Skolestart!

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

flytte bøker en gang i uka er vel ikke så ille vel? :? har gjort det samme i alle(de fleste) år uten å ha problemer med det.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

incanus wrote:Har to fag dette semesteret. Det eine, som er obligatorisk, skal gje ein oversikt over eldre historie (frå ca. 4000 f.Kr til 1750). Skal i det skrive ei lita oppgåve på rundt 700 ord, og ha ein eksamen på seks timar i november.
Wow. Da jeg tok Hist1100, som det heter her i Trondheim, skrev jeg ei oppgave på 4000 ord og ei på enten 2500 eller 3000, i tillegg til en sekstimers eksamen. Misunnelig!
Det andre er eit fordjupingsemne, der ein kunne velge mellom fleire ulike tema, og eg valde indisk historie. Det er eit mappevurdert fag, so eg må skrive tre oppgåver på rundt 2000 ord som skal verte vurdert av både andre elevar og lærar i løpet av semesteret, i tillegg til ein liten eksamen på to timar til slutt. Litt spent på korleis eg får til dei oppgåvene. Krava verkar å vere litt høgare enn vidaregåande kan ein seie...
Høres spennende ut. Litt stress med tre slike oppgaver i høstsemesteret (som vanligvis virker som om det er halvparten så langt som vårsemesteret), kanskje, men det er vel noe sånt som er krav på ex.phil. også...

Ellers, lykke til i det som antakeligvis er det beste historiske miljøet i Norge! (Tror også Loki skal ta innføring i eldre historie i Bergen i høst...)

Og hvis du har lyst til å se et par eksempler på slike semesteroppgaver i det faget (de er som sagt litt lengre enn den du skal skrive, men dog), er det bare å sende en mail! ;)

Og til alle dere som er interessert i internasjonal politikk og økonomisk historie: Følg med på bloggen min, hvor jeg skal forsøke å legge ut alle forelesningsnotatene mine i høst. (lenke i hjemmesidedingsen under denne posten....)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

incanus wrote:Har to fag dette semesteret. Det eine, som er obligatorisk, skal gje ein oversikt over eldre historie (frå ca. 4000 f.Kr til 1750). Skal i det skrive ei lita oppgåve på rundt 700 ord, og ha ein eksamen på seks timar i november. Det andre er eit fordjupingsemne, der ein kunne velge mellom fleire ulike tema, og eg valde indisk historie. Det er eit mappevurdert fag, so eg må skrive tre oppgåver på rundt 2000 ord som skal verte vurdert av både andre elevar og lærar i løpet av semesteret, i tillegg til ein liten eksamen på to timar til slutt. Litt spent på korleis eg får til dei oppgåvene. Krava verkar å vere litt høgare enn vidaregåande kan ein seie...
Hehehe, eg òg tek oversikt over eldre historie, men eg tok ei anna fordjupning (Romarepublikken, den einaste fordjupninga som hadde skuleeksamen i staden for mappeeksamen) - skjønt indisk historie høyrdest veldig interessant ut, undrar på om eg skal ta ei ekstra fordjupning neste haust for å få det med meg. Globalisering i antikken såg gøy ut òg. Sukk. So little time...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Høres spennende ut. Litt stress med tre slike oppgaver i høstsemesteret (som vanligvis virker som om det er halvparten så langt som vårsemesteret), kanskje, men det er vel noe sånt som er krav på ex.phil. også...
Trur ein del valte det same som Loki, ettersom det der er kun ein eksamen, og ein slepp å jobbe so mykje med oppgåver undervegs. Det positive med oppgåvene er jo at ein vert pressa til å jobbe meir med faget (noko som kan vere greit...).
Terje wrote:Ellers, lykke til i det som antakeligvis er det beste historiske miljøet i Norge! (Tror også Loki skal ta innføring i eldre historie i Bergen i høst...)

