HeheAkira wrote:Tøys og tull. Growl og skrikevokal tar det utrolig lang tid å trene opp, og det finnes mange variasjoner og måter å gjøre det på. Og hvorvidt du kan synge med rein stemme eller ikke er helt irrelevant. Hvis du bare hører growling fra et band, så er det også det som er poenget, noe annet ville vært ødeleggende for musikken. Dessuten må jeg si at sånne power-metal dudes som "synger" vanlig, synes jeg egentlig bare høres ut som om de har fått kappa av penis og knust ballene. Det er sånn der intens damehyling.Asphyxiate wrote:Nei, skriking er bare en kompensasjon for at de enten ikke kan synge, eller for at de har en liten.....Akira wrote: Skriking er herlig.
En annen ting er at det er mye mer krevende å growle/skrike fordi det er mye mer slitsomt for stemmebåndene. Derfor krever det mye øving. Dessuten høres det unektelig mer mann og barskt ut når du hører på menn som brøler enn "menn" som hyler etter å ha blitt kastrert.
Men det blir feil å si at growl er for de som ikke kan synge. De er egentlig kjempeflinke som klarer det, som Akira sier, så kreves det lang trening for å mestre growling over lang tid. Uten teknikk blir stemmebåndet forverret og ødelagt. Kan umulig se for meg at growling er gunstig for stemmebåndet ellers heller, teknikk eller ikke.