Banning...

Har du noen forslag til forbedringer eller synspunkter om siden?

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lotus
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lotus »

Jeg snakker den dialekta som er mest brukt av menn med tresko og bart. Huff. :?
Signatur:
Signaturen kan legges til i slutten på alle dine innlegg. Signaturer er bregrenset oppad til 255 tegn
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Nynaeve wrote:Ja, jeg synes det er greit å diskutere....så lenge man respekterer at andre har egne meninger. Og så lenge det blir en saklig diskusjon
Jeg er helt enig, og dialekt er fint når det prates, men skriftlig synes jeg vi bør holde oss til de fem offisielle norske skriftspråkene.
Urban tilværelse
Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Post by Nynaeve »

Lotus wrote:Jeg snakker den dialekta som er mest brukt av menn med tresko og bart. Huff. :?
Hvilken dialekt da?
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Moccasiner?
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Ceres wrote:…men skriftlig synes jeg vi bør holde oss til de fem offisielle norske skriftspråkene.
Care to explain? 5 forskjellige skriftspråk :|
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Du vet da vel at vi har fem offisielle skriftspråk her til lands??
Urban tilværelse
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Bokmål, Nynorsk og så samisk. Eller er det mulig at det er 3 former for samisk?
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Ganske riktig - Nordsamisk, sørsamisk og lulesamisk. :lol:
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Jeg holder meg personlig milevis unna samisk.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Vet dere forresten hvorfor det er tre samiske offisielle skriftspråk? Eller hvilket som er det største?

Visste dere også at skriftlig samisk (alle tre) slettes ikke er ferdig nedskrevet?
Urban tilværelse
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Me too, men jeg er ganske opprørt over at sameflagget er offisiellt norsk flagg og at de derfor er i sine fulle rett til å veive med det på 17. Mai.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Synes egentlig vi burde hatt et eget fag på barneskolen/mellomtrinnet der vi lærte mer om samene, språket deres (ett i hvertfall) og deres måte å leve på og bruke naturen på. Har da vel mye bedre bruk for det enn å lese mosebøkene for fjerde gang...
Urban tilværelse
Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Post by Nynaeve »

Eivind wrote:Me too, men jeg er ganske opprørt over at sameflagget er offisiellt norsk flagg og at de derfor er i sine fulle rett til å veive med det på 17. Mai.
Ja, ærlig talt. De har jo sin egen dag den 6. februar. Det er da ingen som veiver med det norske flagg da... :|
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Eivind wrote:Me too, men jeg er ganske opprørt over at sameflagget er offisiellt norsk flagg og at de derfor er i sine fulle rett til å veive med det på 17. Mai.
Så samer er ikke nordmenn, er det det du sier? Det var da en merkelig holdning... :|
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Nynaeve wrote:
Ja, ærlig talt. De har jo sin egen dag den 6. februar. Det er da ingen som veiver med det norske flagg da... :|

Jo, en kamerat av meg har bursdag 6 februar :)

ceres wrote:Synes egentlig vi burde hatt et eget fag på barneskolen/mellomtrinnet der vi lærte mer om samene, språket deres (ett i hvertfall) og deres måte å leve på og bruke naturen på. Har da vel mye bedre bruk for det enn å lese mosebøkene for fjerde gang...
Jeg synes ikke vi skal lære noen av delene. Finnes langt viktigere ting enn både 4. mosebok og om en så liten minoritet som samene. Fra mitt hjemsted er det jo kortere å kjøre til Italia enn Finnmark.
Locked