12. bok – A Memory of Light

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

rand al'thore
Mørkefrende
Mørkefrende

12. bok – A Memory of Light

Post by rand al'thore »

nå som jeg er ferdig med den 11. starter jakten og søken etter når neste bok kommer ut, noen som vet noe om den 12.

den har en arbeidstitel som jeg selfølgelig ikke husker eller fant
det skal vistnok være den siste, men han har jo sakt det før og

noen som har noe mer?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Den skal heite A Memory of Light. Ingen veit når den vil kome ut, ettersom RJ slit litt med ein sjukdom som truger med å ta livet av han.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Neste gang så setter jeg pris på om du ikke skriver 12. bøk i tittelen og klarer å poste i rett kategori.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Hvordan blir så boken? Tenkte jeg skulle kuppe denne tråden ved å se litt inn i fremtiden, selv om jeg ikke er helt ferdig med KoD :).

1. Mye av boken vil ta for seg Rands knytting av mennesker og nasjoner til seg, fra fra rene underleggelser til løsere allianser, før den glir over i Den Siste Strid.

2. De tre Tvillingelvguttene vil møtes oftere og gå sammen inn i den siste strid, der ulvene (og naturligvis Matts feltherrekompetanse) vil få en eller annen avgjørende rolle. Nye våpen med kruttladninger står side om side med channelere i kampen mot skyggeyngelen.

3. Rand dør, og ender med det Den Siste Strid. Shai'tan er slått, bundet utenfor dimensjonene. De Fortapte er utslettet fra verdens overflate, sammen med brorparten av skyggens styrker, men med den mørkestes fall, faller nesten verden også. En ny alder vil reise seg i asken etter ødeleggelsen, der det nye samfunnet vil stå på industriens søyler. Menneskenes evne til å føle og lede kraften vil svinne, for til slutt å dø ut mot slutten av den nye alderen, der vitenskapen vil fylle tomrommet etter Den Sanne Kilden.

Perrin bygger en stolt nasjon bygd på det gamle Saldaea og Manetheren sammen med Faile, og blir den første kongen og dronningen i "Gyllenøye-dynastiet" halvveis stjålet fra Terje, tror jeg :wink:. Tuon dør i Tarmon Gai'don, og Matt er sentral som feltherre i kaoset etter striden og må ha mye av æren for at sårene leges så fort. Men i skyggene lurer fremdeles èn. Shai'tans kronvasall, kjent under tusen navn i forskjellige Aldre samler restene av mørkefrendene og organiserer dem til det formål å forberede den Mørkestes gjenkomst.

Moridin forsvinner kort etter fra verden, men vet han blir spunnet ut sammen med Dragen når Hjulet igjen skal rulle.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
rand al'thore
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by rand al'thore »

er litt uenig i punkt 3. tror han på et eller anna vis overlever det hele, men det kan hende han dør for en liten periode
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jepp, en periode som tilsvarer en alder, tenker jeg. Han dør, og blir gjenfødt neste gang det er bruk for ham. ;)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Er uenig i "Gyllenøye-dynastiet"
KoD tror jeg
Lovet ikke Perrin bort Manetheren for å få hjelp til å redde Faile?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

rand al'thore wrote:er litt uenig i punkt 3. tror han på et eller anna vis overlever det hele, men det kan hende han dør for en liten periode
Han må jo dø, for så å leve igjen. Men jeg tror han vil få sitt endelikt i kampen mot Shai'tan, da vil ikke Mønsteret ha bruk for ham lenger -- det vil rett og slett opphøre å være en tråd for Dragen i veven, siden Dragens tråd er totalt behovsprøvet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Så du tror på Skyggens endelige nederlag? :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Nei, det ble litt feil. Jeg tror ikke Dragetråden opphører å eksistere, men at den spinnes "vekk" fra den delen av mønsteret som omfatter verden. Har trua på at Hjulet fortsetter å dreie.
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Det kan ende hvordan det vil..... bare vi får bok 12. Synes det ser stygt ut. (ifølge bloggen)
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Nei, heller ikke en bok, enn en dårlig avslutning på WoT.
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Tviler på det blir dårlig. Regner med han har slutten allerede, synes huske å ha hørt noe om det.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Jepp, sluttscenen var visst klar selv før han startet selve skriveprosessen.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Vi får håpe han har skrevet den ned, isteden for å bare ha den i hodet. :O
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Post Reply