Den nye prinsen og landets fremtid

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Den nye prinsen og landets fremtid

Post by Ceres »

Dette er en hyllest-tråd til den nye prinsen. (Jeg befant meg visst dør i dør så og si med hele greia, og fant ikke ut at noe hadde skjedd før nå nylig... Må visst prøve å oppdatedere meg ofrtere.)

:D

(Jada jada... hyllest-tråd startet av republikaneren... :shock: )

Uansett... Hva skal barnet hete? Media foreslår Olav, og det er jo et fint navn, men litt kjedelig kanskje? Vi trenger et realt "andrenavn" slik som Ingrid-ALEXANDRIA. Kom med gode forslag!

Mitt forslag: Olav Emanuell

:D
Urban tilværelse
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

De må kalle han for Rand!! hehe
Hadde ikke d været KONGE??
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Olav Magnus. Magnus burde være fast mellomnavn for alle kongene.

Hilsen monarkisten. :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

terje wrote:Olav Magnus. Magnus burde være fast mellomnavn for alle kongene.

Hilsen monarkisten. :D
Hele poenget er vel litt tradisjon + litt nytt... ? Men Olav Magnus er jo fint da. Olav Rand hadde vel vært litt merkelig. :? Men for all del! Hehe...
Urban tilværelse
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eg byrja lure... har Harald eit mellomnamn?

Eg likar forresten alle namnene i kongefamilien, med mogeleg unntak av "Martha Louise", det lyder berre rart. Så eg lit på at dei finn eit godt namn.

Og "Magnus" er av den merkelege typen namn som eg ikkje likar aleine, men som hevar omtrent alle namn det blir plassert som mellomnamn i med fleire hakk. :D "Haakon Magnus" ruler jo.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Det samme gjør Karlamagnus... :wink:
- Verg., Aen., 3.315.
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Olav må det jo bli. Tenkte litt på dette i dag, å syntes Olav Aleksander passet bra(siden kong Olav het noe med Aleksander tidligere), men det blir kanskje litt rart med Olav Alexander og Ingrid Alexandra... :?
Men så lenge han ikke oppkalles etter Sven O. så er jeg fornøyd! :wink:
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Huff, ja! Så noe i dagbladet om at folk ville han skulle hete Svein-Olav. Huff og hutte meg tu!
Urban tilværelse
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Sigurd Magnus hadde vært et passende navn... oppkalt etter både far og en som dreper drager!! kan jo ikke bli bedre :D hehe...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Magnus, som betyr Den Store på latin, og som er navnet på Norges største konge gjennom tidene (Magnus Lagabøte), kunne jo kombineres med Sverre - selv om Sverre Magnus ikke høres like bra ut som f.eks. Sigurd Magnus, Harald Magnus, Håkon Magnus eller Olav Magnus.

Men får for guds skyld håpe at de ikke gir gutten et bindestreksnavn... :x

EDIT: La ikke merke til dette fær nå:
Ceres wrote:Uansett... Hva skal barnet hete? Media foreslår Olav, og det er jo et fint navn, men litt kjedelig kanskje? Vi trenger et realt "andrenavn" slik som Ingrid-ALEXANDRIA.
Kjedelig? Selv synes jeg det er mye kjedeligere med alle disse ekle franske navnene som har kommet for fullt de siste åra - Jeanette, og alt mulig såntnoe. Og Alexandra kommer jo, som jeg tror noen sa, fra Olav Alexander - Olav 5.s navn.

Nei, skal de først gi ungen et navn, og det vil de jo gjerne, skal det være et norsk navn. Det er få områder jeg er nasjonalistisk på, men når det gjeder navn gjør jeg et ærlig unntak.
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Det er jo fint å være nasjonalistisk. Olav. Men man kan jo godt ha et litt nytt og spennende andrenavn. Det synes nå jeg da. Men jeg så forresten her på nyhetene at en navneforsker mente at det ikke ble Olav i og med at dersom Ingrid Alexandria fikk en gutt ville han nok hete Olav, og de ville ikke "ta" navnet på en som ikke skulle arve trona. Han foreslo Sverre Christian. Tror Mette-Marit har de navnene i sin slekt. Hørtes jo greit ut det da. Andre fine alternativer:

Eirik Alexeander
Eirik Maxim
Eirik Magnus
Harald Filip
Siggurd Emilian
Siggurd Magnus
Fredric Magnus
Christian Haakon
...

