Løser vold ingen problemer?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Vold er fysisk skade enten det er dyr eller mennesker. Mennesket kaller det bare ikke vold mot dyr for å få det til å høres forsvarlig ut.
Æsj, jeg vet jeg høres ut som en dyreverner nå, men er egentlig for all forsvarlig dyrehåndtering.
Edit: Takk du med wikipedia. Så ike navnet.
Æsj, jeg vet jeg høres ut som en dyreverner nå, men er egentlig for all forsvarlig dyrehåndtering.
Edit: Takk du med wikipedia. Så ike navnet.
Last edited by Sauegjeteren on Fri Mar 17, 2006 19:31, edited 1 time in total.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Løyser problemet "Eg er svolten no". Løyser ikkje problemet "eg er avhengig av mat for å leve", men det var ikkje det problemet han forsøkte løyse. Ikkje omdefiner det eg seier, mann, det vil umogeleggjere kommunikasjon.Terje wrote:Hirr. Løser ingenting. Utsetter bare problemet. han blir sulten igjen om ei stund.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Nyfødte barn begynner å puste fordi de dør hvis de ikke gjør det. Ergo selvoppholdelsesdriften.Kjetil wrote:Hvorfor begynner alle nyfødte barn og puste da?Terje wrote:Pfff, instinkter meg i rompa. Mennesker har ingen instinkter, andre enn selvoppholdelsesdriften, og dens form og uttrykk bestemmes av oppvekstomgivelsene til individene.
Dessuten vil jeg også si at vold er nødvendig for å "oppdra" mennesker. Hvis ikke onde handlinger hadde hatt konsekvenser, ville vi ha levd i en jævlig uhøflig verden.
Vold nødvendig for å oppdra, sier du? Straff, som er et mer fleksibelt begrep, og mye mer hensiktsmessig i dette henseende, er ikke nødvendigvis vold, selv om dte kanskje er tvang med i bildet. Vold er ikke nødvendig for å disiplinere; det er ikke den eneste negative sanksjonen vi kan reagere på "onde" handlinger med. (Hva er "onde"?)
Postmodernistisk, relativistisk bullcrap. Å drepe byttedyr for å skaffe seg føde er ikke "vold". Utøver blåhvalen vold når den spiser plankton? Nopes. Utøver fluesnapperne vold mot insektene de spiser? Nei. hvis du skal likestille alle levende vesner ender du opp med sånne absurde slutninger. Ikke konstruktivt, meningsløst. Mennesker utøver ikke vold mot dyr de slakter, med mindre du er veganer eller noe sånt.Vold er fysisk skade enten det er dyr eller mennesker. Mennesket kaller det bare ikke vold mot dyr for å få det til å høres forsvarlig ut.
Å være like rigid som Herr Flaggstang er heller ikke særlig gunstig for kommunikasjon.Løyser problemet "Eg er svolten no". Løyser ikkje problemet "eg er avhengig av mat for å leve", men det var ikkje det problemet han forsøkte løyse. Ikkje omdefiner det eg seier, mann, det vil umogeleggjere kommunikasjon.
Og det var du som omdefinerte det jeg sa først, ved å blande fullstendig legitim jakt inn i en debatt om vold. Jeg kan gå med på at det å drepe et annet menneske kan løse problemet med sultdersom det ikke er annen tilgjengelig mat, men dersom det faktisk finnes annen mat i omådet er det som regel mer gunstig for mennesker å samarbeide, heller enn å spise hverandre. Som sagt, dersom det bare er de to, er "volden" legtim, og kan på sett og vis kalles "jakt".
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Det du ser som rigiditet ser eg som stoisk ro. 
Du sa ikkje at vold var ei underlegen løysing på problem, du sa at det IKKJE var ei løysing på problem. Eg har aldri påstått at det er den beste løysinga, eg har berre påstått at det er ei løysing.Terje wrote: Og det var du som omdefinerte det jeg sa først, ved å blande fullstendig legitim jakt inn i en debatt om vold. Jeg kan gå med på at det å drepe et annet menneske kan løse problemet med sultdersom det ikke er annen tilgjengelig mat, men dersom det faktisk finnes annen mat i omådet er det som regel mer gunstig for mennesker å samarbeide, heller enn å spise hverandre.
Kvifor er det jakt om eg drep fyren for å ete han, men vald om eg drep han for å ta pengene hans og kjøpe meg ein god biff for dei?Som sagt, dersom det bare er de to, er "volden" legtim, og kan på sett og vis kalles "jakt".
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Tygg på den du Terje.
Jeg er nok mest for å slå mannen i svime og så robbe ham. Selv om det beste er enten å tigge eller svindle fyren. Jeg kan et sykt bra korttriks jeg kunne tatt på ham. Ser det for meg: "Øyh, får jeg penga dine hvis jeg rundlurer deg?
Er forresten denne typen luring vold? Nei, men jeg ville skrive det.
Jeg er nok mest for å slå mannen i svime og så robbe ham. Selv om det beste er enten å tigge eller svindle fyren. Jeg kan et sykt bra korttriks jeg kunne tatt på ham. Ser det for meg: "Øyh, får jeg penga dine hvis jeg rundlurer deg?
Er forresten denne typen luring vold? Nei, men jeg ville skrive det.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Stoisk ro på samme måte som at saltstøtter er rolige?Loki wrote:Det du ser som rigiditet ser eg som stoisk ro.
Poeng. Jeg skal vedgå at formuleringa mi var litt vel ekstrem.Du sa ikkje at vold var ei underlegen løysing på problem, du sa at det IKKJE var ei løysing på problem. Eg har aldri påstått at det er den beste løysinga, eg har berre påstått at det er ei løysing.
Jakt er drap av levende vesener med det mål for øye å fortære vesenet du dreper (med mindre du er en sånn idiot som driver med "sportsjakt" eller hva faen de kaller det) -- om det enn er du eller andre som fortærer det. (Nei, jeg regner det ikke som jakt hvis du dreper ham og overlater liket til nedbryterne.)Kvifor er det jakt om eg drep fyren for å ete han, men vald om eg drep han for å ta pengene hans og kjøpe meg ein god biff for dei?
Hvis du dreper ham for å ta pengene hans er det vinningskriminalitet.
Hvorfor det? Åpenbar løsning.Sauegjeteren wrote:Tygg på den du Terje.
Last edited by Terje on Sat Mar 18, 2006 21:06, edited 1 time in total.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter