Politisk poll

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvilken regjering ønsker dere til høsten?

Den vi har nå: H + KrF + V
10
40%
Ap + Sp + Sv
15
60%

Total votes: 25

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Politisk poll

Post by Ceres »

Det er snart valg, og som det ser ut nå så er det to mulige regjeringsalternativ. Hva mener dere om politikk? Engasjerer det?
Last edited by Ceres on Sun Jun 12, 2005 12:15, edited 1 time in total.
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Er ikke så engasjert til vanlig, men prøver å ha oversikt over de store kampsakene i månedene før valg. Demokrati slik det er i norge og resten av verden er missforstått av den enkle grunn at folk flest ikke har kunnskap/politisk interesse nok til å vite hva som er best for dem, slik at det hele grunner ut i enkeltkampsaker som barnehagepriser og avgifter på bensin/bil etc på bekostning av helheten. Alle snakker om å senke skatter og kutte avgifter, mens mulige konsekvenser av dette nesten aldri diskuteres seriøst.

Dette sporet litt av, men uansett. Stemmer jeg på blir det på oposisjonen.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Jeg har tenkt til å stemme på Venstre ved valget. Jeg tok noen tester ved forrige valg, og det var Venstre som alltid gikk igjen på toppen. Når det står om viktige saker i avisene, ser jeg at Ventres politikk passer til mitt syn.
SAU
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by SAU »

I følge en eller annen politisk test heller jeg mot venstresiden, så da hadde det nok vært rødgrønt, hadde jeg hatt stemmerett. Men egentlig har jeg ikke peiling på hva de forskjellige partiene mener.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Stemmer antakeleg SP eller AP til hausten - alt EU-snakket har fått meg til å helle litt mot fyrstnemnde, så om eg skulle stemt i dag hadde det vel blitt SP. Er særs mange ting ved SP sin politikk eg ikkje likar, dog, så eg ville antakeleg ikkje stemt på dei om dei ikkje offentleg hadde sagt dei eventuelt vil gå i regjering med venstrepartiene. :P

Og som SAU så veit eg aaaaltfor lite om dei forskjellige partia til egentleg å skulle uttale meg. Har sånn halvveges planlagt å sette av ei helg til å lese gjennom oppsummeringar av partiprogram, men det blir det vel neppe noko av... og uansett veit eg alt med det vetle eg veit no at det er ingen parti eg er heilt einig med - eg er altfor pragmatisk og konservativ (dei eigenskapane har ingenting med kvarandre å gjere, men begge spelar inn her) til å takle ytterpartiene, for liberal til å orke dei heller konservative sentrumspartiene. På alle politiske testar blir eg bittelitt til venste for sentrum og eit lite hakk nærmare liberal enn konservativ. Eg er tydelegvis så pragmatisk at ikkje ein gong KrF passar meg. :shock:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Hvis dere stemmer venstere (VENSTRE? HVA ER GALT MED DERE??) så får dere den regjeringa vi har nå. Og det man må spørre seg i valget til høsten er: Ønsker vi forandring?

Selv synes jeg ikke vi trenger særlig forandring. Ja, vi har saker å løse fortsatt, men jeg mener dem som sitter kan få mulighet til å løse dem. Grunnen til at veldig mange nok stemmer ap+sv+sp til valget er, etter min mening, at den nåværende regjeringa ikke har vært særlig synlig. Etter min mening er det et godt tegn. Som oftest får politikere oppmerksomhet når noe går skeis. Sakene de behandler hver dag er ikke av nook nyhetsverdi til at de blir lagt merke til. Det at denne regjeringa stort sett (stort sett, jeg gjentar: stort sett) har holdt seg unna skandaler og slikt betyr at de gjør en ok jobb.

Se blant annet på renta. Lav og fin. Flott til å skape industri, noe norge definitivt trenger. Hva kommer til å skje med Ap+Sv+Sp-regjering? Renta kommer til å stige. Så enkelt er det. Det kommer nok ikke til å få enorme betydninger, men for mange mennesker vil det bety begynnelsen på slutten, og vanskelige tider. (Uansett om de ikke vet det selv. Som sagt, folk er for late eller "dumme" til å sette seg inn i politikken.)

Dere sier dere har tatt tester for å finne ut hvor på den politiske skalaen dere ligger. Hm... høres ikke så alt for smart ut... Vil anbefale å se noen debatter på tv. Lese litt aviser. Langt bedre metode for å finne ut hvor sympatiene ligger. Her i Norge er det forsåvidt også ganske difuse skiller mellom høyre og sentrumspartiene (KrF, V, Sp, Ap i den rekkefølgen fra høyre mot venstre, med Sosialistisk venstreparti ytterst til venstre. FrP ytterst til høyre.)

