La merke til at Trevelers spoilere var litt hanglete, så jeg skal nå rette dem, fordi jeg kjeder meg...
1) Perring/Faile problematikken vil løses I KoD.
Jepp, det gjorde den, ihvertfall det lille Shaidoproblemet deres. Personlige problemer ble det ikke tid til.
2) Ca halvparten av boken omhandler hvordan Egwene kommer til makten i Andor.
Egwene?

Liten trykkleif, ellers korrekt.
3) Nesten ingenting skjer med Det Hvite Tårnet vs Rebell AS`ene.
Tja, vil ikke påstå det - syntes det skjedde mye, jeg. Egwene fikk jo begynt å undergrave Elaida ved å skaffe seg allierte inne i Tårnet. Og det med BA-jegerne var jo tidvis spennende, selv om det var lite av dem...
4) Loial gifter seg! 
Yay! Hendelsen like etter var også bra, men bryllupet var enestående.
5) Moraine blir nevt og vi får vite hva hun skrev i brevet til Thom.
Riktig. Selv syntes jeg at både brevet kom fram akkurat da, når akkurat de personene var til stede, var litt deus ex machina-aktig, men for en gangs skyld kan jo hovedpersonene ha litt flaks også. Har irritert meg lenge over hvor mye lettere de hadde fått det hvis de hadde møttes for å utveklse informasjon litt oftere...
1) I reddningsforsøket på Faile anngriper Aram Perrin og endre opp med å bli drept at en Shaido (Aram dør altså)
Litt lettvint løsning, syntes jeg - hadde forventa at Aram skulle spille en større rolle. Hva han eventuelt skulle gjøre, aner jeg ikke, men at han skulle bli hugd ned bakfra av en Shaido var litt billig... (For ikke å snakke om at han angrep Perrin når Perrin hadde en hel hær i hælene - med på den andre side, når i de siste bøkene har ikke Perrin hatt det...?

)
Men på den annen side er det jo forståelig at det skjedde der og da - det må jo bli vanskeligere for Perrin å bevise at Masema hadde noe meddet å gjøre...
2) Rand konfronterer en av de fortapte og mister hånden i konflikten som følger. Det ender med at Rand dreper den fortapte. (vet ikke hvem det er)
Nei, han dreper henne (Semirhage) ikke. Hun tas bare til fange.
3) Lan tar farvell med Nynaive og reiser til borderlandene for å samle styrkene der før Trollok hordene vil strømme ut av the blight. MAn får inntrykk av at de ikke vil møtes igjen.
Fikk vi det? Muligens, men det var ikke inntrykket jeg fikk....
Men jeg utelukker ikke at Trevelers kilde har rett.
4) Mat får vite at Moiraine holdes fanget i the tower of Ghegi og lover å arrangere et redningsforsøk. Hun blir imidlertid ikke reddet i løpet av KoD.
Nei, og dette er noe RJ kanskje kunne ha tatt seg tid til. Men i tillegg til slit som deadlines, så har han kanskje planer for ting som skal skje i mellomtida - Mat har jo ingen hos seg som kan kanalisere den Ene Karften, så det blir Apostlenes Hester til Ghenjei. Konflikt med Elayne?
5) Egwene blir tatt til fange av den svarte Adjah men blir reddet av Birgithe m.f.
Jepp. Den sekvensen virka imidlertid litt rusha, men det passa egentlig bra med situasjonen i boka - de var under angrep, og det hasta med å få redda Elayne.
6) Mat gjennforenes med The Band of the Red Hand.
Og for et møte!
Greit nok, ikke noenting i sammenligning med tidligere slag, men likevel en imponerende liten sak.