Hva leser du for tiden? II

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

A song of ice and fire?
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

For tiden leser jeg Perelandra av C. S. Lewis, og jeg må innrømme at det er første gang jeg leser noe av Lewis som ikke er Narnia. Før jeg fant ut at jeg hadde den, visste jeg egentlig ikke om noe annet Lewis hadde skrevet enn Narnia. Eller om han i det hele tatt hadde skrevet noe annet enn Narnia.
Så det jeg lurer på, er om C. S Lewis forfatterskap er noe velkjent som jeg bare ikke har fått med meg, eller om de fleste aldri har tenkt over at Lewis skrev om noe annet enn barn som sloss mot det onde i en magisk verden.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Jeg har aldri hørt om noe av C.S Lewis annet enn Narnia..
- Mat
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Har nettopp lest ferdig "Fevre Dream" av George Martin.

Sammenlignet med Song er vel denne som en novelle å regne, bare 350 sider!

Likte boka. Lettlest er den også, så passer godt som strandlektyre, eventuelt å slå i hjel tida på tog, buss eller danskeferge.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Har kommet nesten 200 sider ut i House of Chains (Steven Erikson), og nok en gang finner jeg meg i den posisjonen at jeg knapt klarer å legge en bok fra meg.
Manbearpig
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven

Post by Rodel Ituralde »

Har started lotr "fellowship of the ring" på engelsk nå:)
SÅÅ lenge siden sist jeg leste Ringenes Herre. det er bare best:D
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Moghedien wrote: Så det jeg lurer på, er om C. S Lewis forfatterskap er noe velkjent som jeg bare ikke har fått med meg, eller om de fleste aldri har tenkt over at Lewis skrev om noe annet enn barn som sloss mot det onde i en magisk verden.
Sisteaaret paa videregaande anbefalte engelsklaeraren min meg ein sci-fi-serie av Lewis paa det sterkaste (hugsar ikkje tittelen no, fekk aldri somla meg til aa lese den), og eg hugsar eg var vagt overraska, saa eg hadde sikkert ikkje hoeyrt om anna av han den gongen eg heller.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Vaskeseddelen til Perelandra sier at man i denne boken møter igjen helten fra science fiction-klassikeren Reisen til Malacandra, som originalt heter noe sånt som Out of the Silent Planet. Jeg har sjekket ut litt mer om C. S Lewis forfatterskap siden sist, og det virker som om dette er det eneste ved siden av Narnia han har skrevet som kan minne om en serie. Det er en triologi.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Ferdig med A Storm of Swords nå og begynner rett på A Feast for Crows med en gang :)
Knall serie, anbefales ;)
- Mat
Yawron
Hengiven
Hengiven

Post by Yawron »

Tar en kjapp gjenlesning av Esslemonts "Night of Knives". Det er tross alt ikke lenge til "Return of the Crimson Guard"...
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Akkurat nå leser jeg "Mord etter boken" melankolsk navn ikke sant? :)
Leste nettop ut en engelsk bok på én dag, noe som var overraskende siden boken var på ca. 335 sider.
Er skrevet av Dorothy Hearst, boken heter Promise of the wolves. Er flere bøker.
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven

Post by Rodel Ituralde »

Begynt på "LOTR TT" nå.

Går litt tregt og lese nå som skolen har begynt. Leser bare enkelte kvelder:(
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Yawron
Hengiven
Hengiven

Post by Yawron »

Kjøpte meg en my bok når jeg var i Finland i helgen. På siden med all mulig copyright greier leser jeg dette:
This novel is entirely a work of fiction. The names, characters and incidents portrayed in it are the work of the author's imagination. Any resemblance to actual persons, living or dead, events or localities is entirely coincidental.
Ingen problemer med det i utganspunktet, men haken er at dette er Conn Igguldens "Bones of the Hills", tredje bok i hans Conqueror serie. Altså bøkene om Genghis Khan... Ganske sikker på at jeg hørte om han før Iggulden skrev disse. :D
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Ja, det kan være litt snålt å se den linja i ei slik bok, eller for den saks skyld i rene fantasyverk som f. eks. Steven Eriksons bøker. Men det hindrer jo forfatteren og forlaget fra å bli saksøkt for den minste ting. Conn Iggulden kunne jo ha skrevet en versjon av Ghengis Khan sterkt inspirert av noe en annen forfatter hadde skrevet før elller noe lignende, og hadde da stått i faresonen. Morsomt synes jeg faktisk det er å lese den linja når boka/filmen åpenbart går ut på å parodiere kjent materiale. Den kommende Oliver Stone filmen "W" (om Bush m. fl.) burde være morsom sånn sett.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Ut ifra de siste postene skjønner vel de fleste hvilken bok jeg leser nu, men for alle nøttehjerner der ute som ikke leser noe som er mer enn en dag gammelt, kan jeg avsløre at jeg nå har startet på "Midnight Tides" av Steven Erikson...
Manbearpig
Post Reply