Røyking

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Terje wrote:Bare for å låne litt autoritet til det Ceres nettopp sa, så var det som tatt ut av læreboka jeg hadde i sosiologi i fjor. ;)

Og det var noe sånt jeg forsøkte å få fram i posten hun siterte. :P
Trenger jeg mer autoritet? :P



Har aldri hatt sosiologi, men var sånn vagt involvert i det forskningsarbeidet i etterkant av HUBRO. (Undersøkelsen jeg refererte til). Forskeren jeg var mest med hadde mye peiling på dette med sosiale mekanismer, og jeg lærte en del interessant.
Urban tilværelse
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

asså.. hadde foten min begynt å råtne, tror jeg nok jeg skulle klart å slutte.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Men da er det uansett for seint. :roll:
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Nettopp.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Hehe..jobber på gamlehjem ved siden av studiene. Der er det en kar som mildt sagt er ganske skrall etter et hardt levd liv. Mannen har nok røyka som en skorstein i sine glansdager, men er nå nesten helt sengeliggende.

Forrige gang jeg var på jobb fulgte jeg han etter mye pusting og pesing til røykerommet og rulla en sigg til han, Rød 2. Det ble stemning og jeg rulla like godt en til meg selv også, med hans velsignelse.

Synes det var en fin stund.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Aldri i verden om jeg skal begynne å røyke. Det ødelegger sangstemmen!! Jeg vil gjerne ha stemmen min i orden selv om jeg blir både førti og femti år... Og den hosten røykere får. Høres ut som de skal falle død om på flekken.
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Nynaeve wrote:Aldri i verden om jeg skal begynne å røyke. Det ødelegger sangstemmen!! Jeg vil gjerne ha stemmen min i orden selv om jeg blir både førti og femti år... Og den hosten røykere får. Høres ut som de skal falle død om på flekken.
Jeg føler på meg at du blir et fint tilskudd til dette forumet, Nyn!
:)



Men mer saklig - hva angår eldre som har røyket hele sitt liv - la dem for all del få lov til å avslutte livet likedan. Det er ikke dem jeg er ute etter, det er vår generasjon. Vi har all informasjon vi trenger til å ta de riktige valgene. Resten er opp til oss.
Urban tilværelse
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Ja klart at hvis det er en gammel kall, eller dame for den saks skyld, som har røyket hele sitt liv blir det nok litt vanskelig for dem å slutte. Og det går ikke an å komme med kommentarer som at de kommer til å få ditt eller datt, for de er så gamle at de antakelig allerede har fått det, eller kommer ikke til å få det.

Egentlig skjønner jeg ikke helt hva dagens ungdom tenker når de begynner å røyke. Det er faktisk ingen fordeler! Nå kan man ikke skylde på at det er kult engang, for røyking er på vei ut. Så hvorfor?
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Kanskje fordi det er digg?

Dessuten går det an å argumentere med at det kan ha klare adaptive fordeler, om vi regner med at, evolusjonelt sett, menneskets mål er å leve til kjønnsmoden alder og deretter reprodusere seg. (Vi trenger jo ikke å bli så veldig gamle for å være i stand til det, og de fleste røykere lever da også til de får eller kan få barn).

Et nøkkelpunkt, og en av menneskets grunnleggende motivatorer er status og aksept i en gruppe. Det er rett og slett adaptivt. For mange er "røykegruppen" en klart definert gruppe og kanskje kan man dra en del fordeler av det gruppetilhørlighet har å tilby av samhørighet og beskyttelse osv.

Der har du en (mulig) fordel med det Nynaeve. Ikke så kult å starte på en ny skole uten venner vet du, da kan røykegruppen fort være aktuell for at man ikke skal stå alene.

Kan jo selføgelig argumentere mot dette, og si at dette ikke gjør seg gjeldene i røykegruppen på skolen vår, at den ikke egentlig er en gruppe, men bare individer som deler en samme vane (uvane).

Kan jo hende, selv om jeg tviler på at det gjelder for alle røykere.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Kanskje fordi det er digg?
Du stiller et spørsmål, og jeg svarer da; nei
Dessuten går det an å argumentere med at det kan ha klare adaptive fordeler, om vi regner med at, evolusjonelt sett, menneskets mål er å leve til kjønnsmoden alder og deretter reprodusere seg. (Vi trenger jo ikke å bli så veldig gamle for å være i stand til det, og de fleste røykere lever da også til de får eller kan få barn).
Så vi skal røyke slik at vi har en større mulighet til å dø rett etter at vi har gjort vår jobb, slik at våre yngre genrasjoner slipper å ta vare på oss? Jeg vil ikke dø, det må være fryktelig skummelt :?
Et nøkkelpunkt, og en av menneskets grunnleggende motivatorer er status og aksept i en gruppe. Det er rett og slett adaptivt. For mange er "røykegruppen" en klart definert gruppe og kanskje kan man dra en del fordeler av det gruppetilhørlighet har å tilby av samhørighet og beskyttelse osv.
Sett på filmen "The Wave" da skal man se at folk kommer med kommentaren "ville aldri skjedd med meg, og forhindret det med at alle kunne gått å tusle for seg selv. Da ville den nye føle at han glir rett inn uten å være med i en røykegruppe :roll:
Kan jo selføgelig argumentere mot dette, og si at dette ikke gjør seg gjeldene i røykegruppen på skolen vår, at den ikke egentlig er en gruppe, men bare individer som deler en samme vane (uvane).
Tror (hvet ikke) at det fortsatt er en gruppe da disse personene sosialiserer ved være i lag, og røyke. Tør formode at et ord blir sagt inni mellom og :) Men selfølgelig det vil jo være skole til skole.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Du stiller et spørsmål, og jeg svarer da; nei
Hva du eller jeg synes er uinteressant, faktum er at det er mange som synes det er det.
Så vi skal røyke slik at vi har en større mulighet til å dø rett etter at vi har gjort vår jobb, slik at våre yngre genrasjoner slipper å ta vare på oss? Jeg vil ikke dø, det må være fryktelig skummelt Confused
Nei, du skal se dette avsnittet i sammenheng med resten av teksten. Det jeg mente med dette er at, evolusjonelt sett står gjerne ikke røyking i veien for de grunnleggende målene: nemlig reproduksjon og å leve til dette blir mulig.
Sett på filmen "The Wave" da skal man se at folk kommer med kommentaren "ville aldri skjedd med meg, og forhindret det med at alle kunne gått å tusle for seg selv. Da ville den nye føle at han glir rett inn uten å være med i en røykegruppe Rolling Eyes
Har også sett "The Wave", men skjønner ikke helt hva du sikter til her? At filmens budskap var at alle skal gå for seg selv for å ikke danne ei nazigruppe? Synes ikke det høres som en naturlig løsning, og den strider da også mot evolusjonen.
Tror (hvet ikke) at det fortsatt er en gruppe da disse personene sosialiserer ved være i lag, og røyke. Tør formode at et ord blir sagt inni mellom og Smile Men selfølgelig det vil jo være skole til skole.
Det tror jeg også :P Sladrefolket vet du!
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

stefan_hoy wrote:
Du stiller et spørsmål, og jeg svarer da; nei
Hva du eller jeg synes er uinteressant, faktum er at det er mange som synes det er det.
Så vi skal røyke slik at vi har en større mulighet til å dø rett etter at vi har gjort vår jobb, slik at våre yngre genrasjoner slipper å ta vare på oss? Jeg vil ikke dø, det må være fryktelig skummelt Confused
Nei, du skal se dette avsnittet i sammenheng med resten av teksten. Det jeg mente med dette er at, evolusjonelt sett står gjerne ikke røyking i veien for de grunnleggende målene: nemlig reproduksjon og å leve til dette blir mulig.
Sett på filmen "The Wave" da skal man se at folk kommer med kommentaren "ville aldri skjedd med meg, og forhindret det med at alle kunne gått å tusle for seg selv. Da ville den nye føle at han glir rett inn uten å være med i en røykegruppe Rolling Eyes
Har også sett "The Wave", men skjønner ikke helt hva du sikter til her? At filmens budskap var at alle skal gå for seg selv for å ikke danne ei nazigruppe? Synes ikke det høres som en naturlig løsning, og den strider da også mot evolusjonen.
Tror (hvet ikke) at det fortsatt er en gruppe da disse personene sosialiserer ved være i lag, og røyke. Tør formode at et ord blir sagt inni mellom og Smile Men selfølgelig det vil jo være skole til skole.
Det tror jeg også :P Sladrefolket vet du!
The wave kommentaren mer spøk en enn seriøst, men det var faktisk ganske mye slikt på vår skole :roll:

Da mener du at om vi hadde død rett etter vi hadde gjort vår jobb bare et bonus poeng? For det er jo sant nokk, vi ville nokk ikke død av røyking før etter vi hatt seksuelle partnere, og vært på toppen av mat jakting, det vil si at vår bruk til arten er over. Men nå er det alltid slik at store deler av verden er blitt såppass sivilisert at vi har skapt et sammfunn der de eldre er med aktige.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Ikke noe bonuspoeng, poenget var bare at røyking i fra ung alder ikke trenger å stå i veien for hovedmålene i evolusjonen.

