Eh, jeg pleier stort sett å gi bort ting jeg kunne ha tenke meg selv, jeg. Hvilket vil si bøker og CDer. Men jeg fikk så dårlig respons på gavene jeg ga bort til kameratene mine i fjor, at i år gigger jeg ikke å gi dem annet enn en DVD hver...
Når det gjelder familie, har jeg skikkelige problemer. Faren min ser stort sett bare på TV, så det er meningsløst å kjøpe filmer, bøker eller musikk til ham. Av og til har jeg pleid å kjøpe coffee tabel-bøker, f.eks. "Romsdalen sett fra lufta", "1001 filmer du må se før du dør", og forskjellige sånne greier, og i fjor ga jeg ham og mora mi en IKEA-kopi av et van Gogh-maleri de visstnok hadde på veggen i leiligheta de bodde i i Trondheim da de studerte. Men i år har jeg virkelig ikke peiling...
Mora mi er like vanskelig. Hun ser filmer bare en gang, og leser bøker bare en gang (hvilket gjør henne til den perfekte bibliotekbruker), og musikksmaken hennes er stort sett så dårlig at jeg ikke vil kjøpe musikk til henne. Jeg kunne sikkert kjøpt noe nips til henne, men nips blir ofte så jævlig upersonlig, i tillegg til at man må tørke støv av nips og mora mi hater støvtørking.
Da er søstra mi betydelig enklere å kjøpe gaver til. Hun elsker bøker, hun samler på filmer, og hun er særdeles lett påvirkelig av min utsøkte musikksmak, så vanligvis bruker jeg like mye på henne som til alle de andre jeg kjøper gaver til tilsammen. I år skal hun få et par album av Nick Drake, siden hun sier at hun er lyst på mer stille og enkel musikk, og i tillegg skal jeg prøve å finne ei bok eller to til henne, og kanskje en film, avhengig av hvor mye penger jeg har. Kanskje tar jeg til og med turen innom et antikvariat for å finne en gammel utgave av ei Jane Austen-bok til henne, ettersom hun elsker Austen.
Så cluet er vel egentlig bare å gi bort noe du selv ville bli glad for å få, og som er spesielt tilpassa den du gir det til, sånn at gaven får en litt personlig touch... Høres enklere ut enn det er, egentlig.