Vi har skoledag fra 0810 til 1530 hver dag bortsett fra mandag, da vi begynner kl. 1000. Men så har vi omtrent ikke lekser, og vi har mange artig-fag mellom allmennfagene.
I still remember the dream there, still remember the time you said goodbye...
Jeg går 1STA på videregående (også kalt første klasse allmenfag). Min taktikk når det gjelder skolen har endret seg en smule fra 10. klassen. Jeg er inni det jeg kaller "prøve-modus". Jeg leser og lærer veldig mye på det faget jeg har prøve i først, og de andre fagene får heller flyve litt fritt. Det er en kunst som er vanskelig å beherske, men den gjør at jeg klarer meg godt på skolen, samtidig som jeg har en god del fritid.
På ungdomskolen gjorde jeg ikke lekser. Vi hadde noe som ble "studietimer" og der jobbet jeg veldig hardt. Jeg savner studietimene. På VG har jeg kun to, og ingen gjør lekser i dem der... Ikke jeg heller
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Har så langt ikke hatt store erfaringen med at tid blir slukt opp av lekser før, men det forandrer seg kanskje litt nå. Jeg trenger etter hvert gode karakterer skal jeg komme inn på det jeg vil neste år.
Om du gjør 22 timer i uka med lekser, da tar du det enten for seriøst, arbeider ikke effektivt nok, eller skolen legger på dere for mye arbeid. Jeg tviler sterkt på den siste løsningen. Skolen er riktignok brutale av og til, men så ille er det ikke.
Sauegjeteren wrote:Jeg tviler sterkt på den siste løsningen. Skolen er riktignok brutale av og til, men så ille er det ikke.
Riktignok er det som regel rettferdige mengder, men av og til blir det litt mye på en uke. Men at det skal holde til 22 timer pr. uke er noe jeg ikke kan fatte, jeg går selv i 10. og syns det er ganske rimelige porsjoner.
Du er som sagt enten veldig nøye på det, eller veldig treig, eller så hater lærerne dine deg, og da sliter du.
Sauegjeteren wrote:Har så langt ikke hatt store erfaringen med at tid blir slukt opp av lekser før, men det forandrer seg kanskje litt nå. Jeg trenger etter hvert gode karakterer skal jeg komme inn på det jeg vil neste år.
Om du gjør 22 timer i uka med lekser, da tar du det enten for seriøst, arbeider ikke effektivt nok, eller skolen legger på dere for mye arbeid. Jeg tviler sterkt på den siste løsningen. Skolen er riktignok brutale av og til, men så ille er det ikke.
Tror nok at jeg tar det for seriøst.
Men så er det en veldig viktig ting, helt fra 5-9 klasse funderte jeg slik over hvorfor ale de andre ikke gjorde lekser og hvordan de ble ferdig med alt.
Da jeg endelig fant svaret, ble jeg nesten sjokkert: Det viste seg at opptil flere nesten ikke gjør lekser i det hele tatt og til og med bare dropper noen fag!
Azumiel wrote:Da jeg endelig fant svaret, ble jeg nesten sjokkert: Det viste seg at opptil flere nesten ikke gjør lekser i det hele tatt og til og med bare dropper noen fag!
Jeg er helt seriøs når jeg sier at jeg ikke gjorde noen lekser på barneskolen, men slik var hele klassen. For å være helt ærlig er vg1 så langt barnemat sammenlignet med ungdomskolen.
Vi har masse framføringer og prøver, men omtrent ikke lekser. Da er jeg fornøyd.
Ettersom at man kommer automatisk inn på den studiespesialiserende linjen her, er det lite å frykte karakter messig på ungdomskolen. Selfølgelig er det de som vil in på noen av de få linjene mann trenger gode karakterer til.
Lurer litt på om det blir verre. Folk har alltid sagt at det er veldig hardt på videregående, men sett bort fra minde lekser, kontorstoler til alle og en enorm sort samsung flatskjerm på alle rommene er det liten forskjell.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Herregud så mye dere er på skolen a?
Jeg går i første klasse vgs. starter 9.00 4 dager i uke. 8.15 siste. slutter 14.20 fire dager og 15.10 siste. Blir litt lekser men ikke overdrevent. Og jeg som trodde at jeg hadde mye å gjøre. Men så jobber jeg tre dager i uka å da=/
Går studiespesialisering som det heter så fint, forresten.