Politisk poll

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvilken regjering ønsker dere til høsten?

Den vi har nå: H + KrF + V
10
40%
Ap + Sp + Sv
15
60%
 
Total votes: 25

Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

YEAH! :D
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

hehe, nå er du ond, ceres :P
Lothair
Trollok
Trollok
Posts: 24
Joined: Thu Jun 09, 2005 15:51
Contact:

Post by Lothair »

Stine wrote:hehe, nå er du ond, ceres :P
Dette er da en tråd om politikk, så jeg syntes ethvert hint om at folk kverulerer for mye her burde slås ned på med jernhand! Evt. mild undertrykkelse.
Stanley Moon: I don't know what to believe.
George Spiggott: Not me, believe me!

- Bedazzled
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Stine wrote:hehe, nå er du ond, ceres :P

Takker og bukker, medsitter! :D
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: lang debatt...

Post by Loki »

trollok wrote:Synes denne debatten er litt langdryg, prøv å forstå hverandre og ikke plukk fra kommentarene fra hverandre.

Kvar er moroa i det? Og på eit meir seriøst plan - når eg les noko og kjem opp med to-tre plausible tolkningar av kva som er den tenkte meininga set eg heller spørsmålsteikn ved det enn å gjette på kva som er mest sannsynleg at er meint der.
Jeg skjønner mer hva den andre vil si enn dere som har diskutert her! kanskje dere begge er litt arrongante, Ceres og Loki!
Eg har aldri påstått eg ikkje er arrogant. Dersom du ikkje skjønner kva som er diskutert her, til dømes, vil eg kjenne meg litt arrogant ovenfor deg. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Synes vi burde innføre diktatur og avskaffe all demokrati. :twisted: Neida.
En ny regjering med Ap i spissen ville vært fint. Jeg syns de står for mye bra.
trollok
Mørkefrende
Mørkefrende
Posts: 35
Joined: Fri Jun 10, 2005 18:06
Location: trøndelag

Re: lang debatt...

Post by trollok »

Ceres wrote:
trollok wrote:Synes denne debatten er litt langdryg, prøv å forstå hverandre og ikke plukk fra kommentarene fra hverandre. Jeg skjønner mer hva den andre vil si enn dere som har diskutert her! kanskje dere begge er litt arrongante, Ceres og Loki!

Trollok!! Uanstendig oppførsel av novice! :( Slikt kan ikke tollereres!!! Man kan ikke bare komme med slike beskyldninger mot dem som vet bedre. Fornærme en sitter og en asha'man! *Sniff*

Admins: Er det mulig å stilne denne uoppdragne jentungen??




:lol:
Kanskje er jeg jentunge, men jeg er ikke stilnet! Og kanskje er jeg ikke lur nok til å skjønne denne debatten, som Loki høffelig poengterte, men jeg står på mitt. Jeg synes dere har plukket fra hverandres innlegg, sånn at dere selv kan få vise deres kunnskaper om relgion og livssyn. :!:
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: lang debatt...

Post by Loki »

trollok wrote: Og kanskje er jeg ikke lur nok til å skjønne denne debatten, som Loki høffelig poengterte,
Hihihi, ja, høflegheit er ein dyd. 8) Sarkasme er til dømes noko ein gjerne forsøker unngå i høflege samtalar. :roll:
men jeg står på mitt.
Så lenge du kan støtte opp under standpunktet ditt med argument, så må du då få lov til det.
Jeg synes dere har plukket fra hverandres innlegg, sånn at dere selv kan få vise deres kunnskaper om relgion og livssyn. :!:
Mine kunnskapar om religion og livvsyn? Kjære vene, dei er så begrensa at dei har eg ingen interesse av å vise fram, det vil berre sette meg i eit dårleg lys om nokon som verkeleg kan ein del om slikt skulle dukke opp på tråden og kommentere postane mine.

