Hvorfor begynte du å lese WOT?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Og som om alle begynte eller bare har leste den norske oversettelsen!
Irriterer meg egentlig ikke, men er jo fint å lære mer engelsk via å lese gode bøker :D

Ashie hvorfor skriver du bare Nynorsk på forumet, men bare Bokmål på MSN?
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Skriv nyn her fordi dei andre seier eg skriv det bettre, og det er eigentleg det eg hadde som hovudmål på skulen.
På MSN skriv eg bokmål fordi eg skriv det mykje fortare. :lol:
Det eg skriv fortast er dialekt då, men det er ikkje så mange som forstend dialekta mi!

Men detta er då litt off-topic! :D
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Wolfbrother wrote:Irriterer meg egentlig ikke, men er jo fint å lære mer engelsk via å lese gode bøker :D
Men etter nivået på språket til mange medlemmer her, ser det ut til at de burde konsentrere seg om å lære seg morsmålet sitt skikkelig før de begynner å bry seg om fremmedspråk... :roll:

(Bare så det er sagt, Wolf: Du er en av de bedre. Så du ikke tror dette er retta mot deg eller noe sånt... ;))
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Terje wrote:
Wolfbrother wrote:Irriterer meg egentlig ikke, men er jo fint å lære mer engelsk via å lese gode bøker :D
Men etter nivået på språket til mange medlemmer her, ser det ut til at de burde konsentrere seg om å lære seg morsmålet sitt skikkelig før de begynner å bry seg om fremmedspråk... :roll:

(Bare så det er sagt, Wolf: Du er en av de bedre. Så du ikke tror dette er retta mot deg eller noe sånt... ;))
Jeg var på gråten før slutten :lol:.
Men om sant skal være er jeg nesten tryggere på Engelsk, det kom i grunnen ganske lett for meg. (jeg er klar over at jeg går off topic nå, men...) For ikke å snakke om at jeg er brenn sikker på at Norsk er på vei ut. Det er et tungt språk, som ikke er lett å snakke eller skrive, i motsetning til eks Engelsk, Tysk Fransk og Spansk, som vil bli vaneligere og vaneligere, helt til det tar over de aller fleste kulturene.
for there you have been,
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Tysk enklere enn norsk? Ta deg en bolle. :lol:

Og hvis folk har den innstillinga der, er det ikke rart hvis norsken dør ut...
- Verg., Aen., 3.315.
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Norsk er tungt og vanskelig å skrive og lese? For min del føler jeg det er høyaktuelt å mestre morsmålet godt, i motsetning til en dårlig norsk supplert med engelskord. Greit nok i jobb-sammenheng med faguttrykk og slikt, men ellers burde man snakke godt, rent norsk/engelsk/tysk.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Simen wrote:Norsk er tungt og vanskelig å skrive og lese? For min del føler jeg det er høyaktuelt å mestre morsmålet godt, i motsetning til en dårlig norsk supplert med engelskord. Greit nok i jobb-sammenheng med faguttrykk og slikt, men ellers burde man snakke godt, rent norsk/engelsk/tysk.
Amen!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Finnes ikke reint Norsk på min skole alle snakker et stygt slang språk som inneholder mange rare utrykk som er fra det Engelske språket, og hva er reint Norsk? Bokmål, eller dialekten man er vant med?

Jeg har fått en helt annen respons fra de som har Tysk på min skole, og en kompis av meg sin far har bodd i Tyskland i rekke år, og han finner det ikke vannskelig sammenlignet med hva han mener Norsk er. (han er overlege og ambulanse helikopter lege, og jobber litt på lege vakten, han er etter min mening en smart mann!)
for there you have been,
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Jeg har sjette året med tysk nå. Tysk er logisk og strukturert oppbygd, men strukturen er mer avansert enn på norsk. Du skal bøye verb/adjektiv/subjekt etter kjønn og kasus, noe som omtrent ikke finnes i det norske språket (de har dativ noen steder i landet, og genetiv har alle selvsagt), i tillegg til at setningsoppbygningen skiller seg en del ut fra den norske, som ligger nærmere engelsk.

Det at den kloke legen syntes norsk var vanskeligere kan komme av at norsk ligner mer på tysk, enn tysk ligner på norsk. Hvis det gav noen mening. :P

(Legg merke til liten forbokstav ved engelsk/norsk/tysk).
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Sukk, ja. Ingen skriv eller, for den saks skuld, snakkar norsk lengre. Eg tek stadig meg sjølv i å slå over på engelsk i enkelte setningar, og eg er frykteleg negativt innstilt til den uvanen, så når eg ikkje klarar å unngå det sjølv ein gong...

Men norsk har vel meir eller mindre tapt allereie. Spørsmålet er vel snarare om bokmål rekkjer å kvele nynorsk fullstendig før begge er slukt av engelsk. :lol:

We shall fight them on the beaches...

Alle som tenkte "hah, snakkar om tulling, avslutta med eit engelsk sitat i DEN posten", rekk opp handa.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Loki wrote:Sukk, ja. Ingen skriv eller, for den saks skuld, snakkar norsk lengre. Eg tek stadig meg sjølv i å slå over på engelsk i enkelte setningar, og eg er frykteleg negativt innstilt til den uvanen, så når eg ikkje klarar å unngå det sjølv ein gong...
Kjenner fenomenet. Tar ofte meg selv i å tenke på norsk eller tysk (av en eller annen merkelig grunn), samt at jeg ofte avslutter setninger på engelsk. Plagsomt, er det. :(
Men norsk har vel meir eller mindre tapt allereie. Spørsmålet er vel snarare om bokmål rekkjer å kvele nynorsk fullstendig før begge er slukt av engelsk. :lol:
Muligens har norsken allerede tapt, ettersom vi bare er ca. 4,8 millioner som kan språket, men at vi (tilsynelatende) allerede har tapt er ingen unnskyldning for å gi opp.

Alle som tenkte "hah, snakkar om tulling, avslutta med eit engelsk sitat i DEN posten", rekk opp handa.
Hehehe, jeg tankte faktisk "Haha, han avslutta med et engelsk sitat etter å ha agitert ivrig for norsken! Genialt, mann!" :lol: ( :lol:-et er en del av det jeg tenkte. :P)
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote: Muligens har norsken allerede tapt, ettersom vi bare er ca. 4,8 millioner som kan språket, men at vi (tilsynelatende) allerede har tapt er ingen unnskyldning for å gi opp.
We do not sow!

Hehehe, jeg tankte faktisk "Haha, han avslutta med et engelsk sitat etter å ha agitert ivrig for norsken! Genialt, mann!" :lol: ( :lol:-et er en del av det jeg tenkte. :P)
Det var det som var meininga at ein skulle tenkje, eg ville berre sikre meg om at ingen tenkte noko anna, difor bitteteksten. :wink:
Last edited by Loki on Thu Mar 30, 2006 1:54, edited 1 time in total.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Loki wrote:We do not sow!
We do not plough!
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:
We do not plough!
We do not perform any kind of action traditionally related to agriculture!
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Loki wrote:
Terje wrote:
We do not plough!
We do not perform any kind of action traditionally related to agriculture!
we are off-topic :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Post Reply