gjer andre sa'angrealar sikre å bruke. I tillegg forsterkar den visstnok smitten, driv fram villskap i hovudet. Den einaste sikre måten å bruke den på er i ein sirkel med to kvinner, der ein av dei leder straumane av Krafta.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Da var hun jo i en sirkel, så brenne ut kunne hun ikke, men den Windfinderen var uerfaren med linking, og hun dro nok alt hun kunne av sirkelen. Så litt vondt gjorde det nok

It is flawed, lacking the buffer that make other sa'angreal safe to use. And it apparently magnifies the taint, inducing wildness in mind. The only safe way to use (Callandor) [...] is linked with two women, and one of them guiding the flows.

Det er ikke feilfritt, det mangler mellomlagringen som gjør andre sa'agnrealer sikre å bruke. Og visstnok forstørrer det smitten, inkludert galskapen. Den eneste sikre måten å bruke Callonder på er i en sirkel med to damer, og en av dem må styre vevene.

Sånn veldig fort og dårlig.

Edit:
Vart litt i tvil no, om alla angrealar, eller berre sa'angrealar fungerer slik... Får "forske" litt meir, før eg sender inn den reviderte utgåva til Eivind.
Mener du bufferen?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Meinte bufferen ja (mellomlagring er kanskje litt feil ord å bruke i dette tilfellet...). Er du rimeleg sikker på at alle angrealar har den eigenskapen? I so fall er det berre det om Callandor eg fikser litt på.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Jeg er litt usikker jeg, men siden Cadsuane sier at Callondor mangler bufferen, må jo det bety at de andre har den. Om det bare gjelder Sa'angrealene er jeg litt usikker på, men ville jo være naturlig om det gjaldt begge deler.
Mellomlagring var bare et ord som datt inn i hodet mitt, og det passer ikke så veldig godt. Litt vanskelig å beskrive det på norsk, men for meg så virker det som en mekanisme som forhinder at Saidin/Saidar får flyte fritt fra kilden og gjennom lederen. Korrekt meg om du kan.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Hmm, da husket jeg hvertfall litt rett :D. Med at den fortserket smitten altså. Så skal jeg la det med bremsa være usagt.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Brems var eit betre ord (kom ikkje på noko bra sjølv...). Du har rett i det at det hadde vore naturleg om det galdt begge, sikkert difor eg trudde det. Skal som sagt leite litt etter info.
Post Reply