Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Da har jeg ingen god forklaring, vokst opp i vågsbygd jeg også, og det ble et godt venstrehendt mannebein ut av meg :P
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Kjos Haveby?
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Nei, voiebyen.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Loki wrote:
Asphyxiate wrote:
Kjetil wrote:Hva var det du studerte igjen?
Historie ved Blindern (UiO)
Kva slags historiefag? :)
I dette semesteret har jeg Eldre Europeisk Historie med særemnet "Politisk idehistorie i middelalderen" og Nyere Norsk Historie med metode.. Også har jeg exphil, da...
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Asphyxiate wrote:
Loki wrote:
Asphyxiate wrote: Historie ved Blindern (UiO)
Kva slags historiefag? :)
I dette semesteret har jeg Eldre Europeisk Historie med særemnet "Politisk idehistorie i middelalderen" og Nyere Norsk Historie med metode.. Også har jeg exphil, da...
Hm, politisk idèhistorie i mellomalderen lyder jo relativt interessant, kva er det de har om der?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Er jo bare kampen om makten i middelalderen. Dvs. monarkimakt vs. pavemakten. Hvem skal bestemme.. Regnum og Sacerdotium, right?
oppgaven til kvalifikasjonsoppgaven er som følger:
Drøft debatten om forholdet mellom stat/konge-/keiserdømme og kirke/pavedømme i vest-Europa i tidlig- og høymiddelalderen. Ta utgangspunkt i Walter Ullmanns teorier og Friedrichs Kempfs kritikk av Ullmann
Det summerer egentlig opp hele særemnet. Forsåvidt interessant det, men når du har to kompendium a 210 sider med bare tekster om dette så blir det kanskje litt ensformig...(?)
Også er det en del latin, og for meg er det forstatt et dødt språk!
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Asphyxiate wrote:Er jo bare kampen om makten i middelalderen. Dvs. monarkimakt vs. pavemakten. Hvem skal bestemme.. Regnum og Sacerdotium, right?
oppgaven til kvalifikasjonsoppgaven er som følger:
Drøft debatten om forholdet mellom stat/konge-/keiserdømme og kirke/pavedømme i vest-Europa i tidlig- og høymiddelalderen. Ta utgangspunkt i Walter Ullmanns teorier og Friedrichs Kempfs kritikk av Ullmann
Det summerer egentlig opp hele særemnet.
Når du seier "særemne", er det heile faget eller kun det du skal skrive oppgåve om i faget medan sjølve pensum dekker langt meir?

Lyder forresten som eit interessant fag, det. Skulle ynske ein hadde kapasitet til å ha mange snevre 10-poengsfag her i Bergen òg, i staden for utelukkande store, omfattande 15-poengsfag.
Forsåvidt interessant det, men når du har to kompendium a 210 sider med bare tekster om dette så blir det kanskje litt ensformig...(?)
Hah! Det er ingenting. Prøv 1200 sider om nasjonalismens historie med fokus på Noreg og Sverige, du. Og nei. Nazisme og sånt er omtrent ikkje nemnd ein gong. Ein god del om syttende mai og arbeiderrørsla, dog. :roll:
Også er det en del latin, og for meg er det forstatt et dødt språk!
Bene, cum Latine nescias, nolo manus meas in te maculare.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven

Post by Pedron Naill »

Loki wrote:Bene, cum Latine nescias, nolo manus meas in te maculare.
som betyr??
latin er ikke helt det jeg forstår best nei.. :roll:
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

I følgje denne sida, "Well, if you don't understand plain Latin, I'm not going to dirty my hands on you." ;)
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Moro side :lol:

Estine tibi forte magna feles fulva et planissima?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven

Post by Pedron Naill »

mye morsomt der jah.. likte den sia.
men søkte du på ''latin'' på google og fant den eller hva??
uansett; akkar, bakkar, bonka, rakkar, så vet vi det - raske menn.. sikkert skrevet før.( av meg da.:P)
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Pedron Naill wrote:men søkte du på ''latin'' på google og fant den eller hva?
Anar ikkje, har hatt den i bokmerkelista i år og dag.
Pedron Naill
Hengiven
Hengiven

Post by Pedron Naill »

su du har ikke egentlig peiling.. nei nei. mer synd på deg enn på meg siden det er du som har glemt hva du selv husket... :P
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Loki wrote: Når du seier "særemne", er det heile faget eller kun det du skal skrive oppgåve om i faget medan sjølve pensum dekker langt meir?

Lyder forresten som eit interessant fag, det. Skulle ynske ein hadde kapasitet til å ha mange snevre 10-poengsfag her i Bergen òg, i staden for utelukkande store, omfattande 15-poengsfag.
Emnet/faget er eldre europeisk historie. Særemnet er Politsk idehistorie i middelalderen. Særemnet kommer under selve emnet, og ja det er egentlig bare det særemnet jeg skal skrive oppgave i. Gir ingen poeng i seg selv...
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Lyder likevel interessant. :)
Post Reply