Valg 2005

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Valg 2005

Arbeiderpartiet
5
28%
Fremskrittspartiet
2
11%
Sosialistisk venstreparti
0
No votes
Høyre
3
17%
Venstre
5
28%
Kristelig folkeparti
0
No votes
Senterpartiet
2
11%
Rød valgallianse
0
No votes
Annet
0
No votes
blankt
1
6%

Total votes: 18

Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Jeg fikk lik prosent andel på alle høyre partiene+partiet Venstre, og fikk beskjed om å styre unna venstresiden. hadde ikke ventet meg noe annet heller.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Har ikke sett så mye hjelp i de testene jeg heller. En gang ble jeg Venstre, mens en annen gang ble jeg Frp... :?
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Oppklaring:

Venster er et sentrumsparti, ikke et venstreorientert parti.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

hadde paneldebatt på skolen i dag. etter å ha sett den to ganger, tror jeg jammen representanten fra AUF klarte å overbevise meg om at AP var en fin gjeng. at representanten var veldig kjekk og sjarmerende hadde selvfølgelig ingenting med saken å gjøre. :P
så nå sitter jeg igjen med et medlemsskap i AUF og en date til fredag. ;)
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Way to go, stine!

:lol:
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Som AUF'er vil jeg få ønske deg velkommen til Folden. :lol:

Og, ja: Way to go! :wink:

Tok nettopp den Aftenpost-testen, og jeg må si at den var veldig, eh, teit. "Vil du effektivisere og redusere størrelsen på offentlig sektor?" var kanskje det verste spørsmålet, siden det impliserer at høyresiden har rett når de hevder at krymping (kostnadsreduksjon) = effektivisering. Og det er bull.

Uansett, her er resultatene mine:

Ap 68%
SV 67%
RV 66%
Sp 51%
KrF 47%
Venstre 40%
Høyre 25%
Frp 13%

Ganske greit, egentlig, selv om mitt hat mot Krf, V og Sv ikke ble reflektert her, da... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Hva er det som er galt med venstre?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Det er vel bare det at jeg, som kaller meg sosialist (tidvis kommunist eller anarkist), ikke har så mye over til den sosialliberale ideen om å bruke Bismarckiske velferdsmodeller for å tone ned klassekampen, slik at utbyttinga kan fortsette enda lengre...

(Gud, jeg må slutte å lese Marx... :roll: )

Dessuten er de fagforeningsfiendtlige, og i mitt verdensbilde er fagforeningene den viktigste sivile institusjonen, siden den lar de mange maktesløse, som alene ikke kan få til stort, organisere seg til en masse som tilsammen har makt nok til å stå i mot de mektige på politikkens og økonomiens tinder. Eller noe sånt. 8)

For ikke å snakke om at de er markedsøkonomitilhengere - riktignok idealistiske kapitalister, i motsetning til Høyre (dette er et pluss "in my book"). Idealistiske kapitalister hvis ideal er de små bedriftene. :wink:
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Eivind wrote:Hva er det som er galt med venstre?
To ting jeg kan nevne sånn uten egentlig å tenke over noe grundigere:

1.) De er for bomstationer i hopetall.
2.) Lars Sponheim. Han virker rett og slett teit. Forstår ikke hvorfor...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hei, bomstasjoner er utrolig smarte ting! Jeg gruer meg til hvordan Trondheim sentrum vil bli når bomringen fjernes til høsten... :(
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Bomstasjoner er flott i samme mengde som salt i maten. I passelige mengder: nydelig. For mye - ødeleggelse. Bomstasjon rundt namsos f.eks. Vitsen med det da? Nei... Alt i moderasjon er mitt motto.

(Hehe... Selvfølgelig skal ikke skattebetalerne betale heile sulamitten!)
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Jeg skjønner ikke hva som er galt med bomstasjoner, det er jo en fin måte å la de som bruker veien få betale deler av utbygningskostnaden. Alle pengene går jo selvfølgelig ikke tilbake til veier, men det skulle bare mangle, da bilene forurenser mye. Da er det greit å bruke noe av pengene på f. eks. kollektivtrafikken. Jeg vet ikke hvor du har det fra at venstre er et bomparti, men det er ihvertfall ikke mange bomstasjoner i Norge. Det er ~20 stk.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Eivind wrote:Jeg skjønner ikke hva som er galt med bomstasjoner, det er jo en fin måte å la de som bruker veien få betale deler av utbygningskostnaden. Alle pengene går jo selvfølgelig ikke tilbake til veier, men det skulle bare mangle, da bilene forurenser mye. Da er det greit å bruke noe av pengene på f. eks. kollektivtrafikken. Jeg vet ikke hvor du har det fra at venstre er et bomparti, men det er ihvertfall ikke mange bomstasjoner i Norge. Det er ~20 stk.
??? Det er da mye mer enn 20 bomstasjoner i Norge, vi passerte 130 ifjor hvertfall.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Ok, tolket denne linken her feil http://www.venstre.no/kilden/00011CA6-8 ... 2-006F15E5

Men hvis man ser der, så viser det seg at det blir mindre bomstasjoner i perioden 2005-9. Så jeg vil ikke si at Venstre på død og liv vil ha mer bomstasjoner. Er det i det hele tatt noe parti som vil avskaffe bomstasjoner som finansieringsordning?
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Bomstasjoner er ok så lenge man ikke er avhengig av bilen. Det er en fin måte å minke trafikk i bykjerner, og det er en fin måte å få finansiert nybygging av veier. Det er imidlertid dyrt, og snart står det nok bomstasjoner rundt de fleste store og middelsstore byer i Norge. Mitt ferskeste eksempel er bomringen rundt Namsos. Kun en brøkdel av det de tar inn brukes på vegutbygginga, og den utbygginga har ikke fått i gang de store forbedringene : noen små rundkjøringer har erstattet noen lyskryss. pluss litt mer. Også rundt Trondheim er det bomring. Og ok. Det er greit. Forhåpentligvis blir veien bedre og bedre så lenge den står. At kun femti prosent går til veiutbygging er merkelig da.

Venstre har ved flere anledninger higet for stadig bygging av bomringer. Viser til noen artikler. Jeg har ikke noe mot bomringer i sin alminnelighet, men jeg ser helst at vi holder bomstasjonene på dagens nivå.

http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 542286.ece

http://kampanje2.wox.no/mediafront/vens ... rogram.pdf

Her spesielt side 99: ... bruk av bomringer med differensierte satser for å redusere helse- og miljøbelastning fra bil er viktige virkemidler... Les gjerne hele avsnittet. Når et parti skriver dette så klart i programmet sitt sier det seg selv at realiteten er enda svartere (det er det som rege... )

Hør på meg nå:

Bomstasjoner er et bra tiltak. Men med moderasjon. Vi trenger ikke på død og liv flere enn tyve.
Locked