Apropo EU-debatten. Min mening: Folkeavstemning er eneste mulig løsning. Partiet/ene i regjering vil føye seg etter folket. Enkelt og greit.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Ceres wrote:Hvis dere stemmer venstere (VENSTRE? HVA ER GALT MED DERE??) så får dere den regjeringa vi har nå. Og det man må spørre seg i valget til høsten er: Ønsker vi forandring?
Ikkje egentleg, ikkje i dei store linjene. Men norske politikere er for einige til å endre dei store linjene uansett, og på flisespikkerifronten er det mykje eg har å utsette på.
Dere sier dere har tatt tester for å finne ut hvor på den politiske skalaen dere ligger. Hm... høres ikke så alt for smart ut...
Slapp heilt av, grunnent til at testen er nemnd er at den blei linka til på eit forum eg og SAU kjenner kvarandre frå, og han brakte den på bane. Den var relativt profesjonell, og eg står i alle fall inne for mitt resultat som berre gav meg ein visuell bekreftelse av det eg alt visste: eg er liberal og venstreorientert men berre ørelitt.
Apropo EU-debatten. Min mening: Folkeavstemning er eneste mulig løsning. Partiet/ene i regjering vil føye seg etter folket. Enkelt og greit.
Såklart, men poenget er at sittende regjering har ein viss påverknadskraft samanlikna med opposisjonspartiene. Det har faktisk innverknad når statsministaren på tv oppfordrar til å stemme den eine eller andre vegen.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair
Trollok
Trollok

Post by Lothair »

Utifra testen Loki og SAU prater om, er jeg ekstremt venstreorientert (ekstremt), men hadde jeg hatt stemmerett, hadde jeg neppe stemt i det hele tatt. Vet for lite, og syntes at privatisering kan være veien å gå i enkelte saker. Men, WTF. Vet altfor lite.
Stanley Moon: I don't know what to believe.
George Spiggott: Not me, believe me!

- Bedazzled
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Lothair wrote:Utifra testen Loki og SAU prater om, er jeg ekstremt venstreorientert (ekstremt), men hadde jeg hatt stemmerett, hadde jeg neppe stemt i det hele tatt. Vet for lite, og syntes at privatisering kan være veien å gå i enkelte saker. Men, WTF. Vet altfor lite.
Greit nok, men stem for Gud(ane)s skuld blankt i staden for å la vere å stemme, i alle fall. :shock:
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ceres wrote:Hvis dere stemmer venstere (VENSTRE? HVA ER GALT MED DERE??) så får dere den regjeringa vi har nå. Og det man må spørre seg i valget til høsten er: Ønsker vi forandring?
Forandring og forandring, fru Blom. Det er vel tvisomt om forandringene kommer til å bli så forferdelig store. Men, slik jeg ser det, vil de få forandringene som kommer, antageligvis føre til det bedre. Mer om dette senere.
Selv synes jeg ikke vi trenger særlig forandring. Ja, vi har saker å løse fortsatt, men jeg mener dem som sitter kan få mulighet til å løse dem. Grunnen til at veldig mange nok stemmer ap+sv+sp til valget er, etter min mening, at den nåværende regjeringa ikke har vært særlig synlig. Etter min mening er det et godt tegn. Som oftest får politikere oppmerksomhet når noe går skeis. Sakene de behandler hver dag er ikke av nook nyhetsverdi til at de blir lagt merke til. Det at denne regjeringa stort sett (stort sett, jeg gjentar: stort sett) har holdt seg unna skandaler og slikt betyr at de gjør en ok jobb.
Først: Leser du aviser? Ser du nyheter på TV? Hører du på radio (politisk kvarter på P2, f.eks.)?

