Løser vold ingen problemer?

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Post by Nynaeve »

Som sagt; vold er ikke til å unngå i den verden vi lever i. Mennesker har noe som kalles misunnelse og hat, og mange lar seg styre av dette til for eks. vold. Skal man da bare stå å se på, eller skal man gripe inn??
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Terje skrev:
Og gi meg et eksempel på en situasjon hvor vold har løst et problem?

"Eg er svolten! Åh! Ei kanin!" BÆNG. "EG ER METT! "
Dette må da i høyeste grad være vold Terje. Hvis ikke drap er vold så foreslår jeg at vi avskaffer ordet vold med en gang.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Vold er tydeligvis nødvendig, siden vi må ha mat.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Akira wrote:Vold er tydeligvis nødvendig, siden vi må ha mat.
Vold er vel stort sett en betegnelse for fysisk skade mellom mennesker, ikke menneske dreper dyr. Det er jakt.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Jakt er bare en skjønnskriving for vold. Det finnes de som faktisk utøver vold mot dyr. Meningsløs vold.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Fra Wikipedia:

Violence refers to acts of aggression and abuse which causes or intends to cause criminal injury or harm to persons, and (to a lesser extent) animals and property.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Vold er fysisk skade enten det er dyr eller mennesker. Mennesket kaller det bare ikke vold mot dyr for å få det til å høres forsvarlig ut.

Æsj, jeg vet jeg høres ut som en dyreverner nå, men er egentlig for all forsvarlig dyrehåndtering.

Edit: Takk du med wikipedia. Så ike navnet.
Last edited by Sauegjeteren on Fri Mar 17, 2006 19:31, edited 1 time in total.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Bortsett fra mot ulv?
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:Hirr. Løser ingenting. Utsetter bare problemet. han blir sulten igjen om ei stund.
Løyser problemet "Eg er svolten no". Løyser ikkje problemet "eg er avhengig av mat for å leve", men det var ikkje det problemet han forsøkte løyse. Ikkje omdefiner det eg seier, mann, det vil umogeleggjere kommunikasjon. :wink:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Kjetil wrote:
Terje wrote:Pfff, instinkter meg i rompa. Mennesker har ingen instinkter, andre enn selvoppholdelsesdriften, og dens form og uttrykk bestemmes av oppvekstomgivelsene til individene.
Hvorfor begynner alle nyfødte barn og puste da?

Dessuten vil jeg også si at vold er nødvendig for å "oppdra" mennesker. Hvis ikke onde handlinger hadde hatt konsekvenser, ville vi ha levd i en jævlig uhøflig verden.
Nyfødte barn begynner å puste fordi de dør hvis de ikke gjør det. Ergo selvoppholdelsesdriften.

Vold nødvendig for å oppdra, sier du? Straff, som er et mer fleksibelt begrep, og mye mer hensiktsmessig i dette henseende, er ikke nødvendigvis vold, selv om dte kanskje er tvang med i bildet. Vold er ikke nødvendig for å disiplinere; det er ikke den eneste negative sanksjonen vi kan reagere på "onde" handlinger med. (Hva er "onde"?)
Vold er fysisk skade enten det er dyr eller mennesker. Mennesket kaller det bare ikke vold mot dyr for å få det til å høres forsvarlig ut.
Postmodernistisk, relativistisk bullcrap. Å drepe byttedyr for å skaffe seg føde er ikke "vold". Utøver blåhvalen vold når den spiser plankton? Nopes. Utøver fluesnapperne vold mot insektene de spiser? Nei. hvis du skal likestille alle levende vesner ender du opp med sånne absurde slutninger. Ikke konstruktivt, meningsløst. Mennesker utøver ikke vold mot dyr de slakter, med mindre du er veganer eller noe sånt.
Løyser problemet "Eg er svolten no". Løyser ikkje problemet "eg er avhengig av mat for å leve", men det var ikkje det problemet han forsøkte løyse. Ikkje omdefiner det eg seier, mann, det vil umogeleggjere kommunikasjon.
Å være like rigid som Herr Flaggstang er heller ikke særlig gunstig for kommunikasjon.
Og det var du som omdefinerte det jeg sa først, ved å blande fullstendig legitim jakt inn i en debatt om vold. Jeg kan gå med på at det å drepe et annet menneske kan løse problemet med sultdersom det ikke er annen tilgjengelig mat, men dersom det faktisk finnes annen mat i omådet er det som regel mer gunstig for mennesker å samarbeide, heller enn å spise hverandre. Som sagt, dersom det bare er de to, er "volden" legtim, og kan på sett og vis kalles "jakt". :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Det du ser som rigiditet ser eg som stoisk ro. ;-)
Terje wrote: Og det var du som omdefinerte det jeg sa først, ved å blande fullstendig legitim jakt inn i en debatt om vold. Jeg kan gå med på at det å drepe et annet menneske kan løse problemet med sultdersom det ikke er annen tilgjengelig mat, men dersom det faktisk finnes annen mat i omådet er det som regel mer gunstig for mennesker å samarbeide, heller enn å spise hverandre.
Du sa ikkje at vold var ei underlegen løysing på problem, du sa at det IKKJE var ei løysing på problem. Eg har aldri påstått at det er den beste løysinga, eg har berre påstått at det er ei løysing.
Som sagt, dersom det bare er de to, er "volden" legtim, og kan på sett og vis kalles "jakt". :P
Kvifor er det jakt om eg drep fyren for å ete han, men vald om eg drep han for å ta pengene hans og kjøpe meg ein god biff for dei?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Tygg på den du Terje.

Jeg er nok mest for å slå mannen i svime og så robbe ham. Selv om det beste er enten å tigge eller svindle fyren. Jeg kan et sykt bra korttriks jeg kunne tatt på ham. Ser det for meg: "Øyh, får jeg penga dine hvis jeg rundlurer deg?

Er forresten denne typen luring vold? Nei, men jeg ville skrive det.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Loki wrote:Det du ser som rigiditet ser eg som stoisk ro. ;-)
Stoisk ro på samme måte som at saltstøtter er rolige? :P
Du sa ikkje at vold var ei underlegen løysing på problem, du sa at det IKKJE var ei løysing på problem. Eg har aldri påstått at det er den beste løysinga, eg har berre påstått at det er ei løysing.
Poeng. Jeg skal vedgå at formuleringa mi var litt vel ekstrem.
Kvifor er det jakt om eg drep fyren for å ete han, men vald om eg drep han for å ta pengene hans og kjøpe meg ein god biff for dei?
Jakt er drap av levende vesener med det mål for øye å fortære vesenet du dreper (med mindre du er en sånn idiot som driver med "sportsjakt" eller hva faen de kaller det) -- om det enn er du eller andre som fortærer det. (Nei, jeg regner det ikke som jakt hvis du dreper ham og overlater liket til nedbryterne.)

Hvis du dreper ham for å ta pengene hans er det vinningskriminalitet. :P
Sauegjeteren wrote:Tygg på den du Terje.
Hvorfor det? Åpenbar løsning. :P
Last edited by Terje on Sat Mar 18, 2006 21:06, edited 1 time in total.
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Hvis du dreper ham for å ta pengene hans er det vinningskriminalitet.
Det er like fult vold.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Eh, ja. Sa jeg at det at det var vinningskriminalitet utelukka at det var vold? Nei.
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply