Studentliv og skole
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

I dette semesteret har jeg Eldre Europeisk Historie med særemnet "Politisk idehistorie i middelalderen" og Nyere Norsk Historie med metode.. Også har jeg exphil, da...Loki wrote:Kva slags historiefag?Asphyxiate wrote:Historie ved Blindern (UiO)Kjetil wrote:Hva var det du studerte igjen?
Manbearpig
Hm, politisk idèhistorie i mellomalderen lyder jo relativt interessant, kva er det de har om der?Asphyxiate wrote:I dette semesteret har jeg Eldre Europeisk Historie med særemnet "Politisk idehistorie i middelalderen" og Nyere Norsk Historie med metode.. Også har jeg exphil, da...Loki wrote:Kva slags historiefag?Asphyxiate wrote: Historie ved Blindern (UiO)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Er jo bare kampen om makten i middelalderen. Dvs. monarkimakt vs. pavemakten. Hvem skal bestemme.. Regnum og Sacerdotium, right?
oppgaven til kvalifikasjonsoppgaven er som følger:
Også er det en del latin, og for meg er det forstatt et dødt språk!
Det summerer egentlig opp hele særemnet. Forsåvidt interessant det, men når du har to kompendium a 210 sider med bare tekster om dette så blir det kanskje litt ensformig...(?)Drøft debatten om forholdet mellom stat/konge-/keiserdømme og kirke/pavedømme i vest-Europa i tidlig- og høymiddelalderen. Ta utgangspunkt i Walter Ullmanns teorier og Friedrichs Kempfs kritikk av Ullmann
Også er det en del latin, og for meg er det forstatt et dødt språk!
Manbearpig
Når du seier "særemne", er det heile faget eller kun det du skal skrive oppgåve om i faget medan sjølve pensum dekker langt meir?Asphyxiate wrote:Er jo bare kampen om makten i middelalderen. Dvs. monarkimakt vs. pavemakten. Hvem skal bestemme.. Regnum og Sacerdotium, right?
Det summerer egentlig opp hele særemnet.Drøft debatten om forholdet mellom stat/konge-/keiserdømme og kirke/pavedømme i vest-Europa i tidlig- og høymiddelalderen. Ta utgangspunkt i Walter Ullmanns teorier og Friedrichs Kempfs kritikk av Ullmann
Lyder forresten som eit interessant fag, det. Skulle ynske ein hadde kapasitet til å ha mange snevre 10-poengsfag her i Bergen òg, i staden for utelukkande store, omfattande 15-poengsfag.
Hah! Det er ingenting. Prøv 1200 sider om nasjonalismens historie med fokus på Noreg og Sverige, du. Og nei. Nazisme og sånt er omtrent ikkje nemnd ein gong. Ein god del om syttende mai og arbeiderrørsla, dog.Forsåvidt interessant det, men når du har to kompendium a 210 sider med bare tekster om dette så blir det kanskje litt ensformig...(?)
Bene, cum Latine nescias, nolo manus meas in te maculare.Også er det en del latin, og for meg er det forstatt et dødt språk!
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
-
Pedron Naill
- Hengiven

som betyr??Loki wrote:Bene, cum Latine nescias, nolo manus meas in te maculare.
latin er ikke helt det jeg forstår best nei..
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
I følgje denne sida, "Well, if you don't understand plain Latin, I'm not going to dirty my hands on you." 
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
-
Pedron Naill
- Hengiven

mye morsomt der jah.. likte den sia.
men søkte du på ''latin'' på google og fant den eller hva??
uansett; akkar, bakkar, bonka, rakkar, så vet vi det - raske menn.. sikkert skrevet før.( av meg da.
)
men søkte du på ''latin'' på google og fant den eller hva??
uansett; akkar, bakkar, bonka, rakkar, så vet vi det - raske menn.. sikkert skrevet før.( av meg da.
scott lynch wrote:Ooooh. You really dodged the fall of the axe on that question, didn't you?
Yeah, I kinda did. Hey, Tolkien was the guy that spoke seventeen languages. As for me, I... I'm, um, really good at Final Fantasy VI.
Anar ikkje, har hatt den i bokmerkelista i år og dag.Pedron Naill wrote:men søkte du på ''latin'' på google og fant den eller hva?
-
Pedron Naill
- Hengiven

su du har ikke egentlig peiling.. nei nei. mer synd på deg enn på meg siden det er du som har glemt hva du selv husket... 
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Emnet/faget er eldre europeisk historie. Særemnet er Politsk idehistorie i middelalderen. Særemnet kommer under selve emnet, og ja det er egentlig bare det særemnet jeg skal skrive oppgave i. Gir ingen poeng i seg selv...Loki wrote: Når du seier "særemne", er det heile faget eller kun det du skal skrive oppgåve om i faget medan sjølve pensum dekker langt meir?
Lyder forresten som eit interessant fag, det. Skulle ynske ein hadde kapasitet til å ha mange snevre 10-poengsfag her i Bergen òg, i staden for utelukkande store, omfattande 15-poengsfag.
Manbearpig
Lyder likevel interessant.