Valg 2005

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Valg 2005

Arbeiderpartiet
5
28%
Fremskrittspartiet
2
11%
Sosialistisk venstreparti
0
No votes
Høyre
3
17%
Venstre
5
28%
Kristelig folkeparti
0
No votes
Senterpartiet
2
11%
Rød valgallianse
0
No votes
Annet
0
No votes
blankt
1
6%

Total votes: 18

Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Jeg vil si dere har like godt grunnlag til å inngå avtaler, men det kan dere ikke, for dere er ikke myndige. Samme logikk kan brukes om å stemme.

Hvis man ikke skal håndheve myndighetsalderen, kan man like gjerne slutte med konseptet om å bli myndig, når det ikke lenger har en praktisk betydning.

20 års aldersgrense på sprit er heller ikke greit, det er opp til den enkelte å bestemme hva man vil gjøre når man er myndig. Samme med øl-salget i butikkene etter kl. 20, myndighetene har ikke noe med å bestemme når vi skal få kjøpe alkohol. Vin i butikk er også en god ide.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

For min egen del har jeg ikke særlig mye imot alkoholpolitikken som føres i Norge. Jeg kjøper/drikker alt for lite til at det bryr meg. Men jeg er godt enig i at man kunne hatt vin i butikken. Og det kunne gjerne vært litt billigere. Men jeg forstår jo at frykten er at man skaper flere alkoholikere... Vanskelig tema.

Diskuterte dette med noen venner for noen dager siden. Det ble påpekt at det ikke er noen større andel alkoholisme i spania/frankrike enn her til tross for at alkoholen er langt lettere tilgjengelig...

Her i Norge må vi jo også se på det faktum at lettere tilgjengelig alkohol kanskje vil få slutt på heimebrenninga. Og med HBdødsfall.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Nå har jeg vært og stemt, til min store overraskelse sjekka de ikke ID :shock: Her er det jo stor mulighet for å fuske. Og stemmeseddelen bretta man bare sammen, hvis man holder litt løst kan jo andre se hvilken du har valgt. Men dette er vel gjort for at det skal være lettere å telle opp. Nå blir det spennende å se hva resultatet blir!
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Eivind wrote:Nå har jeg vært og stemt, til min store overraskelse sjekka de ikke ID :shock: Her er det jo stor mulighet for å fuske. Og stemmeseddelen bretta man bare sammen, hvis man holder litt løst kan jo andre se hvilken du har valgt. Men dette er vel gjort for at det skal være lettere å telle opp. Nå blir det spennende å se hva resultatet blir!
Dette hørtes nok litt mer praktisk enn for oss som måtte forhåndstemme. Først måtte de søke oss opp på datan, å skive ut valgkort. Deretter var det inn i båsen å krysse av på en lapp så lang som et hus(Med både vanlig skrift og blindeskrift..) som vi la i en konvolutt. Så var det ut å legge den i en ny, oransje konvolutt som valgkortet lå i, før vi endelig kunne putte den i urna. (Som da også var stappe full, så jeg fikk den ikke helt nedi engang... :? )

Men det skal bli spennde å se resultatet! Men tror nok ikke jeg sitter oppe hele natta å følger sendingene... :P

Edit: Men må si det var litt merkelig å ikke spørre om ID da. Vi måtte ha det, med fødsels- og personnummer, ellers kom vi ingen vei.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Jeg også stemte for omlag en måned siden. Ikke noe id-sjekk, men det er vel heller ikke nødvendig på små plasser som min.

Apropo resultatet så har jeg sett analyser som mener at Jens Stoltenberg blir statsminister uansett hva resultatet blir... Det blir spennede å se.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Damien Frost wrote:
Eivind wrote:Nå har jeg vært og stemt, til min store overraskelse sjekka de ikke ID :shock: Her er det jo stor mulighet for å fuske. Og stemmeseddelen bretta man bare sammen, hvis man holder litt løst kan jo andre se hvilken du har valgt. Men dette er vel gjort for at det skal være lettere å telle opp. Nå blir det spennende å se hva resultatet blir!
Dette hørtes nok litt mer praktisk enn for oss som måtte forhåndstemme. Først måtte de søke oss opp på datan, å skive ut valgkort. Deretter var det inn i båsen å krysse av på en lapp så lang som et hus(Med både vanlig skrift og blindeskrift..) som vi la i en konvolutt. Så var det ut å legge den i en ny, oransje konvolutt som valgkortet lå i, før vi endelig kunne putte den i urna. (Som da også var stappe full, så jeg fikk den ikke helt nedi engang... :? )
Vi hadde ikke valgkort engang vi (Skedsmo Kommune)!
Men det skal bli spennde å se resultatet! Men tror nok ikke jeg sitter oppe hele natta å følger sendingene... :P

Edit: Men må si det var litt merkelig å ikke spørre om ID da. Vi måtte ha det, med fødsels- og personnummer, ellers kom vi ingen vei.
Nei, det er det ikke noe vits i. Gjorde det ved valget i USA for ett år siden. Det er noe av det mest bortkasta jeg har vært med på, resultatet ble jo ikke klart, og senere har det jo vist seg at det har vært valg-fusk tilstede :roll: Mye bedre å legge seg og våkne opp til resultatene! (Funker i Norge ihvertfall.)

VG publiserte nettopp denne artikkelen: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=290030
Jeg vil ha omvalg :P
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Eivind wrote:VG publiserte nettopp denne artikkelen: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=290030
Jeg vil ha omvalg :P
Hørte akkurat om dette på P4.
Det var visst osgå kommuner det de ikke hadde alle stemmesedlene. Noen steder manglet de visst stemmesedlene til høyre og venstre til langt utpå dagen.
Fliiiiinke valgfunksjonærene! :P
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Eivind wrote:Jeg vil si dere har like godt grunnlag til å inngå avtaler, men det kan dere ikke, for dere er ikke myndige. Samme logikk kan brukes om å stemme.

Hvis man ikke skal håndheve myndighetsalderen, kan man like gjerne slutte med konseptet om å bli myndig, når det ikke lenger har en praktisk betydning.

20 års aldersgrense på sprit er heller ikke greit, det er opp til den enkelte å bestemme hva man vil gjøre når man er myndig. Samme med øl-salget i butikkene etter kl. 20, myndighetene har ikke noe med å bestemme når vi skal få kjøpe alkohol. Vin i butikk er også en god ide.
ER vin i butikk virkelig en god ide? Jeg har mange vindrikkende bekjente, og de fleste av dem frykter at dersom vin kommer på salg i dagligvarebutikker, så vil det ekstraordinære tilbudet som Vinmonopolet har i dag, mest sannsynelig bli borte, av opplagte årsaker.

Muligheten er vel kanskje at det dukker opp private vinforhandlere (noe det for såvidt ikke burde være noe i veien med i dag heller, forutsatt at de måtte søke om konsesjon før de starta opp), men hvorvidt disse gidder/ser det lønnsomt å etablere seg på alle steder hvor vi i dag har pol, ser jeg på som lite sannsynelig.

Åh, forresten: Vi grusa dem så innst inni *******!!! :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Huff ja... Tapt valg.

Men forskjellene kommer vi nok ikke til å merke særlig godt. Har ingenting i mot Ap i regjering. De har jo tross alt styrt Norge godt i lang tid før. Håper de klarer å løse problemene med Sv og Sp og skape stabilitet.

Jeg ønsker dem lykke til, og håper at de kan klare å løse opp i eldreomsorgen og fattigdomsproblematikken. Det ville vært flott.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg håper mest på at de skal klare å gjøre noe med den offentlige fattigdommen. Og stopper privatiseringa. Ellers kan de vel bare gjøre som alle politikere alltid gjør. (Dvs. følge den samme linja som dem før dem, med andre ord. :P )

Tror ikke Sp kommer til å bli noe problem i forhold til stabiliteten. Det er et parti med begge beina planta i jorda. Nesten bokstavelig talt.
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

terje wrote: Tror ikke Sp kommer til å bli noe problem i forhold til stabiliteten. Det er et parti med begge beina planta i jorda. Nesten bokstavelig talt.

Eller snarere... Hodet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hehe. Neida, jeg håper og tror at Sp kan få gjenreist distriktspolitikken i Norge. Urban-Høyre tok livet av Agrar-Høyre for over 30 år siden, vet du... :(

Og Venstre, til tross for at de har en sauebonde som leder, er jo også et byparti.

(Hvis noen tror jeg glemte KrF er ikke det helt sant. Alle vet jo at så lenge de får sysle med sine forsøk på å sende verden tilbake til middelalderen, er jo de fornøyde...)
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

terje wrote:Hehe. Neida, jeg håper og tror at Sp kan få gjenreist distriktspolitikken i Norge. Urban-Høyre tok livet av Agrar-Høyre for over 30 år siden, vet du... :(

Og Venstre, til tross for at de har en sauebonde som leder, er jo også et byparti.

(Hvis noen tror jeg glemte KrF er ikke det helt sant. Alle vet jo at så lenge de får sysle med sine forsøk på å sende verden tilbake til middelalderen, er jo de fornøyde...)
Merkelig at jeg er osloborger og stemmer høyre du gitt...
:shock:

:lol:
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Og jeg som trodde du var verdøle...
Er ikke det midt i Sp-land? :P

Forresten, så har jeg i løpet av uka funet ut at når jeg er ferdig utdanna, skal jeg forsøke å få meg jobb i Hedmark. Høyeste Ap-oppsluting i landet; laveste for Frp. 8)
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

terje wrote:Og jeg som trodde du var verdøle...
Er ikke det midt i Sp-land? :P

Forresten, så har jeg i løpet av uka funet ut at når jeg er ferdig utdanna, skal jeg forsøke å få meg jobb i Hedmark. Høyeste Ap-oppsluting i landet; laveste for Frp. 8)

Hva er en verdøle? En fra værdal? (Vædaln?) Vel... Jeg har bodd ti-tolv år i sp-land (dvs nord-trøndelag) men ikke verdal. Lenger nord. Mindre sentralt, tro det den som kan... Men det var jo en grunn til at jeg straks jeg var ferdig med videregående flyttet til oslo...

I Hedmark sier du... Ingen misjonær altså? :P
Locked