Musikk

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Akira wrote:
Asphyxiate wrote:
Akira wrote: Skriking er herlig. :wink:
Nei, skriking er bare en kompensasjon for at de enten ikke kan synge, eller for at de har en liten.....
Tøys og tull. Growl og skrikevokal tar det utrolig lang tid å trene opp, og det finnes mange variasjoner og måter å gjøre det på. Og hvorvidt du kan synge med rein stemme eller ikke er helt irrelevant. Hvis du bare hører growling fra et band, så er det også det som er poenget, noe annet ville vært ødeleggende for musikken. Dessuten må jeg si at sånne power-metal dudes som "synger" vanlig, synes jeg egentlig bare høres ut som om de har fått kappa av penis og knust ballene. Det er sånn der intens damehyling.
:lol: En annen ting er at det er mye mer krevende å growle/skrike fordi det er mye mer slitsomt for stemmebåndene. Derfor krever det mye øving. Dessuten høres det unektelig mer mann og barskt ut når du hører på menn som brøler enn "menn" som hyler etter å ha blitt kastrert. :wink:
Hehe ;) Power-metal er bra det!
Men det blir feil å si at growl er for de som ikke kan synge. De er egentlig kjempeflinke som klarer det, som Akira sier, så kreves det lang trening for å mestre growling over lang tid. Uten teknikk blir stemmebåndet forverret og ødelagt. Kan umulig se for meg at growling er gunstig for stemmebåndet ellers heller, teknikk eller ikke.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Var litt satt på spissen, skjønner godt at det trengs trening til for å få til bra growling, men jeg skjønner bare ikke hvordan folk kan sitte å høre på det, eller at folk faktisk gidder å synge/brøle slik. Jaja, dem om det
Noe annet er stilen til metalband. I øyenfallende hvor mange av banda som det er posta bilder av i denne tråden fra et annet forum, er metalband: http://www.800grader.com/forum/viewtopic.php?t=5803
Manbearpig
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Ja, har du et problem med metallstilen eller?
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Når man begynner med liksminke, kølsorte klær, frakker som touchr bakken, sure blikk til alt og alle, og ikke minst store nagler, DA har jeg et problem med metalstilen.
Men igjen, stilen til punkere er heller ikke så innmari vakker... Godt jeg ikke går kledt slik
Manbearpig
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Noen punkere er sexy pga. stilen!

Har det siste året fått sær musikksmak.
Er hekta på japansk musikk!! Digger melodiene, de er så fiiine!
(ok, nå har jeg døgna, så innlegget virker kanskje litt jah..? Det er unnskyldningen min)
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Hva er sexy med hanekam med en eller annen gudsforlatt farge, metall i trynet, skinnjakke og boots?

Men må bite litt i meg den derre growling-hetsinga mi etter at jeg i det siste har hørt en del på Atreyu, som da har dual-vokal (growling/ren)
Manbearpig
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

Er ikke så glad i piercing i fjeset, men hanekam i en morsom farge og skinnjakke er fiint :D hmhm.
lolzi
pdragon
Hengiven
Hengiven

Post by pdragon »

piercing i leppa på jenter er snadder :P
Pain is just weakness leaving the body
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Hallo!? Hvordan kan piercing på leppa til jenter være snadder? Men går fint til motsatt kjønn, selv om jeg foretrekker et ansikt uten piercinger.:P

Men men..hvis du syns det er snadder for gribbene så vær så god, alle har forskjellig smak.:P

Noen andre som liker denne sanger forresten? Noen vil sikkert syns at den er merkelig men men.
Bury av pay money to my pain
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Oh. Jeg må bare vekke opp denne tråden igjen, for å spørre Akira(og alle andre svartmetalfans her) om noe. Kjenner du deg igjen i denne stripa? :P

Image

Utifra det jeg husker fra tidlig i min metalperiode(tidlig tidlig ungdomskole), så diskuterte jeg og vennene mine faktisk litt slik. Selvfølgelig satt på spissen, men jeg syntes den stripa her traff jævlig bra. :lol:

Og noen meninger om http://www.dagbladet.no/2010/03/10/kult ... /10794952/ ?
Jeg synes egentlig ikke kvaliteten på musikken hans rettferdiggjør en slik sammenligning for å være ærlig...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Har noen her hørt det norske bandet Shining? Utrolig kul musikk! :D

Ellers har jeg ikke vært en svartmetalfan, så jeg kan ikke svare annet enn at jeg synes stripen var morsom!
lolzi
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hehehe, jeg er riktignok en ganske distansiert svartmetallfan, som dessuten egentlig tendenderer med mot progressive black metal og black'n'roll, men jeg kjenner igjen en god del idioter (kremt) særlig fra infantile utenlandske fora der, ja.

Hva Varg Vikernes angår, var det litt morsomt at du skulle slenge ut den lenka akkurat nå, all den tid jeg nettopp leste anmeldelsa av den plata i Morgenbladet. Der ble en viss beundring for det rent musikalske uttrykt, mens det også ble observert at Vikernes ikke synes å ha kontakt med samtida i det hele tatt, at han derfor kan sammenlignes med Oksen Ferdinand, og at tekstene er preget av "konfirmasjonssangsyntaks", som anmelderen kalte det, med noen fine eksempler.

Selv har jeg ikke hørt noe på Burzum, egentlig, siden jeg synes han duden er et fjols. Emperor, Immortal og Darkthrone er uansett mer mi greie fra den generasjonen der, i den lille graden jeg har hørt særlig på dem. Men aller best er jo Enslaved, da. Ingen over, ingen ved siden, hva svartmetall gjelder, selv om de heldigvis aldri har beveget seg inn i Mayhem. og 1349-sjiktet. (Selv om det skal være sagt at jeg har en soft spot for 1349, også. Singer of Strange Songs eller I Breathe Spears spilt på et anlegg med skikkelig bass? Gromt.)
Har noen her hørt det norske bandet Shining? Utrolig kul musikk!
Så dem live på Moldejazz i 2008, da de fremførte et bestillingsverk de hadde laget til festivalen sammen med Enslaved. Utrolig spesiell musikk, de var vel uansett med støyfrijazzere på den tida, selv om de har beveget seg mer mot metal i det siste. Tror det er den voldsomste konserten jeg har vært på; hele lydbildet var som et grusomt vakkert postapokalyptisk landskap.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Eg har visst meldt meg som frivillig på Hove til sumaren, og gler meg bittelitt til det. Målet må vere å få med med Kråkesølv og Muse, medan følgjet mitt insisterer på at me må få med oss Moddi og Them Crooked Vultures. Eg er sjølvsagt einig, klart eg er.

Apropos Kråkesølv, så skal dei faktisk vere headlinere på ein konsert eg skal vere med på arrangeringa av i juni. 19 juni er Gjøvik staden å vere, folkens. Eg prøvekøyrer bandet i morgon med konsert på studenthuset i byen då, så får me sjå om eg rapporterar noko etterpå.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Sauegjeteren wrote:Eg har visst meldt meg som frivillig på Hove til sumaren, og gler meg bittelitt til det. Målet må vere å få med med Kråkesølv og Muse, medan følgjet mitt insisterer på at me må få med oss Moddi og Them Crooked Vultures. Eg er sjølvsagt einig, klart eg er.
Jeg har så lyst til å få med meg Muse! Og de spiller jo på Roskilde nesten samme tid. Men da er jeg bortreist. Typisk at det er samtidig.
Terje wrote:Så dem live på Moldejazz i 2008, da de fremførte et bestillingsverk de hadde laget til festivalen sammen med Enslaved. Utrolig spesiell musikk, de var vel uansett med støyfrijazzere på den tida, selv om de har beveget seg mer mot metal i det siste. Tror det er den voldsomste konserten jeg har vært på; hele lydbildet var som et grusomt vakkert postapokalyptisk landskap.
Jeg har bare hørt Black Jazz, så kan ikke si hva jeg synes om de de har hatt før. Har egentlig ikke satt meg så inn i dem, men synes de har beholdt litt av jazzen fortsatt. Dritkult. Mye mer som skjer enn i annen Metal jeg har hørt.
lolzi
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Ida: Ja, fordi jeg bestemt mener at den sinnsvakt superknusebrutale death- og svart-metallen jeg hører på gruser og knuser og moser alt annet. Og ingen kan overgå det, jeg lover, hvis noen her vil høre hva jeg hører på av musikk vær forberedt på å blø fra øra.

Mierin Eronaile: Så Shining på Inferno Kick-Off 2009. Nei, vent, når jeg tenker meg om så var det "Den Saakaldte", men uansett, er samma gjengen, bare at det ikke er helt i Shining-sporet, men mer i retning psyko-blod-svartmetall. Altså helt OMG. Jævlig fett med andre ord. Og supergrimt. Til å gråte blod av.

Men til konsertopplevelser, dem har jeg mange av, men skal nå ta én meget bra en. Denne onsdagen faktisk, den 10. mars. Da var det en sinnsvakt heftig konsert på Sentrum Scene her i Oslo. Headlinerne var ingen andre enn Lamb Of God. Men first things first: Først ut var to metalcore-band ved navn Between The Buried And Me og August Burns Red, som satte fart i stemninga, og skapte en god feeling.
SÅ: Endelig kommer en av mine absolutte favoritter, et death metal-band fra Phoenix, Arizona som heter Job For A Cowboy. Merk dere dette navnet. Disse gutta har et helt hinsides lydbilde som får det vanlige menneske til å spy blod og gråte galle. De er så vanvittig brutale, harde, barske, beinknusende tunge, og på denne konserten dundrer de all forstand fra hodene på fansen, så moshpitene nesten tar liv og knuser små pinglekropper som forviller seg inn i råskapen. Vokalisten bytter mellom superdyp death-growl, skrik og piq squeal. Han har en stemme som er så brutal og ond og helt vanvittig fet, er det rart adrenalinet bruser og koker i kroppen min når jeg hører på denne musikken? NEI! Jeg blir råskapen selv.
Til slutt kommer Lamb Of God, det mest groovy og fete groove/death metal-bandet i historien. Perlene kommer på rekke og rad, den ene fete låten etter den andre. Publikum syder og koker av villskap. Det er farlig å befinne seg i circlepiten der jeg herjer med alt som kommer for nær. Alt er så rått og crazy at fy f***!
DETTE er slik en konsert skal være, hvor alt av råskap, galskap og urinstinkter i mennesket skal komme til overflaten og viske enhver forstand vekk fra sinnet. Jeg er enda i en deilig rus etter denne opplevelsen.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Post Reply