Ceres wrote:
Det jeg er imot er religion, ikke demokrati. Selvfølgelig skal grupper få lov til å gå sammen om å danne partier for å representere seg i landets styrende organ. Og jeg vet selvfølgelig at argumentet om å gjemme seg bak noe kan brukes i andre sammenhenger også - som du nevnte er det blant annet hovedargumentet mot fanatisme. (Nasjonalisme, fascisme, ekstrem sosialisme etc...)
Når jeg sier at jeg er i mot KrF så kan jeg utdype dette litt: Jeg er i mot deres håndtering av homofili-saka, av abortdebatten, av deres behandling av bioteknologiloven og kontantstøtta. Spesielt homohetsen (At Dagfinn ikke ønsker å si det han står for bla., samt diverse annet).
I abortsaka trenger vi faktsik noen som ønsker et forbud. Det er ei vanskelig sak, og vi trenger folk på alle sider av gjerdet. Det betyr likevel ikke at jeg er enig med dem.
Jeg forstår hva du mener Lothair. Det ville vært dumt å disse folk fordi de er religiøse. Da jeg selv ikke er religiøs (suprise), har jeg faktisk litt vanskelig for å fostå at folk ikke godtar evolusjonslæra og bigbang tesen, men jeg forstår at mennesket, som tenkende vesen, alltid har hatt og alltid vil ha behov for å finne bakenforliggende grunner til at ting skjer. Som jeg har påpekt - religion er viktig for mange mennesker, og man skal være forsiktig med religion. Både med tanke på å gi den for mye makt, og med tanke på å kritisere. (Dette kom ikke klart nok fram i min tidligere post.)
Som ikke-kristen eller ikke-religiøs har jeg nok et langt mer veloverveid syn på religion enn folk flest. Jeg har tatt valget ved ikke å være religiøs helt bevisst, og jeg har stått for valget mitt ved flere anledninger. Det betyr ikke at jeg misliker kristendommen generelt, eller kristne - eller hinduer eller muslimer.
To av mine beste venninner er personlig sterkt religiøse. Jeg deler ikke deres livssyn, men mange av deres holdninger er tross alt de samme som mine. Med unntak av at de ikke deler min naturfagsaktige verdensoppfatning og mitt syn på abort. Jeg har også gode venner som er muslimer.