Det du omtalar som "plukke innlegg frå kvarandre" er simpelthen ein utskilling av dei forskjellige argumenta, så ein kan svare på dei eitt for eitt. Om ein diskusjon skal utførast på eit anna vis kan den fort bli enten veldig rotete eller ufullstendig. Og ingen av dei alternative er vel særleg ynskjelege?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
hydronses
Mørkefrende
Mørkefrende
Posts: 29
Joined: Thu May 12, 2005 18:19
Location: Volla

Post by hydronses »

Litt usaklig kanskje, men Jens Stoltenberg er i hvert fall ikke stygg til å være partileder, Erna Solberg derimot.....
How much time you have is not important, it is what you do with the time you have
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Som noen av dere kanskje vet, studerer jeg bl.a. statsvitenskap, og i et fag jeg tar nå, lærte vi en festlig liten ligning som jeg bare må dele med noen...

Først litt bakgrunn: Innen fagretninga politisk atferd er det mange som driver og forsker på hvorfor folk stemmer, og hvordan f.eks. valgdeltakelse kan anslås. Forskerne som driver med sånt bekjenner seg ofte til en bestemt teoretisk retning, med en bestemt metodologi og så videre.

En slik teoretisk retning, er den såkalt rasjonelle. Her er det henta mye fra økonomien, blant annet oppfatninga av mennesket som en rasjonell aktør som vil maksimere egennytten -- altså at mennesker vil gjøre det som tjener dem selv.

Så, kommer den underholdende biten:

Innen rasjonalitetsteori kan et individs beslutning om å stemme beskrives på denne måten:

C>B*p

der C er kostnaden ved å stemme, B er nytten velgeren vil ha dersom det foretrukne regjeringsalternativet vinner, og p er sannsynligheten for at denne velgerens stemme skal avgjøre valget.

Imidlertid er det et problem:
C vil alltid være større en B*p, ettersom p er så forsvinnende liten.

Konklusjonen blir derfor at Det er urasjonelt å stemme ved valg, og siden velgerne er rasjonelle, stemmer ingen ved valg. :lol:


Morsomt, eller hva? :D
Last edited by Terje on Wed Mar 29, 2006 22:04, edited 1 time in total.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

C > B * p hæ? Men formelen sier jo at C er større? Hvorfor kan det da være urasjonellt å stemme?




BTW så tror ikke jeg at mennesker er rasjonelle. Aldri fullt og helt.
Urban tilværelse
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ceres wrote:C > B * p hæ? Men formelen sier jo at C er større? Hvorfor kan det da være urasjonellt å stemme?
Formelen viser logikken bak stemming, den. Ettersom C er mindre, er logikken falsk, og handling på bakgrunn av formelen blir dermed irrasjonell.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Loki wrote:
Ceres wrote:C > B * p hæ? Men formelen sier jo at C er større? Hvorfor kan det da være urasjonellt å stemme?
Formelen viser logikken bak stemming, den. Ettersom C er mindre, er logikken falsk, og handling på bakgrunn av formelen blir dermed irrasjonell.
Men hvordan kan C være mindre når p er så uhyre liten at B*p blir uhyre lite? Burde ikke C derfor faktisk være større?
Urban tilværelse
Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Post by Simen »

Ceres wrote:
Loki wrote:
Ceres wrote:C > B * p hæ? Men formelen sier jo at C er større? Hvorfor kan det da være urasjonellt å stemme?
Formelen viser logikken bak stemming, den. Ettersom C er mindre, er logikken falsk, og handling på bakgrunn av formelen blir dermed irrasjonell.
Men hvordan kan C være mindre når p er så uhyre liten at B*p blir uhyre lite? Burde ikke C derfor faktisk være større?
C vil jo som Terje sier alltid være større. Altså er kostnaden større enn utbyttet.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ah, ja, eg leste feil, gløym den forrige posten min. Simen har rett. Forøvrig trur eg du er inne på noko, Ceres, verkar som om det er eit eller anna som manglar i den posten til Terje. Sjølv om det han vil ha fram er rimeleg tydeleg.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Post Reply