Først: Ikke synlig?
Clemet har erta på seg nesten hele utdannings-Norge, med sine vage NPM-reformer og håpløse evalueringsforslag. Meyer har lyst til å, også o tråd med NPM, stykke opp Tine, et strengt tatt ikke har gjorst annet enn å utnytte sin markedsmakt, noe som egentlig er helt i tråd med alt dette fritt marked-styret deres. Tine har jo også fungert helt bra, som det bondeeide samvirket det er og alltid har vært. Krohn-Devold betaler folk for å ta over Forsvarets (les: folkets) eiendommer. Ellers driver jo hun og Petersen bare å labber i hælene på USA, så tett at de ikke ser hvor ting er på vei hen. Og når det gjedler nordområdene, har hele gjengen vært så godt som fraværende. Bondevik er mer opptatt av å håndhilse på utenlandske politiske kjendiser, Valgerd mobber svekskehandlerne (greit nok at hun hadde gode intensjoner, men det er som kjent dette - og frosne dør-til-dør-selgere - veien til helvete er belagt med), Høybråten slakter og raserer arbeidervernet (men han skal ha kudos for Røykeloven! :D ), Foss bryr seg så mye om renta at han ikke enser arbeidsledigheta, Solberg ter seg som en jævla Nazi (eller bare en Frp-politiker), og resten virker det som om surrer rundt som en gjeng ineffektive skruer. Den eneste jeg vil gi godkjentkarakter, er Hilde Frafjord Johnson, og det hun har gjort er så stort, at det overskygger alt annet, stort sett.
Se blant annet på renta. Lav og fin. Flott til å skape industri, noe norge definitivt trenger. Hva kommer til å skje med Ap+Sv+Sp-regjering? Renta kommer til å stige. Så enkelt er det. Det kommer nok ikke til å få enorme betydninger, men for mange mennesker vil det bety begynnelsen på slutten, og vanskelige tider. (Uansett om de ikke vet det selv. Som sagt, folk er for late eller "dumme" til å sette seg inn i politikken.)
Hvis Foss hadde fortalt deg at månen er en ost, hadde du tatt det for god fisk, også?
Ap er tross alt like mye tilhengere av en kontraktiv finanspolitikk som Høyre, Sp vil riktignok sikert ha noe til bøndene ogdistriketen, men det spørs hvor stor oppslutning de får. Når det gjelder SV, tar vel tyngden av statsrådsembeter litt av kravstorheten ut av dem også. Stortingsgruppa deres vil sikkert fortsette å kreve bevilgninger til alt mulig rart, men som sagt. Regjeringsdeltagelse modererer de fleste...

Forandringene som kommer, er det jo engentlig umulig å forutse, siden det ikke foreligger noe samla program fra dem. Men jeg regner med at det blir god gammel Ap-politikk, fra før høyredreininga deres. Hvor godt dette vil fungere, vil bare framtida vise.

Når det gjelder valget, er det jo mulig at venstrebolken får 82 seter, mens de nåværende partiene pluss Frp får 83. Dersom KrF og V fortsatt forhåpentligvis ikke vil i regjering med Frp og Frp ikke vil være støtteparti for ei H+V+KrF-regjering, kan vi få en ganske skummel situasjon (i alle fall sett fra et ståsted på venstresida). Venstresida kan sitte med regjeringsmakta, men uten å få gjort noe særlig, siden de mangler flertall i Stortinget. Jeg tror faktisk jeg ville foretrekke ei ny sentrum-høyreregjering over noe sånt...
Her i Norge er det forsåvidt også ganske difuse skiller mellom høyre og sentrumspartiene (KrF, V, Sp, Ap i den rekkefølgen fra høyre mot venstre, med Sosialistisk venstreparti ytterst til venstre. FrP ytterst til høyre.)
Diffuse og diffuse. Ja, de har mange felter hvor de er enige med hverdandre, men på de sakene/feltene hvor de er uenige, er det ganske stor uenighet. Forskjellene kunne kanskje vært større, men i et flerpartisystem som vårt, er det vanskelig å forhindre dette.
Det eneste man kan gjøre, er vel som Hagen foreslo for et års tid sida eller noe sånt: Å forby eller legge ned småpartiene. Dette smaker imidlertid litt vel mye av diktatur for min del...
Nå er riktignok folkeavstemningene bare "rådgivende", men jeg tror at det partiet/ den regjeringa som ikke forholder seg til "folkets røst" ikke kommer til å vare så mye lenger etterpå...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Artig og lang post, terje!

Orker ikke svare på alt - det begynner å bli litt sent her... Men jeg er enig i at noen av politikerne i den nåværende regjeringa er sossemikler delux. (Les Kristin Krohn Devold, Valgerd og vår eminente statsminister). Men det vil alltid være noen slike i ei regjering.

Og bare for å gjøre en ting helt klart: Jeg er STERKT i mot KrF av prinsipielle årsaker - synes religion skal holde seg langt unna politikk. Kan ikke sånn i øyeblikket tenke ut en eneste statsråd fra KrF jeg liker, men selvsagt, røykeloven er jo super.

