KoD spoilere

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Treveler
Hengiven
Hengiven

KoD spoilere

Post by Treveler »

Har litt frivillig og litt ufrivillig kommet over en del KoD spoilere. Det skal nevnes at jeg foretrekker å vite litt om hva som skjer i bøker og filmer jeg skal lese/se.

Med andre ord. IKKE LES NOE AV DETTE VISST DU IKKE VIL VITE OM NOEN SPOILERE FØR DU HAR LEST KOD!

Små spoilere
Spoiler
1) Perring/Faile problematikken vil løses I KoD.
2) Ca halvparten av boken omhandler hvordan Egwene kommer til makten i Andor.
3) Nesten ingenting skjer med Det Hvite Tårnet vs Rebell AS`ene.
4) Loial gifter seg! :P
5) Moraine blir nevt og vi får vite hva hun skrev i brevet til Thom.
Store/detaljerte spoilere.
Spoiler
1) I reddningsforsøket på Faile anngriper Aram Perrin og endre opp med å bli drept at en Shaido (Aram dør altså)
2) Rand konfronterer en av de fortapte og mister hånden i konflikten som følger. Det ender med at Rand dreper den fortapte. (vet ikke hvem det er)
3) Lan tar farvell med Nynaive og reiser til borderlandene for å samle styrkene der før Trollok hordene vil strømme ut av the blight. MAn får inntrykk av at de ikke vil møtes igjen.
4) Mat får vite at Moiraine holdes fanget i the tower of Ghegi og lover å arrangere et redningsforsøk. Hun blir imidlertid ikke reddet i løpet av KoD.
5) Egwene blir tatt til fange av den svarte Adjah men blir reddet av Birgithe m.f.
6) Mat gjennforenes med The Band of the Red Hand.
Det var vel det.
Last edited by Treveler on Tue Sep 13, 2005 23:48, edited 1 time in total.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

De små spoilerne var gode, siden de var passe diffuse og ikke røpte for mange detaljer, men den andre var litt vel detaljert. Leste bare første orda i første spoileren der, og jeg tror ike jeg får sove den neste uka pga. det jeg leste... :|
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

terje wrote:De små spoilerne var gode, siden de var passe diffuse og ikke røpte for mange detaljer, men den andre var litt vel detaljert. Leste bare første orda i første spoileren der, og jeg tror ike jeg får sove den neste uka pga. det jeg leste... :|
Det var da også meningen. Tror ingen vil få ødelagt leseopplevelsen av de små spoilerne, mens de store røper de store hendelsene i KoD. Håper dog du ikke missforstod den første store spoileren. Leste du bare de første ordene kan du fort missforstå. :?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hvis jeg misforstår blir det bare bra. Heller misforstå enn å vite alt. :wink:
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Hvor kom du forresten over denne infoen?
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Ceres wrote:Hvor kom du forresten over denne infoen?
På forskjellige forum. Feks. Wotmania slik som her: http://wotmania.com/wotmessageboardshow ... dID=235265
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Jeg er ikke særlig aktiv på forum på utenlandske sider. Men, det er en som heter traveler på theoryland som poster en del teorier. Er det deg?
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Ceres wrote:Jeg er ikke særlig aktiv på forum på utenlandske sider. Men, det er en som heter traveler på theoryland som poster en del teorier. Er det deg?
Ja har skrevet et par innlegg der men det er lenge mellom hver gang.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Hm.. jeg så du hadde postet to nye teorier nå... (Jeg er ikke inne der så alt for ofte.) At du tør... :)
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

uff, skulle ikke ha lest de der :| røpte litt for mye etter min smak liksom... men men, gjort er gjort
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Re: KoD spoilere

Post by Terje »

La merke til at Trevelers spoilere var litt hanglete, så jeg skal nå rette dem, fordi jeg kjeder meg... :P
1) Perring/Faile problematikken vil løses I KoD.
Jepp, det gjorde den, ihvertfall det lille Shaidoproblemet deres. Personlige problemer ble det ikke tid til.
2) Ca halvparten av boken omhandler hvordan Egwene kommer til makten i Andor.
Egwene? :lol:
Liten trykkleif, ellers korrekt.
3) Nesten ingenting skjer med Det Hvite Tårnet vs Rebell AS`ene.
Tja, vil ikke påstå det - syntes det skjedde mye, jeg. Egwene fikk jo begynt å undergrave Elaida ved å skaffe seg allierte inne i Tårnet. Og det med BA-jegerne var jo tidvis spennende, selv om det var lite av dem...
4) Loial gifter seg! :P
Yay! Hendelsen like etter var også bra, men bryllupet var enestående. :D
5) Moraine blir nevt og vi får vite hva hun skrev i brevet til Thom.
Riktig. Selv syntes jeg at både brevet kom fram akkurat da, når akkurat de personene var til stede, var litt deus ex machina-aktig, men for en gangs skyld kan jo hovedpersonene ha litt flaks også. Har irritert meg lenge over hvor mye lettere de hadde fått det hvis de hadde møttes for å utveklse informasjon litt oftere...

1) I reddningsforsøket på Faile anngriper Aram Perrin og endre opp med å bli drept at en Shaido (Aram dør altså)
Litt lettvint løsning, syntes jeg - hadde forventa at Aram skulle spille en større rolle. Hva han eventuelt skulle gjøre, aner jeg ikke, men at han skulle bli hugd ned bakfra av en Shaido var litt billig... (For ikke å snakke om at han angrep Perrin når Perrin hadde en hel hær i hælene - med på den andre side, når i de siste bøkene har ikke Perrin hatt det...? :roll: )
Men på den annen side er det jo forståelig at det skjedde der og da - det må jo bli vanskeligere for Perrin å bevise at Masema hadde noe meddet å gjøre...
2) Rand konfronterer en av de fortapte og mister hånden i konflikten som følger. Det ender med at Rand dreper den fortapte. (vet ikke hvem det er)
Nei, han dreper henne (Semirhage) ikke. Hun tas bare til fange.
3) Lan tar farvell med Nynaive og reiser til borderlandene for å samle styrkene der før Trollok hordene vil strømme ut av the blight. MAn får inntrykk av at de ikke vil møtes igjen.
Fikk vi det? Muligens, men det var ikke inntrykket jeg fikk....

Men jeg utelukker ikke at Trevelers kilde har rett.
4) Mat får vite at Moiraine holdes fanget i the tower of Ghegi og lover å arrangere et redningsforsøk. Hun blir imidlertid ikke reddet i løpet av KoD.
Nei, og dette er noe RJ kanskje kunne ha tatt seg tid til. Men i tillegg til slit som deadlines, så har han kanskje planer for ting som skal skje i mellomtida - Mat har jo ingen hos seg som kan kanalisere den Ene Karften, så det blir Apostlenes Hester til Ghenjei. Konflikt med Elayne?
5) Egwene blir tatt til fange av den svarte Adjah men blir reddet av Birgithe m.f.
Jepp. Den sekvensen virka imidlertid litt rusha, men det passa egentlig bra med situasjonen i boka - de var under angrep, og det hasta med å få redda Elayne.
6) Mat gjennforenes med The Band of the Red Hand.
Og for et møte!
Greit nok, ikke noenting i sammenligning med tidligere slag, men likevel en imponerende liten sak.
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Godt oppsummeret. Jeg fikk heller ikke inntrykk av at de aldri kom til å se hverandre igjen... Hufff det hadde vært synd! (Lan og Nynaeve).

Og det slaget med Mat når han sier han er villig til å ofre livet sitt for Tuon. Ah... *smile*

Og boka handla littegrann for mye etter min smak om Elayne, men det er jo kjekt å være ferdig med det plottet da! Ville gjerne hatt mer Egwene, og som du sier Terje, så ville det vært en fordel om Moiraine hadde blit reddet i denne boka.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

scenen med aram var billig og fort glemt ja, men reddningsaksjonen for elayne, og reaksjonene etterpå likte jeg faktisk veldig godt! :D (bortsett ifra alle kjolebeskrivelsene, takk skal du ha treje!! *skule på*)
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Er ikke så glad i elayne jeg... :(

Og Aram: Trodde vel muligen RJ ville gi han en større rolle i og med at Perrin har dradd på han gjennom et utall antall bøker nå. Men men... Kanskje han kommer tilbake som gjenferd?? :lol: (tviler.)
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

nei.. liker ikke henne jeg heller, men akkuratt den scenen der likte jeg... og til aram, ja, det blei et skikkelig anti-klimaks. for fort og alltfor alminnelig for å ha hatt en så stor del i boka... :(
Post Reply