Kapittelsammendrag på norsk

Har du noen forslag til forbedringer eller synspunkter om siden?

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Eivind wrote:Jeg er enig med Ceres, de må være korte hvis det skal være noe vits.
Problemet er at jeg rett og slett ikke kan skrive kort. Jeg takler det rett og slett ikke. Jeg mener, selv utrolig lite selvkritiske meg ser at det jeg skrev fra kapittel en er alt for mye, men jeg klarer bare ikke å skrive på den for meg utrolig irriterende stakkato telegramstilen Ceres brukte i sin nedkorting av prologen. Det blir nesten ingen sammenhang i teksten, i tillegg til at språket forekommer meg krøkkete og usivilisert.

Men jeg skal gjøre et forsøk nå, når jeg øyeblikkelig gir meg i kast med kapittel to...

(Dessuten, ved å kutte ut detaljer kan det hende jeg må legge inn jævla mange flere senere, for å forklare ting jeg har utelatt for enkelhet tidligere. For ikke å snakke om at jeg naturligvis ikke har anelse om hva som vil bli viktig senere i bøkene - jeg har god hukommelse, men ikke god...)
Eivind wrote:Det vil forhåpentligvis gå fortere å skrive også
Neppe. Det blir mer å kutte bort - hvilket innebærer at jeg må lese kapittelet bortimot to ganger, for å finne ut hva det er som er sentralt eller ikke. I tillegg må jeg bruke mye mer tid på å velge korte, konsise formuleringer, omformulere, kutte, eventult legge til, og slikt noe.

Og, hvor mye jeg enn skulle ønske det: Tiden min er ikke ubegrensa. Jeg leser et kapittel, og jeg skriver et sammendrag. Egentlig synes jeg en time er (alt) for mye å bruke på et kapittel, og hvis jeg i tillegg til å skrive det skal begynne med språkvask, må jeg seriøst revurdere hele prosjektet.
Simen wrote: Det må vel bli tidenes første norske WoT-kapittelsammendrag?
I bloody well hope so! :P

EDIT, 10.01.06, 1.05:
Da har jeg skrevet ferdig kapittel 3. Dette kapittelet var på 11 sider, og jeg er egentlig ganske fornøyd med å kutte det ned til cirka ei halv side. "Fremmede" var imidlertid mindre utfordrende enn "En øde vei", ettersom mye av "Fremmede" gikk med til tomsete tenåringssnakk og beskrivelser av Moiraines klær. "En øde vei" hadde til sammenligning mye mer informasjon i seg - om enn bare om den unaturlige våren, som jo er, for å si det mildt, temmelig sentral for handlinga i TEotW.
Kapittelsammendrag – Tidshjulet – Verdens Øye

02 – Fremmede
- Synsvinkel: Rand al’Thor
Mens Rand og matt bærer tønner ned i Vinkildens vinkjeller, kan de se Landsbyrådet samle seg hviskende foran peisen, men mennene snakker så lavt at guttene ikke hører hva de sier. Da de er ferdige kommer en yngre gutt, Ewin Finnar, løpende for å fortelle dem om de fremmede. Han og Matt forteller Rand om de to fremmede: En mann – Lan – og en kvinne – Moiraine. De tror Lan er en kriger og Moiraine ei adelsdame, og morer seg med at Moiraine kalte Nynaeve ”barn”, samtidig som de undrer seg over at Nynaeve ikke fløy i flint på grunn av dette.

Da de kommer ut av vertshuset føler både Rand og Matt det som om de blir holdt under oppsikt. Oppe på et tak ser de en ravn, som de er overbevist om at studerer dem. De kaster stein etter den, men ravnen hopper enkelt unna – en høyst uvanlig handling fra en ravn. Nå kommer imidlertid Moiraine bort til dem, og med en gang ravnen ser henne flyr den sin vei. Hun gir hver av de tre guttene en mynt – dog, Matt og Rand får mye mer enn Ewin, men skjuler det – mot et løfte fra dem om at de vil hjelpe henne med ærender mens hun er i Emondsmark. Hun er i ferd med å gå, da Rand spør henne hva hun gjør i de avsidesliggende Tvillingelvene. Hun svarer at hun studerer gammel historie, og kommer for å samle beretninger, og går sin vei. Hun følges av Lan.