Synes ikke noe særlig om navnet Sverre.

Jeg har et voldsomt norsk navn, og bare det ene. Ønsker et litt mer internasjonalt navn i tillegg og driver og tenker på å ta meg et andrenavn slik at jeg kan jobbe og oppholde meg i utlandet. (Ja, det er så ille...)
Urban tilværelse
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Ceres wrote:Men jeg så forresten her på nyhetene at en navneforsker mente at det ikke ble Olav i og med at dersom Ingrid Alexandria fikk en gutt ville han nok hete Olav, og de ville ikke "ta" navnet på en som ikke skulle arve trona.
Såklart! Tenke ikke på det. De står jo mye friere. I Danmark heter de jo Christian eller Fredrik alle som skal arve tronen, men hos de andre står de litt friere. Men da må det vel bli Ingrid Alexandra's sønn som bli Olav da.. Men da har jeg rett å slett ikke anelse hva det kan være lengre. MEn litt norsk og litt utenlandsk kan jo være en fin mix.
Ceres wrote:Jeg har et voldsomt norsk navn, og bare det ene. Ønsker et litt mer internasjonalt navn i tillegg og driver og tenker på å ta meg et andrenavn slik at jeg kan jobbe og oppholde meg i utlandet. (Ja, det er så ille...)
Ja. Skulle ønske jeg hadde et navn som var litt mer internasjonalt. Er ikke så moro å bli kalt det samme som en hund hver gang man snakker men noen som snakker engelsk. (Liker ikke den jævla bikkja engang.. :evil: )

:lol:
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Ooo... nå ble jeg nysgjerrig Damien... Du har altså navnet til en hund... Pluto? Lassie? Bethowen?

?????
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ceres wrote:Det er jo fint å være nasjonalistisk. Olav. Men man kan jo godt ha et litt nytt og spennende andrenavn. Det synes nå jeg da. Men jeg så forresten her på nyhetene at en navneforsker mente at det ikke ble Olav i og med at dersom Ingrid Alexandria fikk en gutt ville han nok hete Olav, og de ville ikke "ta" navnet på en som ikke skulle arve trona. Han foreslo Sverre Christian. Tror Mette-Marit har de navnene i sin slekt. Hørtes jo greit ut det da. Andre fine alternativer:

Eirik Alexeander
Eirik Maxim
Eirik Magnus
Harald Filip
Siggurd Emilian
Siggurd Magnus
Fredric Magnus
Christian Haakon
...

Synes ikke noe særlig om navnet Sverre.
Nei, jeg er egentlig ikke så glad i Sverre heller.

Mange av de navna der er forresten vanlige danske kongenavn, og det kan vi ikke ha noe av... :P

Men en konge oppkalt etter Erik Blodøks tror jeg vi alle - og kanskje spesielt Loki - vil sette stor pris på! :D
Jeg har et voldsomt norsk navn, og bare det ene. Ønsker et litt mer internasjonalt navn i tillegg og driver og tenker på å ta meg et andrenavn slik at jeg kan jobbe og oppholde meg i utlandet. (Ja, det er så ille...)
Hvorfor kan du ikke jobbe og oppholde deg i utlandet når du har et norsk navn? :?
Det har jo gått utmerka for alle disse holsteinske embedsmannsslektene som kom hit til landet, selv om de har fremmedlydende navn som Stoltenberg, Treschow, og sånt noe. Dessuten tror jeg det snarere er en fordel enn ei ulempe og ha et navn som kan oppfattes som eksotisk - hvis jeg var leder i en stor bedrift ville jeg heller ansatt en Øyvind ( :wink: ) enn en John, forutsatt at de hadde bortimot samme kvalifikasjoner, på samme måte som jeg ville fortrukket en Ahmed over en Per, eller ei Lise over en Ola... :lol:
- Verg., Aen., 3.315.
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Jeg heter nok ikke Pluto nei, men Lassie er ikke langt unna.. :wink:
Post Reply