Morgase
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Morgase
Leser nå 3. bok omigjen og stusset brått på noe. Da Matt leverer brevet til Morgase lengter hun litt tilbake til Det Hvite Tårnet. Da savner hun blant annet de gode pratene med Sheriam. Men Sheriam kan vel ikke ha vært Noviseforstander da Morgase var i Tårnet. Hun ble vel forstander da Siuan ble Amyrlin, og som kjent er det bare 10 år siden. Morgase er vel ca. 40 år og jeg tviler ærlig talt på om Sheriam tok seg så mye tid til en novise. Noen som vet noe mer om dette?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Trur det er ein feil frå RJ si side, meiner iallfall at det vart sagt ein gong. Morgase var utvilsamt novise før Elayne vart fødd, altso for minst 20 år sidan, og på den tida var Sheriam sjølv Novise eller Innvidd. Trur ho vart opphøgd til Aes Sedai litt etter Moiraine og Siuan, altso rett etter slutten av Aielkrigen.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Ja, såvidt jeg husker sto det vel faktisk at Sheriam ble opphøyd på den tida. Lurer på om det var noen dager før Siuan og Moraine. Og siden Sheriam er Blå hun også kunne hun godt bli med på det. Men likevel har jeg ikke hørt noe om Morgase i Ung Vår og hvis hun var der regner jeg med at det ville blitt nevnt. Altså må Sheriam ha vært Aes Sedai, men ikke noviseforstander på den tida. Får litt problemer med å forsvare hvorfor hun snakket mye med Sheriam da altså.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Eg siterer Encyclopaedia WoT:
- Morgase goes to the White Tower at age fourteen. (TFoH,Ch19)
- After the disappearance of Tigraine, Morgase returns from the White Tower before she is sixteen to lay claim to the Lion Throne.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Morgase er rundt førti år, men ser litt yngre ut fordi ho kan lede Krafta.
Ho var ikkje med på å finne Dragen. Under Other References på oppføringa til Sheriam på Enycclopaedia WoT, står dette:Ashaman wrote:Tror Moraine og Suian snakker om å få henne (Sheriam) med på å finne Dragen? [...]Finner ikke noe i encyclopaedia-wot heller!
NS,Ch14 – Moiraine and Siuan discuss adding Sheriam to their coterie. They decide not to because of her reputation as a blabbermouth.