Guttene spekulerer vilt i hvem de er, og de bestemmer seg for å beholde sølvmyntene de fikk av henne – Ewin gjør dette mest fordi de eldre guttene gjør det. De begir seg så i vei for å finne barden. Før de kommer så langt ser de imidlertid en tuskhandler komme inn i landsbyen.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Terje wrote:Problemet er at jeg rett og slett ikke kan skrive kort. Jeg takler det rett og slett ikke. Jeg mener, selv utrolig lite selvkritiske meg ser at det jeg skrev fra kapittel en er alt for mye, men jeg klarer bare ikke å skrive på den for meg utrolig irriterende stakkato telegramstilen Ceres brukte i sin nedkorting av prologen. Det blir nesten ingen sammenhang i teksten, i tillegg til at språket forekommer meg krøkkete og usivilisert.
Takk takk... :lol: Uggh uggh! Men neida, jeg forstår problemet ditt. Synes dette kapittelsammendraget ditt var av rimelig format. Jeg i min mer usiviliserte stil ville skrevet dette:
Kapittelsammendrag – Tidshjulet

– Verdens Øye

02 – Fremmede
Synsvinkel: Rand al’Thor
Handling: Rand og Matt bærer tønner, kan de se Landsbyrådet samle seg, guttene kan ikke hører hva som blir sagt. Yngre gutt, Ewin Finnar, kommer og forteller dem om fremmede: Lan, en kriger og Moiraine, ei adelsdame. Forteller at Moiraine kalte Nynaeve ”barn”, undrer seg over at Nynaeve ikke fløy i flint.

Rand og Matt føler seg betraktet, ser de en ravn som studerer dem. Kaster stein etter den, men ravnen hopper unna – høyst uvanlig for en ravn. Moiraine kommer bort til dem, og når ravnen ser henne flyr den sin vei. Hun gir hver av de tre guttene en mynt – mot et løfte fra dem om at de vil hjelpe henne med ærender mens hun er der. Moiraine overrasket da Rand spør hva hun gjør i E.

Guttene bestemmer seg for å beholde sølvmyntene. De begir seg så i vei for å finne barden, tuskhandler Pedan Fain ankommer.

Nye personer introdusert: Matt, Moiraine, Lan, Nynaeve, Egwene og far (?), Thom, Pedan Fain, Ewan.
Jeg tror nok jeg kunne kuttet litt mer. Det er tross alt ikke så alt for mange viktige poeng i dette kapittelet, bare introduksjon av en hel del nye mennesker og et nytt miljø (landsbyen), ravnens reaksjon på Moiraine, Rands reaksjon på Moiraine og sølvmyntene.

Men ikke se på dette som krass kritikk, bare litt innput... Selv ville jeg formulert hele kapittelet slik:

Tidshjulet - Verdensøyet
Kapittel 2 - Fremmede

Synsvinkel: Rand
Nye personer introdusert: Matt, Moiraine, Lan, Nynaeve, Egwene, Far til Egwene, Ewan...
Viktig handling: Ravn overvåker R og Matt, forsvinner når Moiraine kommer bort. Sølvmynter fra Moiraine til guttene, Rand stiller Moiraine spørsmål.
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ceres wrote: Det er tross alt ikke så alt for mange viktige poeng i dette kapittelet, bare introduksjon av en hel del nye mennesker og et nytt miljø (landsbyen),
Jeg tror det er på grunn av dette at sammendraget mitt av kapittel 1 ble så langt - nye lesere skal introduseres for en hel drøss forskjellige småting - slikt som det unormale været, emondsmarkingenes mentalitet, Rands familiesituasjon/bakgrunn, et par relativt (hehe) viktige karakterer, og så videre, og så videre, og så videre ad nauseum. Spørsmålet er hvorvidt jeg bør ta med alle disse introduksjonsdetaljene. Det er naturlig for "oss" som har lest serien nylig/flere ganger å anse mye av dette som unyttig informasjon - vi får det jo banka inn i hodet flere ganger gjennom hele serien. Vi kan dette.

Men skriver jeg bare for "oss"? (Egentlig skal jeg innrømme at jeg kun skriver for meg selv* - antageligvis hovedårsaken til at jeg ikke legger så mye innsats i å forkorte sammendragene når de først er skrevet.)

Nei, jeg skriver ikke bare for "oss". Jeg skriver også for alle dem som har lest serien en gang for flerfoldige år siden, og som ikke syntes serien var god nok til at han/hun gadd å lese den flere ganger, men likevel god nok til å ville se hvordan den ender. Kanskje har ikke personen lest Verdens Øye siden utgivelsen i 1992? Kanskje leser vedkommende hver bok én gang, og bruker så kapittelsammendrag for å friske opp hukommelsen hver gang ei ny bok kommer?

