Synes egentlig vi burde hatt et eget fag på barneskolen/mellomtrinnet der vi lærte mer om samene, språket deres (ett i hvertfall) og deres måte å leve på og bruke naturen på. Har da vel mye bedre bruk for det enn å lese mosebøkene for fjerde gang...
Eivind wrote:Me too, men jeg er ganske opprørt over at sameflagget er offisiellt norsk flagg og at de derfor er i sine fulle rett til å veive med det på 17. Mai.
Ja, ærlig talt. De har jo sin egen dag den 6. februar. Det er da ingen som veiver med det norske flagg da...
Eivind wrote:Me too, men jeg er ganske opprørt over at sameflagget er offisiellt norsk flagg og at de derfor er i sine fulle rett til å veive med det på 17. Mai.
Så samer er ikke nordmenn, er det det du sier? Det var da en merkelig holdning...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ja, ærlig talt. De har jo sin egen dag den 6. februar. Det er da ingen som veiver med det norske flagg da...
Jo, en kamerat av meg har bursdag 6 februar
ceres wrote:Synes egentlig vi burde hatt et eget fag på barneskolen/mellomtrinnet der vi lærte mer om samene, språket deres (ett i hvertfall) og deres måte å leve på og bruke naturen på. Har da vel mye bedre bruk for det enn å lese mosebøkene for fjerde gang...
Jeg synes ikke vi skal lære noen av delene. Finnes langt viktigere ting enn både 4. mosebok og om en så liten minoritet som samene. Fra mitt hjemsted er det jo kortere å kjøre til Italia enn Finnmark.