Og hvis du har lyst til å se et par eksempler på slike semesteroppgaver i det faget (de er som sagt litt lengre enn den du skal skrive, men dog), er det bare å sende en mail! ;)
Takk for det, og takk for tilbodet.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Eg har hatt eit fag med same mappeleveringsstruktur i fjor haust, på religionsvitskap, og det var meget overkommeleg, det, eg valgte etter tema meir enn etter eksamensform. Sjølv om det nok òg spelte inn då eg tek fleire fag dette semesteret enn eg har gjort før og dermed vil halde obligatoriske aktivitetar eg må delta i til eit minimum. (Eg tek "RELV250: Religionar i Antikken" i tillegg til dei to historiefaga)

Hadde fyrste forelesninga i dag, forresten, og den var overraskande interessant, sjølv om eg diverre var førebudd til den og dermed alt hadde lest brorparten av det fyren sa i pensum. :P Han sa forresten at folk som hadde tatt dette emnet med håp om mindre arbeid ville bli skuffa, han meinte det var det tyngste fordjupningsemnet ein hadde å velge mellom. :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Kjetil wrote:Du kunne jo bare møtt opp i forelesningene, men eksamen kommer du neppe opp i herr sau.
Hehe. Billig, lærerikt og konsekvensløst. Neimen ikke dumt Kjetil. Bare så synd at jeg må droppe skolen hjemme da :?
Moiraine Sedai wrote:Jeg har da begynt i 9. klasse. Virker helt greit så langt (begynte 21, så jeg har ikke akkurat peil ennå), det eneste jeg er spent på er nynorsken. Det er vel ikke så vanskelig, vel? Jo, og selvfølgelig bcg'en. Jeg skal love dere at det er en del skumle rykter som skremmer et lite hjerte på gang...
Vel, nynorsken skal ikke være noe problem (hvis man ser bort fra skremselspropagandaen til Princess her om dagen). Jeg arbeidet nesten ikke med det annet enn på skolen og fikk sterk femmer. Nå kan det være at det hjelper på med språkøre og dialekt tilnærmet likt nynorsk, men likevel. Men nynorsken går nok bra serru.

BCG derimot :twisted:
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

aviendha wrote:Uff...for en lærer...

Vi har fått noen nye regler på skolen og noen av dem er helt på trynet :evil: som at vi må ha alle bøkene hjemme, for da må jeg flytte alle bøkene mine en gang i uka(har skilte foreldre). Får ikke plass til alle i sekken en gang! Skulle tro det var såpass mange som flytter frem og tilbake at de som lager reglene ville tenkt litt på sånt...
Det der måtte jeg leve med i tre år. Alle årene hadde jeg en dag, hvor jeg måtte ha med sånn ca 10 av 12 bøker. sekken min veide ca 9,5 kilo på de dagene. Jeg veide den faktisk. Å da å skulle gå to kilometer? Jippi!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Vi er ganske milde når det gjelder det å gå offtopic i diskusjoner, men vær så snill og tenk dere litt om. Helt greit å lufte sine bekymringer for BSG, men dere andre trenger for all del ikke å bite på agnet. Slike mer eller mindre ubetydelige samtaler, dreper de mer informative diskusjonene/samtalene som foregår.

Dette er langt ifra en av de mest alvorlige offtopic-eksemplene, men tenkte bare det var greit å påpeke dette. Fint om alle tar litt ansvar selv.
Nynaeve Sedai
Mørkefrende
Mørkefrende
Posts: 83
Joined: Sun Aug 20, 2006 1:46
Location: Otta
Contact:

Post by Nynaeve Sedai »

Faile wrote:selv har jeg fått verdens mest inneffektive norsklærer. han bruker halve time til å fortelle om hvor effektiv han er.
:lol: Kjenner typen :lol:
hansito
Hengiven
Hengiven
Posts: 248
Joined: Thu Mar 16, 2006 18:33
Location: Øyer

Post by hansito »

Faile wrote:selv har jeg fått verdens mest inneffektive norsklærer. han bruker halve time til å fortelle om hvor effektiv han er.
Kjenner problemet, vi har et par av dem vi og.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

haha. min første lekse for sesongen: gå ut i skogen og ta med meg ti forskjellige typer blader hjem, og legge dem i press :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Min første er å skrive 2-4 sider med ren tekst om deg selv, med str 12, sammen med en matte prøve på nettet, og å lage en større matte oppgave med fasit selv :|

Dette blir et laaangt år.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Tror vi begynte med polynomdivisjon. Nå holder vi på med inverse funsksjoner.
Last edited by Kjetil on Thu Aug 24, 2006 17:51, edited 1 time in total.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

i dag jobbet vi tre kvarter med å lage søylediagram over hvem som hadde sokker, som var barbeint og som hadde innesko.

hvorfor forlot jeg noengang barneskolen? :lol:
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Stine wrote:i dag jobbet vi tre kvarter med å lage søylediagram over hvem som hadde sokker, som var barbeint og som hadde innesko.

hvorfor forlot jeg noengang barneskolen? :lol:

Du, sier du A, må du si B! Hvordan var forholdene mellom innesko, barbeint og sokker?
Post Reply