I tilfelle slike personer skulle komme til å lese disse sammendragene (forutsatt at de noen sinne blir publisert... :roll: ), synes jeg det er viktig å ikke bare inkludere de mest sentrale hendelsene, men også litt informasjon om steder, personer, og lignende, selv om dette ikke er absolutt nødvendig for plottet. Kall det gjerne unødvendig "lokalkoloritt", men som jeg mener RJ har sagt, så må man f.eks. forstå Tvillingelvene for å forstå Rand, Perrin og Matt.

Jeg skriver en del såkalt "vitenskaplige artikler" (det er i alle fall sjangeren det er meningen at alle semesteroppgavene jeg lirer av meg skal etterligne), og hvert semester, når stud.ass.er går gjennom "Slik skriver du en vitenskalig artikkel" stresser de hvor viktig det er å tilpasse det du skriver til ditt forventede publikum. Litt ubeskjedent kan jeg si at det er dette jeg har forsøkt å gjøre her - skrive kapittelsammendrag som ikke bare er raske, pregløse oppsummeringer for oss blodfans, men også kan brukes av n00bs og dem som liker serien sånn passe godt. I tillegg til at jeg naturligvis forsøker å gjøre den detaljert nok til at den kan brukes til referansekilde for eventuelle teorimakere. (Se hvor ambisiøs jeg er på Tidshjulet.nets vegne... :roll: )

On a slightly different note, så er jeg ikke særlig glad i bruk av forkortelser i disse sammendragene. "E", "R", og lignende kan fort bli temmelig forvirrende. (Dette er også årsaken til at dere aldri vil se meg bruke forkortelser på forumet, annet enn vanlige norske standardforkortelser. Det har riktignok dukka opp et og annet TEotW her og der, men no more.)Greit nok at den som skriver sparer et brøkdels sekund på å skrive "R" i stedet for "Rand", men når en leser en tekst er det ikke særlig behagelig å måtte stoppe opp i lesninga for å prøve å komme på hva en forkortelse står for. I denne sammenheng forstår nok alle hva som menes med "R", men dog. Det er tross alt noe som heter prinsipper. ;)

(*: Dette er også hovedårsaken til at jeg skriver dem på en måte jeg synes er behagelig å både lese og skrive.)
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Vi er annerledes på veldig mange måter Terje... Jeg har vel nevnt før at jeg aldri har lest ei av bøkene to ganger? Og for det med å formidle Emondsmarkingenes følelser/tankemåte, miljø osv - det tror jeg ikke et sammendrag kan gjøre, men etter å ha lest boka, uansett hvor lenge det er siden, vil slike ting ligge godt fastklemt i medulla oblongata eller pons eller et annet segment i bakhjernen. Det er jo hele bakgrunnsstemningen. For min del ville et kapittelsammendrag dreie seg om kort og konsist å få greie på hva som skjedde, det vikge, poengene.

Som sagt - faget jeg studerer er så pass enormt at notatteknikk er VIKTIG... Er vel muligens noe yrkesskadet...
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ceres wrote:Vi er annerledes på veldig mange måter Terje...
And God bless us, everyone! :D
Jeg har vel nevnt før at jeg aldri har lest ei av bøkene to ganger?
Det var derfor jeg skrev "oss" i stedet for oss - jeg var ikke helt sikker på om du var del av dette "oss" - altså meg og andre som har lest serien flere ganger.
Og for det med å formidle Emondsmarkingenes følelser/tankemåte, miljø osv - det tror jeg ikke et sammendrag kan gjøre, men etter å ha lest boka, uansett hvor lenge det er siden, vil slike ting ligge godt fastklemt i medulla oblongata eller pons eller et annet segment i bakhjernen. Det er jo hele bakgrunnsstemningen.
Joda, det er vel til en viss grad så, men jeg føler likevel at dette er så sentrale trekk ved historia (ville for eksempel Rand, Matt og Perrin vært like motvillige mot å bli påvirka og brukt hvis de hadde kommet fra et område hvor adelen hadde mer makt, eller selv var fra lavadelen? Ville de vært like ubestikkelige hvis de ikke var vant til å leve i relativt beskjedne kår?) Oog så videre...) at i det minste deler av det med.
For min del ville et kapittelsammendrag dreie seg om kort og konsist å få greie på hva som skjedde, det vikge, poengene.

Vi har vel allerede vist hvor vanskelig det er å enes om hva det viktige er, men for min del synes jeg ellers at denne semisagastilen er plagsom. Men det har jeg vel allerede sagt.

