Uff, jeg har ikke fått lest New Spring siden jeg på mystisk vis fikk tak i Legends for noen år siden... men det blir vel ei ordning, når jeg har lest resten av serien, om et par års tid...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Det er slik Eden om å ikkje snakke usant er. Den har rom for ganske mykje, som me ser eit døme på her. Tamra kan, som Stefan sa, seie det der fordi ho ikkje framseier det som ei sanning, men som ein kommando, og ikkje er noko ho trur sjølv. Me diskuterte Edene ein del i denne tråden.
Har akkurat lest boka selv, og syns den var ganske bra, selv om ikke spenningsnivået var 100% på topp.. Men som andre har påpekt her, var det veldig interresant å lese. Den var helt klart en stor opptur etter skumringens korsvei, pluss at den var jo veldig lettlest da.
Ga den en sjuer..
Who's that riding into the sun.
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun!
Psy-cho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad!
He sleeps with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad!
Jeg leste den ferdig i dag på norsk. Hun (oversetteren, Berit Løken eller noe sånt...) hadde en fin oversettelse, om enn ikke så bra som Mortens
Noe jeg reagerte på var at hun brukte banneord som "helvete" og "faen". Det ble feil for meg med nåtidsbanneord i boka. Helvete er jo tross alt et kristen begrep. Faen har jeg ikke noe argument mot, annet enn at det høres feil ut.
Jeg ga boka en 8, var kanskje litt snill. Men jeg likte å få vite litt mer om Moiraine og Lan, Lan har alltid vært en stenmaske i tankene mine (om noen ikke skjønte den; han har ikke vist noen følelser utad i de andre bøkene, så det var fint å få vite at han i det hele tatt kunne føle noe ).
Noe jeg reagerte på var at hun brukte banneord som "helvete" og "faen". Det ble feil for meg med nåtidsbanneord i boka. Helvete er jo tross alt et kristen begrep. Faen har jeg ikke noe argument mot, annet enn at det høres feil ut.
Jeg har ikke lagt merke til det, men jeg får vel kanskje se over det en gang. Og argument mot faen: Faen er et annet ord for fanden, altså djevelen.