Stephen King

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Fabregas
Trollok
Trollok

Stephen King

Post by Fabregas »

Hvilken bøker kan dere anbefale fra Stephen king?
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Stort sett det meste. Mange av bøkene hans er litt trege igang, men er meget gode når de først starter.

Men av de jeg har lest kan jeg anbefale Hjerter i Atlantis, Insomnia, Noe For Enhver.Dette er de jeg kommer på i farta. Jeg kommer igjen med mer senere.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Har kun lest en SK-bok, og den var skummel... Sluttet derfor.
Urban tilværelse
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Ceres wrote:Har kun lest en SK-bok, og den var skummel... Sluttet derfor.
Hvilken var det da? Det er vel ikke uten grunn han er kalt thrillerbøkenes konge :D

Kom forresten på en til av King. Desperation, Nevada.
Fabregas
Trollok
Trollok

Post by Fabregas »

er de Skikkelig skummel?
Ye have cast out yer brothers for devils, and now complain ye, lamenting, that ye've been left to fight alone.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Fabregas wrote:er de Skikkelig skummel?
Nja, jeg synes ikke det. Jeg har vel kanskje fått litt frysninger av og til, men ifølge Ceres er han skummel. Hvilken bok leste du Ceres?
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Det er mange år siden, var vel på din alder kanskje... :P Noen som reiste med et fly, landet i fortida og holdt på å bli spist opp av en arme av maur som åt opp fortida, og i det hele tatt ganske ekkelt. Likte ikke følelsen boka gav meg. Nei, da leser jeg heller WoT!
Urban tilværelse
Thomdril
Asha’man
Asha’man

Post by Thomdril »

Har lest "dreamcatcher", eller "drømmejegerne" på norsk, og må si jeg syntes den var ganske kjedelig faktisk.. "Forbannelsen/Thinner" har jeg også lest, og den var hakket bedre...
Who's that riding into the sun.
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun!
Psy-cho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad!
He sleeps with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Thomdril wrote:Har lest "dreamcatcher", eller "drømmejegerne" på norsk, og må si jeg syntes den var ganske kjedelig faktisk.. "Forbannelsen/Thinner" har jeg også lest, og den var hakket bedre...
Aha, Drømmejegerne ja. Synes det var ei bra bok jeg. Forbannelsen derimot har jeg ikke lest.

Og jeg kom på enda en bok av King jeg har lest. Rose Madder. Så det så.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

De eneste King-bøkene jeg kunne tenkt meg å lese, er Dark Tower-serien hans. Kall meg fordomsfull, men inntrykket jag har fått av mannens bøker gir meg ikke akkurat lyst til å løpe ut å kjøpe noe som helst av ham, egentlig...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Samme her. Det er et eller annet med King som jeg ikke takler helt. Lar meg rett og slett ikke friste av bøkene hans. Kan være fordi jeg har sett litt for mange av de i "rett på dvd-format da" :D

Er ikke akkurat kvalitet, for å si det sånn. TIl det har han solgt seg for billig.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Fenrir
Trollok
Trollok

Post by Fenrir »

jeg kan absolutt anbefale Dark Tower-serien til alle som like fantasy. dette er dog de eneste bøkene han har skrevet som kan kalles fantasy, da resten er i thrilller/grøsser-stil.

jeg er jo da fan av King, og har sluttet å se filmatiseringene av hans bøker, siden bøkene som regel er mye bedre, og filmene stort sett gir bøkene et dårlig rykte. av grøsserne hans kan jeg nevne IT - som ble en forferdelig film, men var en fantastisk bok å lese.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg har lagt merke til at Dark Tower-serien er delvis oversatt til norsk. Skyldes dette at bøkene er bra, eller bare at King har en gedigen fanskare i Norge? Noen andre enn Fenrir som har lest serien?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Insvims
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Insvims »

Fenrir wrote:jeg kan absolutt anbefale Dark Tower-serien til alle som like fantasy. dette er dog de eneste bøkene han har skrevet som kan kalles fantasy, da resten er i thrilller/grøsser-stil.

jeg er jo da fan av King, og har sluttet å se filmatiseringene av hans bøker, siden bøkene som regel er mye bedre, og filmene stort sett gir bøkene et dårlig rykte. av grøsserne hans kan jeg nevne IT - som ble en forferdelig film, men var en fantastisk bok å lese.
Det er ikke riktig at The Dark Tower er de eneste fantasy-bøkene hans. Det er riktignok hans hovedverk, men boken The Talisman er også i mye av samme stil. Også har vi jo The Eyes of the Dragon som er fantasy for litt yngre.
Og det stemmer heller ikke at resten av bøkene ligger i grøsser-sjangeren. King er riktignok verdens mest kjente grøsser-forfatter, men han har skrevet en god del historier som ikke er grøss. Han har skrevet flere dramaer. For eksempel The Green Mile, Different Seasons (fire kortere romaner), Dolores Claiborne, Hearts in Atlantis og The Girl Who Loved Tom Gordon.
Men ellers er det mye grøss, ja. Mine favorittbøker av King er IT, Desperation, Rose Madder, Insomnia m.fl.
Fabregas
Trollok
Trollok

Post by Fabregas »

[quote="Sauegjeteren"]Stort sett det meste. Mange av bøkene hans er litt trege igang, men er meget gode når de først starter.

Men av de jeg har lest kan jeg anbefale Hjerter i Atlantis, Insomnia, Noe For Enhver.Dette er de jeg kommer på i farta.

Hva handler Insomnia om? jeg vet jeg har den i bokhyllen og tenkte jeg kunne starte med den.
er ikke Insomnia en sykdom?
Ye have cast out yer brothers for devils, and now complain ye, lamenting, that ye've been left to fight alone.
Post Reply