Ellers vil jeg gjerne presisere at det er jeg som skriver disse sammendragene, og for meg dreier de seg altså om noe mer enn bare handlingsreferater - for det heter altså kapittelsammendrag, ikke handlingsreferater. Ikke for å høres arrogant ut eller som om jeg ikke liker å bli kritisert, men ærlig talt gir jeg katta i hva andre synes om det jeg skriver, så lenge jeg selv er fornøyd. Men jeg er jo naturligvis klar over at jeg ikke er ufeilbar, og det er hovedsaklig derfor jeg ber om feedback. (Og jeg har tatt til meg kritikken om at jeg skriver for langt - jeg har anstrengt meg for å skrive kapittel 2 så kort som mulig, og vil naturligvis alltid gjøre det. Jeg har tross alt ikke ambisjoner om å skrive av hele Tidshjulet. :roll:
Som sagt - faget jeg studerer er så pass enormt at notatteknikk er VIKTIG... Er vel muligens noe yrkesskadet...
For all del, jeg har det i stor grad på samme måte, men siden jeg også skriver en del ved siden av notattakinga (som i tillegg er såpass stressende og smertefull at den aldri vil bli noen mal for hvordan jeg skriver) har aldri notatstilen bitt seg skikkelig fast.

(Uansett om vi er uenige, Ceres, anser jeg denne diskusjonen som både interessant, relevant, og ikke minst fruktbar. :))
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Vel - jeg har sagt mitt. Du gjør som du føler du må. :) Er ikke personlig rettet vet du, bare hvordan jeg selv ville lagt det opp for å maksimere utnytten. Ville ha krysskategorisert for personer, kapittel og synsvinkler og lagt inn et skikkelig system når jeg først var igang. Hadde gjort det hele til et ålreight verktøy. Men slike sider finnes nok på engelsk, så... Og det er jo som du sier masse arbeid med noe slikt.

Og når det gjelder det med ikke å lese bøkene flere ganger - det er ikke slik at det bare gjelder tidshjulet-bøkene, jeg tror aldri jeg egentlig har lest bøker to ganger. Kanskje utenom noe pensum, men aldri gjennomlest to ganger der heller - bare sett på bilder, understrekning, overskrifter, figurer etc... Tidshjulet er komplekst, men det jeg misser i første omgang plukker jeg jo lett opp på nett etterpå... Hehe... Når noen andre først peker på det, så har jeg jo lest det, og da sier jeg "aha...hm..." :D

Lykke til videre med arbeidet ditt Terje.
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Når du først er inne på dette med hvordan denne eventuelle kapittelsammendragdatabasen skal se ut, fikk jeg en liten visjon her en dag, om at det kanskje kunne vært en ide å ha alle kapitlene i ei bok på samme side, og ha ei lenkeliste øverst på sida, som tok deg endover siden til det kapitlet du ville lese, i stedet for å gjøre som de har gjort på f.eks. wotmania sine kapittelsammendrag. På denne måten hadde faktisk databasen vært søkbar (leter du etter noe i ei bok? Trykk ctrl+f, tast inn det du vil finne, og voila!), og mine temmelig lange kapittelsammendrag hadde faktisk hatt en funksjon. (Dersom de skal ligge hver for seg, som på wotmania, ville nesten Ceres' stil fungert bedre... :P)

Ikke at jeg skal skryte på meg kunnskaper om programmering, men denne metoden virker da også enklere å få til enn å måtte ha egne sider for hvert kapittel? :?

(EDIT: I tillegg noen ikke vet hvordan de har gjort det på wotmania: http://www.wotmania.com/chaptersummaries.asp)

EDIT2: Når vi først er inne på wotmania sine kapittelsammendrag, synes jeg jeg kan innrømme at jeg en stund vurderte å rett og slett oversette deres greier, heller enn å skrive mitt eget, men jeg kom fram til at slike uredelige metoder vil jag ha meg frabedt. For ikke å snakke om at det er vanskelig å ha noen form for stolthet over det du gjør, når det du gjør egentlig bare er tyveri... :roll:
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Terje wrote:Ikke at jeg skal skryte på meg kunnskaper om programmering, men denne metoden virker da også enklere å få til enn å måtte ha egne sider for hvert kapittel? :?
Jepp, det er det. Men vi kan klare å få det til på andre måten og, med en ordentlig søkeboks (forhåpentligvis).
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Uff, dette går ubeskrivelig tregt. Tror ikke jeg har skrevet et eneste kapittelsammendrag (eller lest et eneste ord i Verdens Øye) den siste uka. Skolestart kom litt brått på, og sånt, i tillegg til at det er greit å ha lest gjennom stoffet før forlesningene når en har om relativt avansert gresk politisk filosofi.