Problemet med venstreregjering (Ap+Sp+Sv) er ikke arbeiderpartiet først og fremst. Jeg kunne lett ha godtatt en arbeiderparti-regjering igjen, men hvorfor skulle de gå hen å aliere seg med Sv og Sp? Det er sant som du sier at regjeringsmakt modererer, men likevel... Med Hagas syn på distriktspolitikk og Svs syn på privatisering... ? Hm...

Nei, jeg tror nok ikke at forandringene blir så voldsomt store v regjeringsskifte, men jeg tror at renta kommer til å gå opp. Venstreregjeringa vil komme til å bruke mer penger i budsjettet sitt. De lover og lover: Distriktet skal ha MYE mer, barnehagene skal ha MYE mer, skolene skal ha MYE mer, eldreomsorgen skal ha MYE mer, sykehusene skal få sletta gjelda si etc etc etc...
SAU
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by SAU »

Hvis dere stemmer venstere (VENSTRE? HVA ER GALT MED DERE??) så får dere den regjeringa vi har nå. Og det man må spørre seg i valget til høsten er: Ønsker vi forandring?
Stemme på venstresiden. Partiet Venstre er på høyresiden. Dog de er til venstre for Høyre. Først var det bare Høyre og Venstre, og begge partiene var meget borgerlige, bare det at Høyre, så klart, var borgerligere. Så kom det litt flere partier, som AP og FrP og slike, som er til venstre for Venstre. Så nei, ingen av oss stemmer Venstre.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Fin post, terje, du sa vel omtrent det eg ville sagt om eg hadde kunnskapene til å backe det opp. :P Berre eit spørsmål: kva er det Johnson har gjort som er så bra? Må tilstå at eg ikkje anar kva du snakkar om der :P
Ceres wrote:Og bare for å gjøre en ting helt klart: Jeg er STERKT i mot KrF av prinsipielle årsaker - synes religion skal holde seg langt unna politikk.
Eg liker heller ikkje KrF... men eg tykkjer det er artig kor mange som seier at religion ikkje høyrer heime i politikk. Alle som er religiøse, vil ha eit moral-, etikk-, verdi- og samfunnssyn som er sterkt forbunde til religionen deira. Dei vil dermed stemme etter desse syna. Så kvifor skal ikkje nokon som meinar heile deira politiske fundament bygger på akkurat desse syna få kalle seg for det? Kvifor kan ein stemme etter religion, men straks ein går til valgkamp på det er det "prinsipielt ille"?
Kan ikke sånn i øyeblikket tenke ut en eneste statsråd fra KrF jeg liker, men selvsagt, røykeloven er jo super.
Hehe, eg har fått litt sansen for Høybråtens overformynderi kva nordmenns svake vilje angår. Han har jo ein del uheldige meiningar kva ein del andre ting angår, men... liker at nokon endeleg tek på seg ansvaret for å tvangsforbetre ein del typar. :D
Nei, jeg tror nok ikke at forandringene blir så voldsomt store v regjeringsskifte, men jeg tror at renta kommer til å gå opp. Venstreregjeringa vil komme til å bruke mer penger i budsjettet sitt. De lover og lover: Distriktet skal ha MYE mer, barnehagene skal ha MYE mer, skolene skal ha MYE mer, eldreomsorgen skal ha MYE mer, sykehusene skal få sletta gjelda si etc etc etc...
Me burde ha leigd inn nokon - til dømes tyskarar - til å pusse opp skulane, jobbe på sjukehus og i eldreomsorg, osv. Då ville all inflasjonen kommt i Tyskland, og ikkje her. *ser for seg Noreg bruke femti milliardar på å leige inn tysk arbeidskraft* :lol:
SAU wrote: Så kom det litt flere partier, som AP og FrP og slike, som er til venstre for Venstre. Så nei, ingen av oss stemmer Venstre.
Sjølv om FrP er litt vanskeleg å plassere på ein politisk skala så er vel dei til høgre for Venstre, ettersom dei er det partiet i landet som er lengst til venstre... Men ellers stemmer det du sa. :)
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Mner du at FrP er lengst til høyre eller at Venstre er lengst til venstre? RV er vel lengre mot venstre enn Venstre?
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

FrP er lengst til høgre. Som SAU sa så ligg Venstre ganske midt på. RV er lengst til venstre ja.

EDIT: Det går vel omtrent slik:
RV - SV - AP - SP - KrF - Venstre - Høgre - FrP

Men det kan vere eg rotar litt med rekkefølgja på midten der, mht. SP, KrF og Venstre.

EDIT II: Er det berre eg som reagerar på at tråden er kalla "politisk pull" og ikkje "poll"?
Post Reply