stefan_hoy wrote:Kanskje fordi det er digg?
Det er nok slik at de som har røyket lenge synes det er digg å ta en røyk, men det er mye annet som er digg også, som vi til daglig avstår fra. Blant annet masse godteri, junkfood i mengder, uhemmet sexuell atferd etc. Det er flere her på forumet som har innrømmet at de er festrøykere, og det er i og for seg greit synes jeg, så lenge de er oppmerksomme på farene ved det - muligheten for å bli avhengig av hele tiden røyke. Det at noe gir oss et øyeblikks nytelse er noe de fleste av oss klarer å overvinne mentalt. Eller er du uenig i dette? Det er du som studerer psykologi. Noen er selvsagt ikke i stand til dette, men sånn generelt sett.
stefan_hoy wrote:
Dessuten går det an å argumentere med at det kan ha klare adaptive fordeler, om vi regner med at, evolusjonelt sett, menneskets mål er å leve til kjønnsmoden alder og deretter reprodusere seg. (Vi trenger jo ikke å bli så veldig gamle for å være i stand til det, og de fleste røykere lever da også til de får eller kan få barn).
Et nøkkelpunkt, og en av menneskets grunnleggende motivatorer er status og aksept i en gruppe. Det er rett og slett adaptivt. For mange er "røykegruppen" en klart definert gruppe og kanskje kan man dra en del fordeler av det gruppetilhørlighet har å tilby av samhørighet og beskyttelse osv.
Her kommer du med to mulige forklaringer på røyking:
1.) Det har ingen innvirkning på basaldriftene våre om å forplante oss.
2.) Det gir (lettvint) sosial aksept og gruppetilhørighet.
(Du bruker imidlertid ordet "adaptivt" på en måte jeg ikke helt er fortrolig med. Jeg har alltid sett på det ordet som synonym til "tilpassningsdyktighet" eller noe i den duren. Hvordan røyking kan virke positivt inn på tilpassningsdyktigheten vår forstår jeg ikke helt... Du må forklare meg litt bedre hva du mener med det.)
For det første - jeg er enig. Helt basalt gir det ingen innvirkning på vår evne til å forplante oss. Men andre basale drifter er jo oppholdelsesdriften og sexualdriften. Innen oppholdelsesdriften kommer jo det at man vil unngå å dø. Og sexualdriften blir også nedsatt av røyking. (Nytelsesdriften blir derimot stimulert, enig.)
At det gir lettvinnt sosial aksept og en slags gruppetilhørighet uansett hvor man kommer eller hvor mange/få man kjenner er jeg også enig i. Det er nok for mange den viktigste faktoren for å IKKE slutte å røyke. Da mister man nemlig den vante gruppa. Det er nok også en motivator for å starte å røyke for en del mennesker som ønsker en slik tilhørighet til ei gruppe. Dersom man kommer og er ny på et sted - som du sier - så er det fullt mulig. Dersom man allerede har et sosialt nettverk så ser jeg liten suggesjon mot røykegruppa. Gjør du?
Stefan_Hoy wrote:
Der har du en (mulig) fordel med det Nynaeve. Ikke så kult å starte på en ny skole uten venner vet du, da kan røykegruppen fort være aktuell for at man ikke skal stå alene.
Kan jo selføgelig argumentere mot dette, og si at dette ikke gjør seg gjeldene i røykegruppen på skolen vår, at den ikke egentlig er en gruppe, men bare individer som deler en samme vane (uvane).
Kan jo hende, selv om jeg tviler på at det gjelder for alle røykere.
På mine tidligere skoler så har røykerne vært ei slags gruppe. Men det er ei gruppe av folk fra andre miljøer enn mitt eget. Det er dem som gikk helse-og-sosial-fag, dem som gikk elektro, noen hard-core-almenn-festere/ridejenter og en og annen ellers. Men stort sett var menneskene som røyket på alle måter så lite atraktive som gruppe at man fikk inntrykk av at dem som ikke kom inn i noe annet miljø - de endte opp der... Det er trist, men det er slik det var der jeg kom fra.
Utenom skolesammenheng er det nok i større grad en samling individer som samles utenfor for å røyke. Det kan nok godt være sosialt det - man blir kjent med nye mennesker og knytter kontakter. Men som jeg har sagt i en tidligere post i denne tråden - det er da sosialt inne også... Kanskje i enda høyere grad...