Men jeg skal prøve å ta meg sammen nå. Må være ferdig med Verdens Øye før mars! (Og helst ei god stund før...)
- Verg., Aen., 3.315.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Nå går det litt bedre. Har gjort unna de første 24 kapitlene - hvilket vil si at jeg øyeblikkelig er halvferdig, både kapittel- og sidemessig.

I forhold til de tidligere sammendragene jeg har posta er jeg mer fornøyd med de nyere. De fleste er på rundt 200 ord - noen under, andre over, men aldri mye. I tillegg kom jeg på at det kunne være en kjekk detalj å ha med hvilket kapittelikon som hører til hvert kapittel, så dette er nå inkludert.

Jeg kan maile de foreløpige sammendragene til den som har ansvaret for å få dem opp på sida, hvis denne ønsker det? Jeg har skrevet dem så langt i hver sin .doc-fil, med denne standarden, for enkel sortering: 01 - Verdens Øye - 00 - Prolog, Dragefjellet. 01 - Verdens Øye - 01 - En øde vei, osv.

Så hvis jeg får et lite vink om hvem som skal ha dette, kan jeg maile de første 24 kapitlene, i tillegg til prologen (altså 25 filer i alt), som .rar i løpet av kvelden.

Planlagt framdrift: Skal hjem i helga, så jeg håper på å komme meg fram til ca. kapittel 40, av totalt 53, eller noe sånt. Har vært flink de siste dagene, så forhåpentligvis skal ikke dette ta mer enn et par uker. Med mindre jeg nå glemmer å regne med at jeg skal forberede meg og skrive semesteroppgave i Stormaktspolitikk i løpet av nevnte uker... :roll:

Men ferdig skal det uansett bli snart.

EDIT: Ellers har jeg slutta å detaljbeskrive alt i samme grad som jeg gjorde i de første sammendragene. Jeg skriver fortsatt hele setninger, og forsøker å binde setningene sammen, men heller enn å korte ned og gjenfortelle f.eks. hele historia om Aridhol eller Manetheren, skriver jeg ganske enkelt "Moiraine forteller om Manetheren" - siden jeg regner med at de aller fleste har bøkene i html-versjon på PC-en, eller i det minste bøkene ikke så langt unna, slik at de kan slå opp i boka hvis det er noe de vil ha utdypa. Dessuten begynner jeg å få *litt* bedre kontroll over hva som er viktigere enn andre ting, hva som må med, og alt sånt. Som sagt var vel sammendraget av kapittel 1 noe sånt som 800 ord, mens de fleste nå er på ca. 200 - selv om det ofte er mer informasjon enn i kap. 1.
Last edited by Terje on Thu Jan 26, 2006 19:55, edited 1 time in total.
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Du kan godt maile til admin@tidshjulet.net, men jeg tror ikke vi får lagt dem opp med en gang. Vi må nok tenke litt på hvordan vi skal presentere innholdet, og hvordan vi skal lagre det. Det må helt klart inn i en database, ellers blir det for mange dokumenter å holde styr på. I tillegg må vi nok få til et automatisk system som kan fikse på typografien med tanke på tankestreker og sitat-tegn.

btw, det tar seg nok best ut hvis vi legger ut for hele boka på en gang.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Eivind wrote:btw, det tar seg nok best ut hvis vi legger ut for hele boka på en gang.
Ja, tenkte på det jeg også, men syntes det var greit å spørre, sånn i tillfelle dere bare gikk døgnet rundt og venta på å få dem. :P

Så da venter jeg til jeg er ferdig, med mindre dere vil ha noen av dem for å begynne å legge dem inn i databasen. Og hvis dere vil det, så sier dere bare ifra, right?

Foretrekker dere forresten å få dem i hver sin doc-fil, eller i en eneste stor fil, hvor alle er samla? (Dere kan sikkert få begge - førstnevnte er grei for lagring på HD, mens sistnevnte kanskje er grei for arbeid med utlegging og sånt, siden dere da slipper å åpne nye filer for hvert kapittel...)
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Det enkleste er nok en stor fil i ren tekst, men kan godt være lagra som det i Word altså. Og så er det en fordel om du bruker -- der hvor det skal være tankestreker.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Jeg tror det letteste ville vært om du la dem i kolonner i Excel. Det vil gjøre det lettere å legge dem inn i databaser, men vi kan selvsagt gjøre dette selv, da du sikkert har nok å gjøre allerede ;).
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Eh, ja, det der tror jeg det er best å overlate til dere. Mye lettere for dere å gjøre alt selv fra begynnelsen enn å måtte rydde opp i rotet mitt etter at jeg hadde forsøkt å gjøre som dere foreslo... :P :roll: ;)
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply