oooooo *plystre* stilig da kan jeg og bli forfatter
neeeh gidder ikke, tar så lang tid, liker bare lese bøker jeg
men men, han ble da rik, som ungdom, det er vell fint?? (jaffal for ham)
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
Var det ikke 25 mill han fikk for filmrettighetene?
Vil aldr utgi noe så stort når jeg er så ung. Det setter liksom et press til hva man må prestere når man blir eldre, og hvis man da ikke har mer enn en god bok i seg sliter man gjerne siden de fleste vil utgi mer, men ender med å skuffe fansen.
PS: Wiki er ikke en troverdig kilde. Bruk et nyhetsmedium eller noe sånt.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
jojo, helt klart men det jeg finner sjekker jeg ofte opp mot andre nettsider, og det pleier å stemme.
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
Jeg har dog lagt merke til at avisene stadig henviser til Wikipedia som kilde.
Nå har jeg begynt på Anne B. Ragdes Berlinerpoplene, spennende å finne ut av hva som er så fantastisk. Måtte ha noe å lese mens jeg venter på Making Money!!!
davram bashere wrote:Man kan ikke bruke wiki som kilde i et skoleprosjekt, så da regner jeg den som "ikke troverdig."
Jeg kan skjønne argumentet for at wiki ikke er en troverdig kilde, men jeg har allikevel brukt artikler derfra utallige ganger som kilder i skoleprosjekt uten å få den minste klage på dette. Dessuten tror jeg hele wiki-frykten er for det meste totalt irrasjonal, da alle utenom de "heteste" treffene (f. eks Wii vs. PS3 vs. Xbox 360 o.l.) blir skrevet av folk som faktisk bryr seg så mye om stoffet at de gidder å skrive det. Legg til at disse artiklene faktisk blir kontrollert nærmest daglig av andre purister, og du får ei side som faktisk er troverdig.
For å komme litt inn på temaet også: Jeg leser for øyeblikket "Consider Phlebas" av Ian M. Banks. Er over halvveis og må bare bukke og nikke i denne kjente sci-fi forfatterens retning. Her blir hele solsystemer sprengt i filler, karakterer forsøkt spist av galne fanatikere og mye, mye mer. Non-stop action krydret med nesten-poetisk prosa og morsom dialog.
Me likes
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Man skal ikke bruke leksikon som kilde, dermed heller ikke Wikipedia. Det er kanskje ikke så viktig på videregående og lavere trinn, men det er greit å ha det i bakhodet. Wikipedia kan inneholde feil, og artiklene blir endret. Dermed er det umulig å si noe om kilden du brukte faktisk er der når læreren eller andre sjekker.
Wikipedia er ein heller dårleg kjelde for oppgåver, ja. Har ofte har førelesarar og lærarar som anbefaler den for oppfrisking av fakta på områder ein kan, eller sjekke eit eller anna fenomen ein ikkje har høyrt om før hurtig, og samtidig understreker skilnaden på dette og på å bruke den som kjelde.
Men internettsider med litt meir statisk opphavsmenneske går greit som kjeldar sjølv i universitetsoppgåver, dersom ein oppgir datoen ein nytta den som kjelde i kjeldelista slik at ein sensor/lærer kan sjekke om sida har vore endra etter den tid om uovereinsstemmelsar skulle dukke opp.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Hva bør man bruke, da? Jeg føler at jeg er veldig avhengig av wikipedia når jeg skriver oppgaver. Selvfølgelig bruker jeg flere kilder, men de er alle funnet via google. Så jeg kan ikke helt stole på dem. snl skulle jeg gjerne brukt, men har ikke abenoment på det hjemme.
Som sagt, leksikon skal ikke brukes som kilde, regner med det var Store Norske Leksikon du refererte til. Men, jeg regner med du går på ungdomsskolen, siden du har en piczo side, og da tviler jeg sterkt på at lærerne vet dette, eller bryr seg. Læreren min i 3TYB syns f.eks. wikipedia var fantastisk.
Læreren min i norsk blir ufattelig forranget om vi ikke bruker kilder som Daniel Haakonsen og Trond Berg Eriksen når vi skriver stiler. Så. Vi bruker wikipedia, sjekker fort over at det stemmer sånn noenlude med notater tatt i timen, fører på noen snanse navn som kilder, og læreren er happy
Han har forresten uttalt at wikipedia burde vi virkelig ha vokst fra nå, og nevner til stadighet at de eleven som får 2, det er de som har brukt wikipedia for flittig.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Det han kanskje meinar med "dei som får 2 har brukt Wikipedia flittig" er at dei som får 2 har kopiert store deler av oppgåvene sine direkte FRÅ Wikipedia. Som er noko anna enn å bruke det som kjelde.
Uansett, kva du skal bruke i staden? Vel, eit ekte leksikon, om du ikkje får tak i noko anna, men ideelt sett skal du finne faglitteratur OM emnet, eller om du absolutt skal bruke internett, meir sikre vevsider med artiklar av tydelege, krediterte opphavspersonar. Wikipedia kan ikkje brukast som kjelde fordi kven som helst kan gå inn og skrive kva som helst der, og sjølv om feil vanlegvis blir oppdaga og retta har du 0 garanti for at det ikkje er ein bråte store feil på sida akkurat du brukar akkurat medan du brukar den.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Enig med Loki. Hvis man først skal bruke nettet må man bruke kilder som ikke vinner noe på å tukle med teksten. Bruk et universitet som kilde, ikke Greenpeace.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!