Videre var innlegget ment som et svar på nynaeves spørsmål; det går an å argumentere for røyking, noe jeg synes jeg illustrerte med at det kunne være adaptivt.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

stefan_hoy wrote:Kanskje fordi det er digg?
Det er nok slik at de som har røyket lenge synes det er digg å ta en røyk, men det er mye annet som er digg også, som vi til daglig avstår fra. Blant annet masse godteri, junkfood i mengder, uhemmet sexuell atferd etc. Det er flere her på forumet som har innrømmet at de er festrøykere, og det er i og for seg greit synes jeg, så lenge de er oppmerksomme på farene ved det - muligheten for å bli avhengig av hele tiden røyke. Det at noe gir oss et øyeblikks nytelse er noe de fleste av oss klarer å overvinne mentalt. Eller er du uenig i dette? Det er du som studerer psykologi. Noen er selvsagt ikke i stand til dette, men sånn generelt sett.
stefan_hoy wrote: Dessuten går det an å argumentere med at det kan ha klare adaptive fordeler, om vi regner med at, evolusjonelt sett, menneskets mål er å leve til kjønnsmoden alder og deretter reprodusere seg. (Vi trenger jo ikke å bli så veldig gamle for å være i stand til det, og de fleste røykere lever da også til de får eller kan få barn).

Et nøkkelpunkt, og en av menneskets grunnleggende motivatorer er status og aksept i en gruppe. Det er rett og slett adaptivt. For mange er "røykegruppen" en klart definert gruppe og kanskje kan man dra en del fordeler av det gruppetilhørlighet har å tilby av samhørighet og beskyttelse osv.
Her kommer du med to mulige forklaringer på røyking:

1.) Det har ingen innvirkning på basaldriftene våre om å forplante oss.
2.) Det gir (lettvint) sosial aksept og gruppetilhørighet.

(Du bruker imidlertid ordet "adaptivt" på en måte jeg ikke helt er fortrolig med. Jeg har alltid sett på det ordet som synonym til "tilpassningsdyktighet" eller noe i den duren. Hvordan røyking kan virke positivt inn på tilpassningsdyktigheten vår forstår jeg ikke helt... Du må forklare meg litt bedre hva du mener med det.)

For det første - jeg er enig. Helt basalt gir det ingen innvirkning på vår evne til å forplante oss. Men andre basale drifter er jo oppholdelsesdriften og sexualdriften. Innen oppholdelsesdriften kommer jo det at man vil unngå å dø. Og sexualdriften blir også nedsatt av røyking. (Nytelsesdriften blir derimot stimulert, enig.)

At det gir lettvinnt sosial aksept og en slags gruppetilhørighet uansett hvor man kommer eller hvor mange/få man kjenner er jeg også enig i. Det er nok for mange den viktigste faktoren for å IKKE slutte å røyke. Da mister man nemlig den vante gruppa. Det er nok også en motivator for å starte å røyke for en del mennesker som ønsker en slik tilhørighet til ei gruppe. Dersom man kommer og er ny på et sted - som du sier - så er det fullt mulig. Dersom man allerede har et sosialt nettverk så ser jeg liten suggesjon mot røykegruppa. Gjør du?
Stefan_Hoy wrote: Der har du en (mulig) fordel med det Nynaeve. Ikke så kult å starte på en ny skole uten venner vet du, da kan røykegruppen fort være aktuell for at man ikke skal stå alene.

Kan jo selføgelig argumentere mot dette, og si at dette ikke gjør seg gjeldene i røykegruppen på skolen vår, at den ikke egentlig er en gruppe, men bare individer som deler en samme vane (uvane).

Kan jo hende, selv om jeg tviler på at det gjelder for alle røykere.
På mine tidligere skoler så har røykerne vært ei slags gruppe. Men det er ei gruppe av folk fra andre miljøer enn mitt eget. Det er dem som gikk helse-og-sosial-fag, dem som gikk elektro, noen hard-core-almenn-festere/ridejenter og en og annen ellers. Men stort sett var menneskene som røyket på alle måter så lite atraktive som gruppe at man fikk inntrykk av at dem som ikke kom inn i noe annet miljø - de endte opp der... Det er trist, men det er slik det var der jeg kom fra.

Utenom skolesammenheng er det nok i større grad en samling individer som samles utenfor for å røyke. Det kan nok godt være sosialt det - man blir kjent med nye mennesker og knytter kontakter. Men som jeg har sagt i en tidligere post i denne tråden - det er da sosialt inne også... Kanskje i enda høyere grad...
Urban tilværelse
Post Reply