Dragen

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Dragen

Post by Sauegjeteren »

Er det noen som har noe tro på at vi får lese om Drager? Såvidt jeg vet er de vel faktisk ikke nevnt i noen nedtegnelser, og hadde de hatt drager i Seanchan hadde vi vel fått vist om det nå. Har mest tro på at det kommer Drageryttere fra Shara jeg. Men jeg vet ikke.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Orde Drage må jo komme fra et sted. Men dette kan være en utdødd rase fra før Legendenes Alder. Noe som man kan sammenligne den første Dragen med!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Post by Nynaeve »

Jeg har heller ikke lest noe om drager. Etter hva jeg har sett vet ingen i boka hva drager er for noe i det hele tatt...
Men kanskje vi få høre noe mer.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

har lurt litt på det samme, hvor ordet kommer fra, kanskje noe fra en annen alder?
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Lews kan jo ha fått navnet fra en legende om vesner som er utrolig smarte og sterke, kanskje til og med magiske. Man vet aldri hva Jordan finner på. Hvis han tar med drager i slutten. Det håper jeg han gjør. Det er ikke engang sikkert han framstiller drager slik vi tenker på dem.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Det fantes Drager og Gjennfødte Drager før Lews og Rand!
Kan være et urgammelt uttrykk!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Post by Nynaeve »

Sauegjeteren wrote:Det er ikke engang sikkert han framstiller drager slik vi tenker på dem.
Han har i hvertfall beskrevet dem omtrent sånn på flagget som Rand bærer.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

På en av bokforsidene med bilde, ser du dragens banner, og der er jo dragen veldig lik jeg kinesiske/japanske dragetypen.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Poeng. Men for å prøve å ro meg i land kan jeg si at de oppfører seg kanskje annerledes. Selv om jeg tror kanskje Lews var litt drageaktig. Mektig og listig.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Ein del av karakterane i serien er ikkje ein gong sikre på at figuren på Dragebanneret er ein drage. (Om eg ikkje hugser heilt feil...)

Sjølv tviler eg på at me vil sjå nokre dragar i serien, dei er nok berre ei etterleving etter tidlegare tider. Shara er riktignok eit svært lukka land, men eg tviler likevel på at det er dragar der.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Men man vet aldri. Og de insektene seanchanerne flyr på, hva heter de igjen?
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Det kan jo være at dragemyten er etter funn av levninger av "dinosaurer", sånn som gjelder vår verdenshistorie hvor skjelettfunn etter dinosaurer ble opphavet til mytene om drager.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Sauegjeteren wrote:Men man vet aldri. Og de insektene seanchanerne flyr på, hva heter de igjen?
to'raken og raken om ikke jeg tar milivis feil.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Kjetil wrote:
Sauegjeteren wrote:Men man vet aldri. Og de insektene seanchanerne flyr på, hva heter de igjen?
to'raken og raken om ikke jeg tar milivis feil.
De er vel egentlig øgler og ikke insekter?
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

takk Kjetil.

Akira: De ble beskrevet som insekter av Jordan. Sett fra Morgases side tror jeg det var. Og kanskje Lews også.

Men jeg tror det har vært drager en gang. Og de husker navnet om ikke annet. Så jeg tviler på at det er bein som er opphavet til myten.
Post Reply