Morgase

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Morgase

Post by Sauegjeteren »

Leser nå 3. bok omigjen og stusset brått på noe. Da Matt leverer brevet til Morgase lengter hun litt tilbake til Det Hvite Tårnet. Da savner hun blant annet de gode pratene med Sheriam. Men Sheriam kan vel ikke ha vært Noviseforstander da Morgase var i Tårnet. Hun ble vel forstander da Siuan ble Amyrlin, og som kjent er det bare 10 år siden. Morgase er vel ca. 40 år og jeg tviler ærlig talt på om Sheriam tok seg så mye tid til en novise. Noen som vet noe mer om dette?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Sheriam var novise for 20 år siden. Kan vel anta at hun ble Aes Sedai for 5 år siden. For 10 år siden ble Suian Amyrlin, og hun utnevnte som kjent Sheriam til MoN, så ja, Sheriam var MoN når Morgase var i tårnet.

(uten å sjekke noen kilder, så kan jo selvsagt ta feil.)
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Trur det er ein feil frå RJ si side, meiner iallfall at det vart sagt ein gong. Morgase var utvilsamt novise før Elayne vart fødd, altso for minst 20 år sidan, og på den tida var Sheriam sjølv Novise eller Innvidd. Trur ho vart opphøgd til Aes Sedai litt etter Moiraine og Siuan, altso rett etter slutten av Aielkrigen.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Morgase kan jo ha hatt mange fine samtaler med Sheriam for det om hun ikke var noviseforstander.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Rett etter slutten ja, ikke lenge etter Suian og Moiraine det kan du lese i The New spring.
I tGH leser du vel at Suian har vært Amyrlin i 10år. Det passer med at Morgase møtte Sheriam for 10 år siden.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Men Morgase var ikkje i Tårnet for 10 år sidan. På den tida styrte ho Andor, og Elayne var for lengst fødd. So om dei møttes, so var det som noviser saman, eller som innvidd/novise. Sheriam var ikkje noviseforstanderinne medan Morgase var i Tårnet.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Nå har jeg vært dum :)

Da må jeg jo tenke, hun var jo i tårnet før hun i det hele tatt begynte the succession? Så da må mora til Rand ha vært dronning? Altså Rand ikke vært født enda. Altså minst 20 år siden. Altså før Aielkrigen. Altså Noviser sammen. Er jeg helt på jordet?
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Da går jeg ut fra at det er en feil fra Jordan ja. Syns liksom det sto mellom linjene at Sheriam var opphøyd på den tiden, men jeg leser ikke særlig godt mellom linjene.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Kan vel kanskje stå noe om dette i NS?
Tror Moraine og Suian snakker om å få henne (Sheriam) med på å finne Dragen?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Ja, såvidt jeg husker sto det vel faktisk at Sheriam ble opphøyd på den tida. Lurer på om det var noen dager før Siuan og Moraine. Og siden Sheriam er Blå hun også kunne hun godt bli med på det. Men likevel har jeg ikke hørt noe om Morgase i Ung Vår og hvis hun var der regner jeg med at det ville blitt nevnt. Altså må Sheriam ha vært Aes Sedai, men ikke noviseforstander på den tida. Får litt problemer med å forsvare hvorfor hun snakket mye med Sheriam da altså.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Eg siterer Encyclopaedia WoT:
  • Morgase goes to the White Tower at age fourteen. (TFoH,Ch19)
  • After the disappearance of Tigraine, Morgase returns from the White Tower before she is sixteen to lay claim to the Lion Throne.
Nesten to år før the Succession, altso sju år før Aielkrigen byrja, då reiste Morgase til Tårnet. Veit ikkje kor lenge Sheriam var Innvidd, men me kan mest sannsynleg rekne med at dei var noviser samtidig.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Finner ikke noe i encyclopaedia-wot heller!
Sikkert ikke viktig nok til å være med der!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jøss. Hvor gammel er egentlig Morgase?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Morgase er rundt førti år, men ser litt yngre ut fordi ho kan lede Krafta.
Ashaman wrote:Tror Moraine og Suian snakker om å få henne (Sheriam) med på å finne Dragen? [...]Finner ikke noe i encyclopaedia-wot heller!
Ho var ikkje med på å finne Dragen. Under Other References på oppføringa til Sheriam på Enycclopaedia WoT, står dette:
NS,Ch14 – Moiraine and Siuan discuss adding Sheriam to their coterie. They decide not to because of her reputation as a blabbermouth.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Ok, tok bare det jeg sa fra hukomelsen!
Husket bare se to snakke om at Shairam skulle ett eller annet, så tengte det var å finne Rand, siden det er det boken handler om!
- Davram Bashere
Post Reply