Særemne...

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Særemne...

Post by Shallis »

Jeg, som nærmer meg tredjeklasse, må bestemme meg for særemne, og har noen planer om å sammenligne norsk fantasy med annet, men kan ikke komme på noe særlig med norsk fantasy.

Kunne dere hjelpe meg? Har dere lest noe bra NORSK fantasy? Takker på forhånd :D
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

Har lest en dårlig norsk fantasybok (til særemne faktisk). Hadde "hvordan blir kvinnen fremstilt i fantasylitteraturen?" som problemstilling :P hehe
Leste Amasoner av Ingtar Knudtsen.. Synes ikke den var så spesielt bra. Barnslig og litt småkjedelig.
lolzi
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Bull Hansen er vel norsk? Ellers har vi jo Phenomena og De fire og han som gjøre galt verre, men det var vel ikke akkurat det du var ute etter.

Ingar Knudsen er jo tidligere nevnt. Amasoner inngår i en fortsettelsesserie og er ikke dårlig. Den er mer leselig enn mye av det andre søppelet som jeg har pløyd meg igjennom i mitt liv.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Mizu
Hengiven
Hengiven

Post by Mizu »

Søstra mi sammenlignet norsk fantasy med utenlandsk populær fantasy, eller noe sånt. Kan sikkert spørre henne om hun har noe glup å si, hvis du vil det.

En norsk fantasy jeg kommer på i farta er Phenomena av Eliassen (usikker der... lenge siden jeg leste).
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Gjerne:D

Tusen takk alle sammen:D
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

I tillegg til de som er nevnt så kjente jeg igjen to navn til på lista til wikipedia, altså to som kan være kjente nok til å være med.

Tor Åge Bringsværd er vel kanskje mest kjent for sci-fi, men skillet er for mange tynt.

Olaf Havnes har vi hatt som oversetterkonkurranse her inne før, Kjetil kommer nok på hva navnet var, om jeg tar feil. Nattkrigeren, mener jeg utdraget var hentet fra.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Sagaen om den siste nattkrigeren av Olaf Havnes. 3 bøker.

Men skrive særemne om norsk fantasy blir vel neppe det beste, lav kvantitet og kvalitet.
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Tor Åge Bringsværd er først og fremst science fiction-forfatter, men han har skrevet fantasy også. Jeg tror Gobi-bøkene regnes som fantasy.

Menne. Om den listen. Går ikke egentlig science fiction under fantastisk litteratur?
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Det er vel litt poenget mitt med særemne. Å få fram at vi har altfor lite norsk fantasy i forhold til ellers :)
Mizu
Hengiven
Hengiven

Post by Mizu »

Jeg skal få søstra mi til å skrive noe her i morra angående norsk fantasy. Skal du sammenligne norsk fantasy med f.eks. Harry Potter, Ringenes Herre og Wheel of Time? Eller hva er planen?
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Tenkte kanskje å ta WoT, aSoIaF og en eller annen norsk serie.
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Hva er særemne, sånn kort forklart? Tror jeg har en viss aning men... :P :roll:
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Mizu
Hengiven
Hengiven

Post by Mizu »

Hmm... Man lager en oppgave innenfor et fag og svarer på den. Kort forklart :lol:

Har samfunnsfag særoppgave/særemne. Skrive en stil om noe som har med samfunnsfag å gjøre. Orker ikke skrive noe sånt som konflikten i Darfur og sånt. Tenkte kanskje på arbeidsinnvandring eller noe sånt, men er ikke helt sikker.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Re: Særemne...

Post by Lothair Mantelar »

Shallis wrote:Jeg, som nærmer meg tredjeklasse, må bestemme meg for særemne, og har noen planer om å sammenligne norsk fantasy med annet, men kan ikke komme på noe særlig med norsk fantasy.

Kunne dere hjelpe meg? Har dere lest noe bra NORSK fantasy? Takker på forhånd :D
Har dere fått høre at dere skal skrive særemne, altså? Er det helt likt som det har vært før, for jeg er i samme situasjon og har ikke hørt en døyt om noe som helst.

Har ikke lest noe god fantasy, dessverre. Bull-Hansen hadde vært mitt valg om jeg skulle prøvd noe.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Er det en oppgave som varer veldig lenge og teller veldig mye?
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Post Reply